Avatar billede soelle Nybegynder
18. juni 2002 - 09:24 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Landskab med en vej

Jeg skal have lavet et ørken landskab med en asfaltvej på. Jeg har set en tutorial på nettet med en sådan. Kan nogen hjælpe mig med at finde en tutorial til at lave det, eller fortælle hvordan det nemmest gribes an i enten 3D Studio Max eller Vue d' Esprit.
Avatar billede zerohero Nybegynder
18. juni 2002 - 11:46 #1
3D Studio Max: Til dit landskab kan du bruge Plane med en masse segments og derefter putte en "Noise" Modifier på! Det var den nemme. Ellers vil jeg anbefale "Displacement" modifieren. Hvor du har fuldt kontrol over dit landskab. Lav et Sort/Hvidt map i ekesempelvis Adobe PhotoShop og anvend den som "Displacement". Der findes også en Material/Map i Material Editoren der hedder landskabe, den generere et landskab med, vand, bjerge osv. Den kan du også bruge som map til "Displacement" modifieren!

Asfaltvejen kan du lave ved at conventere din plane til "Editable Mesh" og "Select" en række polygoner, hvor du sætter ID'en for de valgte polygoner til 1, og resten af landskabet's polygoners ID til nul. Herefter kan du benytte multisub/texture i Material Editoren...

Bare en idé :-))

ZeroHero
Avatar billede soelle Nybegynder
18. juni 2002 - 12:00 #2
Ja, det er sådan set nogenlunde der jeg er nu. Problemet er bare at det bliver utrolig kantet når jeg vælger polygonerne og sætter et map på.
Avatar billede zerohero Nybegynder
18. juni 2002 - 12:08 #3
så sæt en "MeshSmooth" på dit landskab!!!
Avatar billede soelle Nybegynder
18. juni 2002 - 12:09 #4
Kan heller ikke lige finde den material/map der hedder landscape som du nævner. Hvor ligger den?
Avatar billede zerohero Nybegynder
18. juni 2002 - 12:15 #5
Vælg en slot og gå ned til knappen "none" ved Diffuse, tryk på den og du får muligheden for at vælge den (måske hedder den "Planet")!!!
Avatar billede soelle Nybegynder
18. juni 2002 - 12:30 #6
OK - jeg prøver