Avatar billede thejoint Nybegynder
02. juli 2002 - 14:25 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Digital camera hvad skal jeg vælge?

Hejsa gutter.

Jeg er ved at købe et digital kamera. Jeg er kommet frem til at det skal være en af disse to modeller.
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=958 til 1998kr. eller dette http://www.smartguy.dk/Butik/VisVare.asp?ID=736 til 1299kr. Hvad skal  jeg vælge.

OBS På TRUST kameraet er det ikke LCD-display dog er det billigere og har 3.3MegaPixel. Please help?

Ønsker kun henveldelse fra erfarende folk.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
02. juli 2002 - 14:35 #1
jeg må indrømme at jeg syntes det er meget rart med lcd monitoren, for så har man en mulighed for at se om man har fået taget et ordentligt billede
Avatar billede chr_s Nybegynder
02. juli 2002 - 14:38 #2
Jeg kender ikke til nogen af kameraerne!

Men hvad er det primære du skal bruge kameraet til - Internet eller print/papirbilleder?

Hvis det er sidstnævnte er det primære ville jeg vælge Trust cameraet da den har det største antal pixels. Jeg bruger iøvrigt ikke min LCD skærm (olympus camera) særlig tit, så den kunne jeg sagtens undvære. (Den bruger for meget strøm.

Det kan iøvrigt godt betale sig at ofre lidt mere en kr. 2000 på et digitalt camera da optikken så vil være bedre!
Avatar billede thejoint Nybegynder
02. juli 2002 - 14:39 #3
Ja det vil jeg også mene, har aldrig haft et digi kamera før, så jeg er lidt usikker. Vil du mene 2,1 MP er for lidt?
Avatar billede thejoint Nybegynder
02. juli 2002 - 14:42 #4
Ok hvis vi nu siger at jeg maximalt vil bruge 3000kr incl. 64MB ram. hvad ville du så anbefale? jeg skal bruge dem til print/papirbilleder du ved fremkaldelse så det ligner fra rigtigt kamera.
Avatar billede disky Nybegynder
02. juli 2002 - 14:42 #5
thejoint:
Hvis du er pressefotograf er 2.1 MP for lidt, og optiken elendig.
Er det kun til webside, så er det fint.

Jeg har selv et 9000,- Nikon Coolpix 990, jeg har ikke et sekund fortrudt jeg har brugt så mange penge, det er et GENIALT kamera.

Hvad du har brug for afhænger ene og alene af hvad du skal bruge billederne til.
Avatar billede thejoint Nybegynder
02. juli 2002 - 14:46 #6
Ja men det bare bruges til festbilleder og lidt af hvert ikke til proff. brug.
Betyder det ikke også meget at der er en Sonylinse på det ene kamera det fra Esonicz? og Blitzen spiller vel også en rolle?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
02. juli 2002 - 14:48 #7
Jeg har da heller ikke en dag fortrudt at jeg har spenderet alle mine lommepenge til et Olympus E-20p.
Du får ikke den samme kvalitet i et til 2000 kr.
Som <disky> siger gør op med hvad vil du bruge kameraet til, billeder på hjemmesider eller skal de printes ud bagefter, til udprintning skal du helst over 3,0 Pix, flash skal der også være da Digibilleder kræver mere lys (x2)end alm. negativer.
Avatar billede thejoint Nybegynder
02. juli 2002 - 14:52 #8
Ok det vil sige at et med 3.0 Pix er min. til udprintning af standard fotobilleder? Det er nemlig også det jeg vil bruge dem til, jeg går ikke så meget op i at de skal ligge som digitalt, kun at jeg bruge dem igen senere.
Kan i anbefale mig et kamera til ca.3000kr. eller kan det ikke lade sig gøre, og vil i mene at TRUSt kameraet er for discount agtigt?
Avatar billede chr_s Nybegynder
02. juli 2002 - 14:54 #9
Jeg ville sagtens kunne nøjes med et 2.1 MP camera til billeder til fotobummet!. Men du kunne også ringe til en fotohandler og sørge hvad han ville anbefale som minimum når digitale billeder skal laves som papirbilleder.
Avatar billede thejoint Nybegynder
02. juli 2002 - 14:59 #10
Ok mange tak for det. Ja det er åbentbart delte meninger, jeg tror jeg køber det til 2000kr, for der er sonylinse på og LCD display. Ellers må jeg jo bare retunere det hvis det ikke lever op til mine forventninger.
Avatar billede thejoint Nybegynder
02. juli 2002 - 18:58 #11
Jeg kan godt se at man ikke kommer vildt langt med 2000kr, derfor er jeg nu villig til at bruge 3500kr på kamera. Som min. skal have 3MegaPixel, hvad kan i så anbefale?
Avatar billede annikadk Nybegynder
02. juli 2002 - 19:14 #12
har ikke erfaringer med online-butikker mht. kamera, men prøv under
http://www.edbpriser.dk/hardware/digitalkamera-show.asp
og vælg den pris du vil max betale...

