Avatar billede crazy_legs Nybegynder
12. juli 2002 - 17:26 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

BIOS...?

Hvad faen kan jeg gøre?

ref:
http://www.eksperten.dk/spm/234997
http://www.eksperten.dk/spm/233692
http://www.eksperten.dk/spm/233298

Jeg har købt en ny hd, men min bios supporter ikke så stor en hd, og jeg kan ikke finde en nyere bios version...?

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede fun22 Nybegynder
12. juli 2002 - 17:33 #1
Hvem har lavet dit bundkort? Epox, abit, asus...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. juli 2002 - 17:33 #2
Spørgsmål må kun oprettes en gang!

Hvilket IDE interface har din nye disk?
Hvilket motherboard har du?

Måske dette virker med en maxtor disk, selv om at det er et IBM program:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/bios338gb1.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juli 2002 - 17:36 #3
Anbefaler du installerer den med Maxtors MaxBlast Plus

MaxBlast Plus is the Maxtor version of Drive-Guide® by StorageSoft, Inc.®

(makers of: http://www.storagesoft.com/products/ezsmart® and http://www.storagesoft.com/products/drivepro®)

MaxBlast is provided FREE to all Maxtor Customers

--------------------------------------------------------------------------------

What is MaxBlast Plus ?

MaxBlast Plus is a one-step, ATA/IDE hard drive installation utility. MaxBlast Plus makes hard drive installations and upgrades hassle-free for novices and professionals alike by automatically identifying, partitioning, and formatting any IDE hard drive, making it data-ready in about one minute. MaxBlast Plus supports Enhanced IDE and Fast ATA standards, and breaks the 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4 GB, 32 & 64 GB storage capacity barriers1

Læs mere og download her
http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/software/maxblast/default.htm
Avatar billede profix_ Nybegynder
12. juli 2002 - 17:40 #4
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juli 2002 - 17:42 #5
profix - Ranish Partition Manager er slet ikke til det, som problemet drejer sig om.
Avatar billede profix_ Nybegynder
12. juli 2002 - 18:03 #6
Et skud i tågen...
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
12. juli 2002 - 18:13 #7
jeg har kun én enkelt tom hd. bundkortet er mirco-star med award.

Jeh kan jo ikke installere Maxtors MaxBlast Plus når jeg ikke kan få den sat til, eftersom bios ikke understøtter den...
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juli 2002 - 18:19 #8
Det har du da ret i. Men kunne du ikke gøre dig den ulejlighed at starte op på en boot disk med programemt? Ellers er det ikke så let at få disken installeret. Det skulle du da gerne kunne, så du kan få glæde og fornøjelse af den.
Har du læst videre på det link jeg gav, fx om
Instructions for creating a Boot Diskette with MaxBlast Plus:

Det burde kunne lykkes for dig. Prøv at følge vejledningen. Ellers en dejlig disk, du har valgt.  :)
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
12. juli 2002 - 18:20 #9
takker for det :) ... selv om jeg ikke har en snus installeret, skal jeg prøve at lægge dit prog over på en boot disk, og starte det i dos...?
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juli 2002 - 18:31 #10
Ja. Du må kunne henter programmet ned på den comp du sidder ved nu. Følg instruktioner på sitet til at få lavet en boot disk med MaxBlast Plus. Brug disketten til at starte din comp. og til at installere din disk.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juli 2002 - 18:41 #11
Når disken er installeret kommer næste problem med fdisk og format, afhængig af hvilken Windows du skal have installeret.
Er det Windows XP skal du vælge at boote fra cd-rom og lade XP klare resten.
Skal du have installeret Win98/98SE er der et problem, fordi fdisk fra 98 ikke kan klare så store drev (sucks Microsnot). Det kan der imod fdisk fra Windows ME, og så må du hente en ME bootdisk fra fx. www.bootdisk.de og bruge fdisk fra den.
Håber du er med, og at du får disken igang.  :)
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juli 2002 - 18:48 #12
Jeg har hørt/læst om andre som har brugt Partition Magic for at få lavet partitioner på en 80+GB harddisk. Men det er jo et købe/betalings program.
Det er faktisk sørgeligt, at udviklingen med store harddiske overhaler Microsofts værktøjer til fdisk og formatering. I relation til 98/98SE. De vil jo gerne være "førende"
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
13. juli 2002 - 15:28 #13
ok problem: Min BIOS ER opdateret, og der er ikke nogen nyere udate end fra 1999, både hos micro-star og award, og det maxtor program hjalp ikke...
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juli 2002 - 15:54 #14
Har du brugt det maxtor program rigtigt. De skriver jo at det bryder de anførte BIOS barrierer. Lyder lidt mystisk.  :)
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
13. juli 2002 - 16:00 #15
Når jeg kører det siger den at den ikke kan finde nogle nye drev...

