Avatar billede nikolajdu Nybegynder
02. juli 2002 - 12:37 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Lægge tekst ind på en kugle??

Hej hej. Hvordan smider jeg tekst ind på en overflade i Max? Tja, f.eks en kugle.

/Nikolaj
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
02. juli 2002 - 12:49 #1
Følger lige med her
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. juli 2002 - 17:07 #2
Mener du med texture? Brug Matarial Editoren...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
02. juli 2002 - 17:11 #3
Hvis nu jeg ville have halvdelen af en kugle til at dækkes med tekst. Hvordan så det?
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. juli 2002 - 17:35 #4
Mener du med tekst der er på din kugles texture eller tekst der består af polygoner?
Avatar billede geek Nybegynder
02. juli 2002 - 23:39 #5
Som Zerohero siger brug Matarial Editoren...

Kort guid:
Skal det kun være på halvdelen af kuglen, trykker du på kuglen vælger "edit mesh" og vælger din halvdel af.
Derefter går du ind i "matarial editoren" vælger et materiale og under "maps" finder du den der hedder "Diffuse color" hvor du så vælger "bitmap" og derefter vælger et billede du har lavet med den text som skal på kuglen.
Derefter trykker du på "Assign material to selection" (en lille knap med en kugle og en box på). For så at se hvordan det vil se ud når du render kan du trykke på en knap lidt længere til højre, er vist en blåternet kasse, som hedder "Show map in viewport"

Geek
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. juli 2002 - 01:14 #6
Sorry, men jeg har lige ghostet min maskine, så jeg kan ikke lige tjekke det af før jeg får installeret Max igen - Nok i morgen :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. juli 2002 - 13:42 #7
Jeg kan sgutte finde ud af det.

Jeg vælger et område af min sphere (markeres med rødt)

Går i material editor og henter mit billede ind og forsøger så at assigne til selection. Fint nok, men den gør det på hele kuglen.

Anyway, så var det ikke så meget for at kunne smide et billede ind. Idéen var at kunne forme tekst 3d (fra max) om et objekt.

Nogle idéer?

/Nikolaj
Avatar billede zerohero Nybegynder
04. juli 2002 - 15:00 #8
Hvis du vil opdele et objekts texture, bliver du nødt til at anvende multi/sub material! Dusuden bør du derefter opdele objektes ID's. Eksempelvis, hvis du vælger et område då din kugle, så ændre ID'en på din modfier panel til eksempelvis "1" - for at være sikker på at kun den valgte område har ID'en "1" bør du vælge Invert Selection (altså vælge resten af kuglen, på nær området) og ændre ID'en til eksempelvis "2". Nu ert du sikker på at dit dit udvalgte område har ID'en "1" og resten har ID'en "2". I Material Editoren vælger du en slot og dernæst ændre "Standard" til "MultiSub". Ved nummer "1" i din Multi/Sub material indsætter du texturen med dit tekst!

Jeg forstår stadig ikke, hvad dit projekt går ud på. Så jeg kan ikke give dig andre forslag!

ZeroHero
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
04. juli 2002 - 21:34 #9
Ok tak og helt uden at have prøvet det af endnu, så accepterer jeg, for jeg har allerede lært meget :))

/Nikolaj