Avatar billede dweb Nybegynder
19. august 2002 - 15:28 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

telnet eller ssh login, hvordan??

Hej

Jeg har lige installeret debian base og ikke noget andet på en gammel maskine. Hvordan kan lave remote login via telnet eller ssh ?? hvordan sætter jeg det op ??

Mvh Jesper
Avatar billede langbein Nybegynder
19. august 2002 - 18:30 #1
Kjører Red Hat og har ikke Debian erfaring men .. De fleste Linux disribusjoner leveres jo med ssh eller telnet som default.

Går ut fra at også Debian leveres med "ntsysv" som styrer hvilke demoner som kjører ved hvilke runlevel. Start ntsysv og se om telnet og/eller ssh kjører i gang. Dersom du innfører endringer så må du reboote maskinen.

Så tremger du en bra ssh/telnet klient. Putty er glimrende. Installer putty på en klientmaskin og se om du får kontakt. putty hjemmeside for nedlasting:
http://people.nl.linux.org/~bjs/putty/download.html
Avatar billede harpocrates Nybegynder
19. august 2002 - 21:46 #2
lav en bruger over på en server!
- herefter brug telnet (hvis det er telnet du vil bruge)
telnet "server"
login som din bruger og herefter kan du skrive su og komme over som root!
Avatar billede harpocrates Nybegynder
19. august 2002 - 21:49 #3
dooh! - det gik vist lige stærkt - men det er ca. sådan!
Avatar billede istasi Nybegynder
20. august 2002 - 13:04 #4
på din debian kan du lave en apt-get install ssh HVIS du altså har fået sat din /etc/apt/sources.list rigtigt op .... (http://istasi.dk/linux/sources.list Sådan her ser min ud), da jeg ikke ved hvad den anden maskine du har er.. så er det lidt svært at forklare dig noget der ;) ...

Og som langbein skrev hvis det er en linux maskine er putty et meget godt program til det :)
Avatar billede dweb Nybegynder
21. august 2002 - 16:54 #5
istasi >> Jeg har prøvet med apt-get install ssh men det virker ikke, den finder ikke noget og jeg har en standart sources.list...
Putty skriver bare connection refused.. :-(
Avatar billede dank Nybegynder
22. august 2002 - 01:33 #6
Er du egentligt sikker på om sshd ikke er installeret? Prøv

debian:~# /etc/init.d/ssh start

Hvad si'r den?
Avatar billede zero-hero Nybegynder
24. august 2002 - 02:28 #7
hmm som han selv skriver har han ikke gjort noget ved sin instalation.. så derfor hent sshd hvorefter du skulle kunne ssh dig til din maskin (port 22... som standard mener jeg)
brug evt. apt-get install sshd

Hygge
Zero-Hero
Avatar billede dank Nybegynder
24. august 2002 - 06:41 #8
Sådan læser jeg det bestemt ikke. Jeg forstår det som at vedkommende er lidt i tvivl. Efter en base install spørger den jo et par spørgsmål. Det kunne være at han han klikket på <return> ved sshd afsnittet.. Og så er den installeret.
Avatar billede zero-hero Nybegynder
25. august 2002 - 18:49 #9
dank: godt ske :>
Men så er pointen vel: find ud af om du har sshd inde dweb hvis ja så prøv at ssh til den! menere godt du kan ssh til den som root (ikke sikker) ellers så hent det med apt..

hmm hvis du sidder bag firewall router eller lign. skal du lige huske du skal ha adgang til at komme ind gennem port 22 !

hygge
Stefan Toft
Zero-Hero
Avatar billede dweb Nybegynder
26. august 2002 - 13:05 #10
Jeg har kun installeret debian base og ikke nogen andre pakker, så hvis ssh er med i debian base så er det installeret.
Jeg har nu lavet en apt-get install ssh og det hele virker nu, takker for hjælpen.
Er det ok hvis deler point??
Avatar billede dank Nybegynder
26. august 2002 - 13:56 #11
ok
Avatar billede langbein Nybegynder
26. august 2002 - 14:40 #12
ok
Avatar billede zero-hero Nybegynder
26. august 2002 - 16:27 #13
Øhh ved ikke om du også mente mig ??
Hvis ja har jeg lavet et svar nu.. ellers fair nok ;>

Men hygge og gl
Stefan Toft
Avatar billede dank Nybegynder
04. september 2002 - 11:30 #14
dweb: luk dette spørgsmål