Lige en mystisk ting mere: Jeg har sat hd'en som det eneste drev på primær bussen , men når jumberen på hd'en er sat til master kan compen ikke finde den, heller ikke som slave eller cable select... men når den sider på en sidste plads, som ikke burde have nogen funktion, finder den hd'en som primør slave på ca 34.000 mb...
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
13. juli 2002 - 16:02 #16
en af mine venner har forresten bootmagic, så det skulle ikke være noget problem...
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
13. juli 2002 - 21:53 #17
* Jumper
** Primær
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juli 2002 - 23:44 #18
De "ca 34.000 mb...! er barrieren i BIOS som MaxBlast skulle hjælpe med at omgå. Hvis du kan få den fdisk'et og formateret med fuld kapacitet ved at lade den sidde som primær slave, så prøv det. - Stadig med MaxBlast. Her en en anden site med instruktion
http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/TechnicalProcedures/24022.html
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
14. juli 2002 - 00:25 #19
I maxblast tjekker den om min bios kan håndtere så store harddiske, men hvis den er sat med jumperen på den kontakt uden nogen åbenlys funktion, finder maxblast ikke noget problem, og hvis jumperen er sat til primær master, er jeg nødt til at gå ind i bios, og sætte primær master til "none" , for når den tjekker går den jo kold. Og så siger maxblast, at bios ikke er ordentligt opsat, når jeg siger at den skal rette min bios... Skruen uden ende...
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
14. juli 2002 - 00:31 #20
Men det kan jo være jeg gør det forkert... Hvis du har erfaring med MAXblast, kan du vel komme med en guide til mig...?
Avatar billede halifax Nybegynder
14. juli 2002 - 14:20 #21
Desværre ingen erfaring med MaxBlast. Fulgte med på diskette da jeg købte min Maxtor, men brugte det ikke, da min BIOS kunne genkende hele diskens størrelse.
Det jeg får ud af at læse vejledningen er, at der skal bruges både den diskette som den downloadede fil mbplus2.exe laver, PLUS (senere i forløbet) den normale Win98 boot diskette.

Hvordan du laver førstnævnte diskette er beskrevet her
http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/TechnicalProcedures/24023.html

og dernæst er der en Step by step Procedure beskrivelse her
http://www.maxtor.com/products/DiamondMax/techsupport/TechnicalProcedures/24022.html

Print dem evt ud. Synes de er rimelig nemme at forstå. Hvad der går galt eller gøres galt hos dig kan jeg af gode grunde ikke sige.

Men du har tilsyneladende problemer med din Primære IDE Master kanal. Kan den mon være brændt af, da din gl. harddsik røg en tur? Eller er mon IDE kabelet/stikket defekt?

Det bør du kunne tjekke ved at låne en andens harddisk, sætte den som master på primær ide.
Start så op på en Win98 bootdiskette, og se om disken bliver genkendt/godkendt af din BIOS under opstart, og dernæst prøv om du kan tilgå disken når DOS boot fra disketten er færdig. Altså prøve om du kan læse indholdet på den lånte harddisk.
Du må endelig ikke boote op på en lånt harddsik, kun prøve om du kan få kontakt med den efter boot fra en bootdiskette.
Din primære ide kanal skal være aktiveret i bios.
Avatar billede crazy_legs Nybegynder
15. juli 2002 - 13:31 #22
Jeg lukker nu. Det kom ikke til at virke, så jeg fik fat i en anden harddisk.