Avatar billede shin_gouki Nybegynder
16. juli 2002 - 11:34 Der er 7 kommentarer

Alpha skygger

Hvordan render jeg en skygge paa en objekt uden at objekten kommer med i det renderet billed, saa kun skyggen vises?

se: http://www.megaton.dk/fig.jpg
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
18. juli 2002 - 12:09 #1
Prøv at se om der findes en plugin der kan på scriptspot.com.
Ellers hvis du har Maya installeret kan du exportere modellen til det program og render Alpha skygger.
Avatar billede snotklat Nybegynder
26. juli 2002 - 10:51 #2
Hvis du højreklikker på objektet, og går ind i properties for objektet, vil du kunne se der er en menu for renderingsoptions eller noget i den retning. Det er en hel masse tjek bokse hvor den øverste hedder renderable.
I disse tjekbokse kan du slå visible til og fra, så kun skyggerne ses for objektet.

Sidder ikke lige med MAX her og nu, så det kan godt være nogle af navnene jeg slynger ud ikke passer 100%, men det er den vej du skal for kun at rendere skyggen.
Avatar billede zerohero Nybegynder
13. august 2002 - 20:04 #3
Hvis det er 3D Studio Max vi snakker om er det ganske let! Justere på din opacity i Material Editoren...(no plug-ins needed)  Hvis du der imod også vil have skyggen gennemsigtig så brug Track-View!!!

Held og Lykke

ZeroHero
Avatar billede jaws3d Nybegynder
29. september 2002 - 16:29 #4
Det du skal gøre er at bruge Et "Matte Shadow" Materiale, som giver dig mulighed for at afmaske objekter, og tilføre effekter.
Materialet er ret nemt at finde ud af, og det tillader alle former for skygger.
Avatar billede jaws3d Nybegynder
30. september 2002 - 20:02 #5
Skal jeg lægge en onscreen demo op? så du kan se hvordan du gør?
Avatar billede macgregor Nybegynder
08. januar 2004 - 17:31 #6
Eller under Render Options (F10), vælger "render elements" og vælger "shadows"...gem som tiff eller tga så du får alpha-kanalen med....
Avatar billede osborne Nybegynder
20. januar 2007 - 04:55 #7
Sådan lukker du dit spørgsmål: http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar