Avatar billede alalalalala Nybegynder
11. august 2002 - 21:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Vector grafik??

hvad er forskelen på Vector grafik og andre billeder??
Avatar billede styled.dk Nybegynder
11. august 2002 - 21:29 #1
Vektor grafik består af kordinater og kan frit skaleres uden nogen som helst form for tab af kvalitet !

"andre billeder" (*gg*) Består af pixels og mister kvalitet ved skalering !

-Jonas
Avatar billede alalalalala Nybegynder
11. august 2002 - 21:33 #2
er der kun den forkskel?
Avatar billede styled.dk Nybegynder
11. august 2002 - 21:35 #3
Stort set ja !

Men det er nu også en stor forskel ide vektor er genialt til store plakater osv..du kan jo uden tvivl skalere din lille A4 plakat op til 33*33 meter og få den trygt perfekt hvis det er vektor..! Det er nu smart =)

-Jonas
Avatar billede alalalalala Nybegynder
11. august 2002 - 21:38 #4
hvad med filstørelse og sådan noget?
fyldet et 100x100 billede f.eks mere eller mindre end andre billede formater??
Avatar billede styled.dk Nybegynder
11. august 2002 - 22:12 #5
Ja vektor fylder stort set intet i forhold til andre billed formater ! har ikke nogle præcise tal !
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. august 2002 - 22:28 #6
forskellen tjaaa. Vi tager en 1 pixel høj og 100 pixels lang streg.

Bitmap = Kordinater for hvert evigt eneste punkt = 100 * 1 pixels punkter.
Vektor = En beregning mellem 2 punkter. Du definerer start og slut og beregner en streg her i mellem.

Bitmap tager Ram fra computerens hukommelse
Vektor bruger maskinens regnekraft/ydelse til at beregne stregen.

/Nikolaj
Avatar billede alalalalala Nybegynder
11. august 2002 - 22:41 #7
hmm okay, hvorfor bruger man det så ikke så tit?
fordi det ikke kan laves i paint eller hvad?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. august 2002 - 22:45 #8
Nej det kan ikke laves i Paint og sågar Photoshop har kun ringe understøttelse af vektorgrafik.

Illustrator og Flash er sagen. Problemet er at det stort set er umuligt at lave "rigtige" billeder i vektografik, da du så skulle til at beregne måske 100.000 punkter hver gang.

Vektorgrafik er som skabt til streger, kurver, cirkler, firkanter og simple logoer (som logoer er flest).

Bitmap grafik er kanon til billeder, men resourcekrævende i forhold til at lave en simpel streg.

/Nikolaj
Avatar billede styled.dk Nybegynder
11. august 2002 - 22:48 #9
Giver niko ret !
Avatar billede alalalalala Nybegynder
11. august 2002 - 22:49 #10
hvad sker der så hvis jeg scanner et billede ind og paster det ind i illustrator?
Avatar billede styled.dk Nybegynder
11. august 2002 - 22:51 #11
Så er det ikke vektor ;)
Avatar billede styled.dk Nybegynder
11. august 2002 - 22:51 #12
ved ikke hvad der rent teknisk sker !
Avatar billede alalalalala Nybegynder
11. august 2002 - 22:54 #13
kan man så lave normalt grafik i illustrator?
er der ikke lige en der kan se hvad der sker? min scanner virker ikke lige nu (skal ha en extra port)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. august 2002 - 22:57 #14
Styled har fat i den her :))

Hvis du poster et billede ind i Flash eller Illustrator, så vil det automatisk lægge sig ind som et bitmapbillede. Du har så muligheder for at konvertere til vektorgrafik, men gør det kun hvis billedet er relativt simpelt og uden for mange farver.

/Nikolaj