Avatar billede kunze Nybegynder
18. maj 2002 - 23:34 Der er 44 kommentarer og
3 løsninger

Simpel 3D tegning. Hvilket program ?

Hej.

Jeg skal tegne et kabinet i 3D.
Til det formål skal jeg bruge et 3D program. Men hvilket ?
MAX er lige i overkanten avanceret så mon ikke der er en mere simpel udgave ?

Mvh
Kunze
Avatar billede michael-k Nybegynder
18. maj 2002 - 23:39 #1
Nu skal du nok regne med at de fleste eller rettere alle 3d programmer er rimelige avanceret. Så hvis du har 3dsmax skulle du måske sætte dig ned og kører en masse tutorials igennem. Men vil da sige du lærer det ikke på 1 dag, nok heller ikke 2 dage. Det du skal kigge efter er box modellerings tutorials, hvor du så er kommet et rimeligt stykke. :)
Avatar billede kunze Nybegynder
18. maj 2002 - 23:45 #2
michael-k > Well. Jeg har bare ikke lyst til at spendere 20-50 timer foran skærmen for at lære at tegne et kabinet. Jeg må kunne realisere min geniale idé på en nemmere måde. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
18. maj 2002 - 23:45 #3
Der må da eksistere noget mindre komplekst end MAX ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
18. maj 2002 - 23:51 #4
Ja det gør der også, men har desværre kun erfaringer med 3dsmax, lightwave og bryce.  Det sidste er ikke specielt avanceret men det er mest til landskaber så det virker nok ikke i dit tilfælde.
Har dog hørt en masse godt om cinema4d, måske det var noget at prøve. :)
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
18. maj 2002 - 23:55 #5
3DMax er et af de mest simpeleste 3D program der findes. Advanceret programmer er sådan noget som f.eks Maya.
Du kan også prøve Blender. Jeg har aldrig prøvet det men det er gratis så jeg kunne forestille mig at det var simpelt.. Men jeg ved det ikke.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
18. maj 2002 - 23:56 #6
Rhino3D syntes jeg er Simpelt.. Prøv det.
www.rhino3d.com
Avatar billede michael-k Nybegynder
19. maj 2002 - 00:00 #7
mikkeljans nu ved jeg ikke hvordan du definere avanceret programmer, men jeg syntes 3dsmax er okay avanceret.
Avatar billede kunze Nybegynder
19. maj 2002 - 00:04 #8
michael-k > Jeg kender Bryce. Det er jo meget simpelt at bruge men bestemt ikke lige til det her formål. :)

MAX er MEGET avanceret. :)

Jeg prøver mig frem.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
19. maj 2002 - 09:10 #9
3D ER Advanceret.. Max er Ikke Advanceret når man ser iforhold til andre programmer. Max er bygget til Private folk som jer med en lav pris og som bare vil igang med noget 3D hurtigt (Det er detfor det er blevet så populært).
Advanceret programmer er sådan nogen som ILM Hollywood, Dreamworks osv.. bruger.

Men prøv Rhino3D. Det er heller ikke særligt advanceret.
Avatar billede zerohero Nybegynder
19. maj 2002 - 12:05 #10
Jeg kan godt forstå at du synes 3D Studio Max virker avanceret, hvis aldrig du har prøvet lign. programmer før!!!

mikkeljans>> Jeg tror ikke på at 3D Studuo Max er lavet med henblik på private folk - og det er slet ikke derfor 3D Studio Max er blevet så populært, det er nok snarre fordi at der findes så mange forskellige plug-ins til den som gør, at den er meget flexibel - men det er en helt anden diskussion!!!

Jeg har før anbefalet er 3D Program der hedder www.anim8or.com trods den kreative navn er det faktisk et rigtigt godt program. Den kan mange ting når man tænker på at den er GRATIS. På siden findes også nogle gode tutorials der let og hurtigt kan hjælpe dig igang. Prøv den for den det værd...

Held og Lykke ZeroHero
Avatar billede kunze Nybegynder
19. maj 2002 - 13:09 #11
zerohero > Jeg har aldrig arbejdet med 3D... :)

mikkeljans > MAX... BILLIGT ??? Jeg ved ikke om du synes godt 30.000 kr. er billigt. Så er det da billigere med 6.000 kr. for Rhinoceros.