http://dk.pricerunner.com/photography/digital-cameras/browse?sort=3&a_712=&a_701=&a_711=&a_700=gte;3&search=&
har også lidt...

(har ikke taget hensyn til mem)
Tjek evt. billeder, bedømmelser mv. på http://dpreview.com for at finde mere på dem...

Tjek nede i de lokale butikker hvad de har, og hør hvad du kan få der bagefter evt.
Avatar billede thejoint Nybegynder
02. juli 2002 - 19:28 #13
Tak for tippet, har været inde og kigge på pricerunner.dk jeg kan godt fortælle dig at største delen af de danske forhandler tager røven på.
Jeg tjekket de danske priser i forholde til de udenlandske, det kan godt betale sig at købe ude fra. Men ved du om man skal betale nogle underlige skatter hvis man køber fre udlandet?
Avatar billede annikadk Nybegynder
02. juli 2002 - 20:01 #14
hvis det er indenfor EUs grænser tror jeg ikke du skal, men udenfor kommer der told osv...

Selv købte jeg mit kamera nede i byen, og inden jeg fik handlet færdigt havde jeg fået en god portion tilbehør med i prisen, så det var en OK handel når man så på de billigste priser på nettet.
Og så er det rart nok at der ikke er så langt til service.

KEnder dog ikke priserne i andre lande (godt det samme tror jeg)
Avatar billede thejoint Nybegynder
03. juli 2002 - 17:31 #15
Ok nu er jeg kommet frem til disse to kameraer hvad lyder bedst?
Samsung digimax 350SE  http://www.samsung-kameras.de
eller
Kodak DX3900 Zoom http://www.kodak.dk/cgi-bin/webCatalog.pl?product=KODAK+DX3900+Zoom+Digital+Camera&cc=US&lc=en
Det skal siges at samsungs kamera er lidt billigere.
Avatar billede annikadk Nybegynder
03. juli 2002 - 19:17 #16
samsung har 3*optisk, 2*digital, mens kodaks har 2*optisk og 3*digital
Da optisk er bedst, så er det et plus.

Har lidt svært ved at finde rundt på siderne, men hvad har de af mem-muligheder?
begge 2 udskiftelige kort? og hvad er max mb på kortene??

Kender ikke kvaliteten af de 2 mærker når det gælder kamera, iforhold til hinanden må jeg sige.
Avatar billede chr_s Nybegynder
04. juli 2002 - 10:59 #17
Ikke de bedste anmeldelser af et TRUST camera:

http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=15949796
Avatar billede chr_s Nybegynder
04. juli 2002 - 11:06 #18
Hvis det er papirbilleder du vil lave, skal du nok overveje at inversterer i et 64 MB eller 128 MB kort til cameraet, da det kræver at du gemmer billederne i Super High Grade.