Avatar billede hermandsen Juniormester
16. august 2002 - 23:35 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Antal besvarede spørgsmål under pointstatistik

Davs!

Jeg synes lidt der mangler en kolonne under pointstatistik (eller måske også Top 10) der viser antallet af spørgsmål man har besvaret i den tilsvarende kategori... Under mange af de nye kategorier ser man tit folk på top ti som egentlig bare har besvaret et enkelt spørgsmål eller to og så fået 200 point for det, mens andre måske har besvaret 10 spørgsmål til kun 30 point pr. stk. Her er det vel egentlig den person der har besvaret flest spørgsmål der fortjener "point-respekten", og ikke den person som har svaret på to spørgsmål og derved scoret 400 point så han/hun ligger over den person som har knoklet fem gange så mange spørgsmål i gennem!

Håber i kan følge mig...

//hermandsen
Avatar billede migigenigenigenigen Nybegynder
16. august 2002 - 23:42 #1
Det lyder som en god idé =)
Avatar billede cms Nybegynder
17. august 2002 - 13:03 #2
Det minder jo lidt om tidligere forslag om at hvert spørgsmål kun kunne gi' ét point til svareren.
Avatar billede bearhugx Nybegynder
17. august 2002 - 15:21 #3
Både ja og nej, vil jeg mene...

Det som der mangler at blivet taget ind i betragning er at nogle spørgsmål er sværre end andre ... Og at sværre spørgsmål normalt kræver mere tid/effort end de lette (det siger sig selv)...

Derfor er det variable pointsystem også lavet på sådan en måde at _man burde_ honorere et svært spørgsmål med mange points - og lette spørgsmål med få points....

På den måde kan man azrgumentere for at person A som løser 3 lette spm og person B som løser én svær opgave godt kan have brugt cirka den samme effort / tid.... Hvis person A så får 20p stk. og B får 60p  - så ligger pointsne i god forlængelse af den effort, som er lagt i arbjedet....

Desværre sker der bare, at lette spm får tildelt unaturligt (for den egentlige sværhedsgrad) høje points  (hvorimod det modsatte ikke viser sig at være tilfældet).... Dette kan skyldes at spørger ikke helt kan bedømme om det er "piece-of-cake" eller ej...
Dette medfølger at hvis en bruger svar mange af disse "unaturligt højt" satte spørgsmål, så stiger brugeren hurtigere end gennemsnittet på "points / effort" skalaen

Man har nu i et stykke tid forsøgt at sætte en grænse på hvor højt man kan sætte honoreringen af et spm (200p) ... Men jeg mener stadigvæk at der indenfor intervallet [0;200] er rig mulighed for at komme til at sætte et  spørgsmåls points "unaturligt højt"...

Hvis folk evt lærte at bruge de foreslåede værdier (15 for let, 30 for middel, 60 for svært <-- mener de er sådanne), så ville der måske ikke gå så meget inflation i pointsne...

Men at give "enhedspoints" = 1 point pr. besvaret spørgsmål - den er jeg ikke med på - der må være en distinktion mellem om det var et svært "effort"-krævende spørgsmål eller ej...

/Søren
Avatar billede hermandsen Juniormester
21. august 2002 - 11:43 #4
Beklager først og fremmest den lange svartid...

Og så hejsa til hr. Chefudvikler på expNOTE! ;)

Jeg kan fint følge din tankegang, men jeg synes stadig det er en funktion der mangler her på Eksperten!

Jeg har (måske ikke ofte, men alligevel af og til) set svære spørgsmål til 0 point og omvendt også lette spørgsmål til 200 point... Eller hvis en bruger f.eks. har modtaget 1.000 point (før max 200-point reglen) for et spørgsmål, så tænker man straks at den bruger sikkert har været utrolig flittig og besvaret enormt mange spørgsmål. Det synes jeg er s(n)ynd for os der prøver at yde så meget hjælp som muligt ved at besvare en masse spørgsmål, men ikke får del i ret mange point. Selvfølgelig vil de hjælpsomme før eller siden overhale "pointhajerne" (<- forkert ordvalg, I know), men alligevel... :)