Mvh
Kunze
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
19. maj 2002 - 14:26 #12
30.000 var engang MEGET MEGET billigt. Men det sidste tid har 3d programmer lavet priskamp så nu er 30.000 en meget normalt pris.
Og Zerohero du kan være stensikker på at det er det der har gjort Max populært. Billigt og simpelt at lære har gjort Max populært.
Og der findes stort set ligeså mange plugins til Maya som til Max.
Men anyway Max er ikke billigt mere og ingen 3D programmer er nemme lære.
tjek Hash Animation Master www.hash.com
Det er det bedste valg der findes hvis du ikke har mange penge. Der var engang en Animator som kun brugte Animation Master. Han arbejde idag hos Pixar og har lavet virkelig flotte animationer med Animation Master og så koster det kun omkring 2500 kr. Billigere får du det ikke.
Nogen 3D programmer koster over 100.000 kr.
3D programmer ER ikke nemme og De ER heller ikke billige.
Avatar billede kunze Nybegynder
19. maj 2002 - 15:46 #13
AudoCAD i luksus udgaven koster vist en pæn sjat.

Pixar. De har jo lavet både Toy Story serien og Mosnter Inc. samt mange andre. :)

Hvor mange ud af 10 MAX kopier er lovlige ? Well. Jeg tør ikke gætte.

Mvh
Kunze
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
19. maj 2002 - 15:52 #14
Tjaa hvis det bare er en simpel 3d-tegning, så burde 3d studio max vist være noget mere end rigeligt :)
Ellers er de førende 3d-programmer på markedet Avid SoftImage XSi 2 og Alias Fusion Maya 4 men disse koster så også omkring 100.000 i leje om året, da de kræver hardwarelås for at virke. Og det er dæleme svært at downloade hardware fra Internettet :)
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
19. maj 2002 - 15:57 #15
Ja men de film Pixar har lavet er selvfølig ikke lavet med Animation Master. Stort set alle film du ser idag er lavet med Maya. www.aliaswavefront.com

Det har ikke noget med det at gøre.
Firmaer bliver nød til at købe det.. Og firmaer vælger det billigste, og efter som programmet så bliver brugt meget kommer der også udannelser på programmet og flere folk begynder at bruge det. Og til sidst kender folk ikke andre programmer eller tror at der ikke findes noget bedre, derfor anbefalder de det til andre og på den måde bliver et 3D program populært.
Det hele er op til hvad det kan iforhold til prisen.
Store firmaer som ILM, Pixar, Dreamworks, Sqaure Pictures, Sky Studios bruger Maya fordi de har råd til det.
Men nu er Maya lige faldet 70% i pris og er blevet næsten dobbelt så billigt som Max.
Maya koster kun $2000 nu.
Jeg er derfor meget spændt på fremtiden. Jeg har allerede hørt rygter om at TrueMax vil lave Maya kursuser og Blizzard er begyndt at se mere på Maya eftersom det ikke koster så meget mere.
Hvis prisen foresætter på denne måde ved jeg ikke hvad der skal blive af Max. Det vil blive Lightwave og Maya der konkurrerer på Maxs plads.
Avatar billede kunze Nybegynder
19. maj 2002 - 15:57 #16
fiskesuppe > Jeg tvivler på at der kan kommer en harddisk eller et motherboard gennem min telefonledning. :)

Det er en simpel tegning. Dog skal der, hvis muligt, være bobler i noget vand og lys bad ved boblerne. Det er jeg klar over at jeg ikke kan lave. Men hvis jeg laver en grundmodel så kan jeg vel få en dygtig 3D-mand til at lave lidt bobler med lys. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede nicofrench Nybegynder
21. maj 2002 - 08:14 #17
Jeg ville foreslå et program, som er nemt at bruge, TrueSpace.
Man skal ikke forvente at lave film eller lignende med det
men det er nemt at bruge og er udemærket til modellering af non-organic matter. Desuden kan man downloade en fri trial på deres hjemmedreng: http://www.caligari.com/

Det er fjollet at sætte sig ind i et større og mere komplekst program hvis man ikke skal bruge det dagligt eller hvis man er presset af tid (som man altid er)
----------------------------------------------

Lige en kommentar til det med hvilke 3D programmer som bliver brugt til flest film og hvilket, som er det bedste bla bla..
Det er noget forbandet sludder og tantesnak...

