Avatar billede webwally Nybegynder
25. august 2002 - 23:22 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

BMP til GIF

Hey

Jeg har lavet en hjemmeside. Problemet er at alle billeder på den er i BMP-format. Jeg vil have dem til GIF-format, da jeg har hørt det formindsker størrelsen.

Hvilket program gør jeg det med, så billedet overhovedet ikke ændrer sig under konverteringen????
Avatar billede landmark Nybegynder
25. august 2002 - 23:30 #1
ADOBE Imageready... :-)
Avatar billede landmark Nybegynder
25. august 2002 - 23:30 #2
brug desuden hellere JPG når det er billeder der er tale om...
Avatar billede prodic Mester
25. august 2002 - 23:32 #3
Billedet vil af gode grunde(forskellene i de 2 filtyper) forandre sig en smule. kort fortalt indeholder bmp-filer mange flere farver end gif-filer(256 farver). Dog er det ofte svært at se forskel.
Du skal som grundregel bruge gif-filer hvis du har store ensartede farveområder og jpeg/jpg-filer hvis du f.eks har billeder fra et digitalt kamera.

Men de fleste billedbehandlingsprogrammer kan snildt fikse det lille problem.
Paint Shop Pro kan med garanti, og du kan være så heldig at selv paint kan gøre det - dog vil du nok have mere styr på kvaliteten i f.eks Paint Shop Pro(et decideret billedbehandlingsprogram)
Avatar billede webwally Nybegynder
25. august 2002 - 23:53 #4
hm

det er sådan rene farvebilleder. altså en kasse med en farve i. og en sort streg uden om.

som bmp fyldte den 222byte. så gemte jeg som gif, så kom den op på 800-noget. gjorde jeg noget galt
Avatar billede prodic Mester
26. august 2002 - 00:00 #5
hvis billedet som bmp fylder 222 byte(og ikke kilobyte) så behold det som en bmp-fil fremfor en gif der fylder mere.
Men om den fylder 222 byte eller 800 byte gør ikke den store forskel.
Og nej det er ikke sikkert at du har gjort noget galt - du vil garanteret også opleve det modsatte på et tidspunkt.
Avatar billede in2designs Nybegynder
26. august 2002 - 00:28 #6
BMP til GIF og fra GIF til PNG.. Jeg synes du skulle bruge PNG fordi jeg har læst for 2 uger siden at gif ikke kommer til at køre mere på internettet fordi der kan være for mange viruser i ??? whatever synes jeg det kan der sku da i alle billeder ikke ? men jeg synes du skulle bruge PNG det er 10 gange bedre og ser også flotter ud..
Avatar billede cdc Novice
26. august 2002 - 07:52 #7
in2designs--> har du link til den påstand ?
Avatar billede speedfreak Nybegynder
06. september 2002 - 02:50 #8
jeg vil da mene at jpeg er det hurtigste og det er da god nok kvalitet man skal bare ikke pakke det for hårdt -programmet ACDSee har en smart funktion som kan lave alle formater om fra hvad som helst og der kan du tage en hel mappe med feks. bmp billeder og markere alle sammen og lave dem om til feks. jpeg på en gang uden at den ændre selve filnavnet.
Avatar billede bell Nybegynder
10. januar 2003 - 19:18 #9
Hvad med at tage dem op i psp dem som ikke har tranparant bagside kan du gemme som jpg. og de andre med transparant bagside som gif. så har du meeeget mere plads på din hjemmeside ;-))
Hilsen Bell