Avatar billede lesh Nybegynder
26. juli 2000 - 09:05 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Cd-rom brænder

Jeg har tænkt at anskaffe en Plextor IDE brænder, men der jo kun 2 IDE stik på bundkortet henholdsvis optaget af harddisk + Cd-rom drev og som jeg har forstået teorien, skal IDE1 være master+slave for hardisk og cd rom drev, og IDE2 være master for brænder, i min manual står der at man skal pille ved en jumper, hvis man skal lave master og slave, hvad skal det sige? Og hvordan kan der tilsluttes 3 enheder når der kun er 2 IDE stik på bundkortet.
Avatar billede admin Novice
26. juli 2000 - 10:08 #1
Spørgsmål må KUN oprettes i 1 kategori 1 gang! Overtræder du dette igen kan vi udelukke dig!
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
26. juli 2000 - 10:47 #2
Hmm, hvad har det her med Access at gøre???

Nåh men her kommer der lige et svar alligevel!

På hver IDE kanal kan du sætte 2 enheder på dvs. at du med to IDE kanal kan sætte op til 4 enheder på.

Hvis du sætter to enheder på en IDE kanal så skal den ene enhed være master og den anden skal være slade. Den måde som du sætter enhederne til at være master og slave er ved at flytte nogle små kontakter som man kalder for jumpers. Hvordan disse jumpers skal sættes må du læse dig til i de forskellige manualer for enhederne.

Når du nu har sat dine jumpers og stadig ikke kan få det til at virke kan det være fordi de to enheder ikke kan arbejde sammen. Før du køber brænderen så prøv lige at se om din HD og CD-rom kan arbejde sammen når de er sat sammen. Det kan du gøre ved at flytte jumperne, forbinde drevene, derefter starte op sætte en Cd i cd-rom drevet og så kopiere nogle filer fra cd-rommen til din HD eller ved at sætte en musik cd i drevet og så høre musikken. Hvis du kan dette så har du mulighed for at benytte den anden kanal til noget andet f.eks. en cd-brænder.

Hvis du ikke kan sætte din HD og CD-rom drev sammen så må du enten investere i en ekstra IDE controler, eller købe en SCSI cd-rom brænder. Hvis du køber SCSI skal du også have en SCSI controller. SCSI er lidt dyere men du får også mere professionelt udstyr for dine penge. På en SCSI kanal kan du sætte på til 7 enheder på og skal ikke tænke på noget som helst hvad jumpere angår. Der er nogle cd-rom brændere som kommer med en billig version af en SCSI controller med gratis.

Held og lykke med det.

Avatar billede ikuyucu Nybegynder
15. september 2000 - 08:42 #3
Mon ikke det var en ide at lukke det her spørgsmål???
Avatar billede lesh Nybegynder
12. oktober 2000 - 10:40 #4
mange tak