Når man nu skal til at lave en pæn klat CGI som en spillefilm har man flere animatorer og modelører og det er ikke alle som bruger samme software, så hvis man vil have det bedste resultat lader man dem bruge hvad de ønsker at bruge- eksporterer hele mulivitten og smasker det sammmen i et af programmerne.

Jeg selv, modelerer i et program, animerer i et andet og laver efekter i et tredie -smasker så det hele sammen i et helt andet program...
Så det med brugen af et program, bunder i dovenskab eller uvidenhed eller den sedvanlige fanatisme rettet imod et bestemt software... Prøver i også at sende jeres e-mails via jeres "super-ynglings-er-det-bedste-i-verden program"?

.:: Merlin3D          .:: Poser
.:: Bryce              .:: Blender
.:: Cinema 4          .:: Rhino
.:: Softimage/XSI      .:: Maya
.:: 3DStudio MAX      .:: Lightwave
.:: AutoCAD            .:: Hashs Animation Master
.:: Truespace..

-osv. ud i det uendelige...
Avatar billede kunze Nybegynder
23. maj 2002 - 17:57 #18
Tak til alle ! :)
Avatar billede kunze Nybegynder
25. maj 2002 - 17:45 #19
nicofrench > Man bruger nemt flere programmer. Der er mange der bruger Photoshop til textures, 3D Studio Max til figurer og lign. og til sidst Lightwave (mener jeg) til at lægge de sidste effekter som skygger og lys på.

Mvh
Kunze
Avatar billede nicofrench Nybegynder
25. maj 2002 - 18:45 #20
det var også det jeg ville frem til...
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. maj 2002 - 20:40 #21
Man bruger mange forskellige programmer Men når det gælder film bruger Klart største delen Maya.
Men det kan sådan set være lige meget det var ikke det jeg ville ind på.

Du køber ikke 3 forskellige programmer for bare kunne gøre lidt i de forskellige programmer. Alle programmer kan gøre det samme men nogen er måske hurtigere til noget end andre. Maya kan stort set alt og derfor ville det være mega dumt at bruge penge på 3 programmer hvis du kan det hele i 1... Og på samme måde ville det være mega dumt at købe 3DMax når du kan få et bedre program til det halve; Maya.
Det er flere tusinde vi snakker her. Du køber ikke bare lige nogen 3D programmer for sjovt.
Maya vil jeg sige er det bedste program iforhold til prisen.. Det var engang 3DMax der var det Men sådan er det Ikke mere.
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. maj 2002 - 20:47 #22
Man skulle tro at mikkeljans lever af at lov-prise Maya!!! Jeg har ikke set et indslag fra mikkeljans uden at han forguder og kritisere 3DSMax!!! :))
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. maj 2002 - 20:48 #23
ups .. uden at han forguder Maya og kritisere 3DSMax!!!
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. maj 2002 - 20:50 #24
hvis jeg bare havde 14.000,- jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge til, og energi til at lære et nyt 3D applikation - suk!!! :P
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. maj 2002 - 20:50 #25
Jeg siger bare min menning.
Avatar billede michael-k Nybegynder
25. maj 2002 - 20:50 #26
LOL  det kunne godt se sådan ud.
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. maj 2002 - 20:54 #27
mikkeljans>> jamen, det er da også i orden at sige sin menning!!! :))
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. maj 2002 - 21:01 #28
Forresten der skulle vel ikke nogen 3DSMax bruger der også har irriteret sig vanvittigt over 3DStudio Max's Updating af sine ViewPorts. Nogen gange vil den slet ikke opdatere sine ViewPorts selvom man tvinger den til det ved at taste [1] og så er den gamle irriterende bug, at hvis 3DSMax crasher, så kan man ikke åbne sin scene igen - så du er nødsaget til konstant at lave backups... Har Maya slet ikke sådanne irriterende ting? Der skal dog siges at jeg dog stadig er gennerelt tilfreds med 3DSMax på trods af førnævnte bugs!!!
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. maj 2002 - 21:08 #29
Jeg har aldrig oplevet at ikke kunne åbne mine scener igen. Du kan endag gå ind og se koderne for dine scener. Så hvis du er god til MEL (Mayas kodesystem) så kan du ændre på alt i din scene gennem koder eller opdage fejl hvis der skulle opstå nogen.

Du har selvfølig god grund til at være tilfreds med Max. Men står man og skal købe et nyt 3D program idag ville Maya uden tvivl være det bedste valg efter prisen lige er faldet.
Avatar billede kunze Nybegynder
25. maj 2002 - 22:55 #30
Hmm. :)
Avatar billede nicofrench Nybegynder
26. maj 2002 - 05:18 #31
.::zerohero hvilket styresys har du og hvilken version af Max kører du? skriv lige din bots prosessor og gfx kort.. har du også nok Ram?
--------------------------------
Og til MAYA fanklubben kan jeg kun sige at Magma's animations del er skrevet af den selvsamme som har designet Maya...
Så hvis man mener at Magma er noget møg - finder man nok ikke megen glæde i Maya.

Og så undre jeg mig over hvilket sprog man skal formulere sig i så det fiser ind -nej de fleste spillefilm bliver ikke lavet med Maya!!!
Der bliver brugt flere programmer, og det program som bliver brugt mest og som er det absolut førende i alle features er SoftImage. -det er ikke fordi Alias Wavefront har billeder på deres hjemmeside fra adskillige film at det er ensbetydende mad at der kun er blevet brugt Maya til filmen.
MayaFanklubben vil sikkert sige mig imod, men inden, skal de lige spørge sig selv hvorffor Alias Wavefront har købt rettigheder til Softimage teknologi... eks. render sys mm.
-det har Descreet også...

- og Maya er ikke billigt i forhold til andre som kan præstere det samme...
Avatar billede nicofrench Nybegynder
26. maj 2002 - 05:25 #32
.::mikkeljans
Blender er ikke gratis længere...
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
26. maj 2002 - 09:40 #33
Jeg er ikke en fanclub.. Jeg siger bare sanheden.
Maya er blevet brugt til at lave de fleste film du ser idag. Softimage|XSI bliver også meget brugt men 3DMax bliver stort set aldrig brugt.
Final Fantasy er stort set kun Maya.. Starwars er også det meste Maya. Det samme gælder The Mummy, Iceage, LOTR.. Softimage er også blevet brugt der men ikke nær så meget.
Softimage var engang meget brugt i film.. Men det er fordi at Maya slet ikke fandtes dengang.
Den første film der er lavet med Maya er Starwars 1. Før Starwars 1 blev alle film stort set kun lavet med Softimage.. Men det er klart når Maya ikke fandtes dengang.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
26. maj 2002 - 09:44 #34
Og Maya er EXTREM billig iforhold til hvad det kan. Det tror jeg ikke der kan være nogen tvivl om.
Avatar billede zerohero Nybegynder
26. maj 2002 - 22:51 #35
nicofrench>> Jeg anvender Windows2000 (da WinNT er meget mere stabil end en Win32!!!) 2 x 800 Intel Pentium III processesore, 256 SD Ram, Tnt2 32 Ram, og så bruger jeg 3D Studio Max 4.2... har du ikke oplevet problemer med opdatering af ViewPortene i 3DSMax?
Avatar billede nicofrench Nybegynder
27. maj 2002 - 03:38 #36
.::Zerohero, jeg har oplevet de problemer, men de forsvant med mere ram og et bedre gfx kort...
Jeg vil anbefale dig et GeForce 2 eller 3 kort og min 512 Ram... der er eogså er opdatering til MAX 4 --> 4.02 -jeg ved ikke om den fikser det problem...
Avatar billede nicofrench Nybegynder
27. maj 2002 - 03:39 #37
.::mikkeljans
det du siger bliver ikke mere rigtigt af at du gentager dem...
Avatar billede zerohero Nybegynder
27. maj 2002 - 07:27 #38
Jamen, jeg behøver skam ingen opdatering af min max da jeg allerede har en 4.2 (hvilket er den højeste version til dato - til privat brug!!!) ;-). Men ja det med ram og grafik kort er nok ikke en dårlig idé. Har du da ikke oplevet disse fejl ved din max?
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
27. maj 2002 - 11:36 #39
vel jeg kan ikke foreklare det anderledes når det er sådan det hænger sammen... Du må bare tro mig.
Avatar billede nicofrench Nybegynder
27. maj 2002 - 11:50 #40
.::zerohero...sorry jeg sov i timen... må være de sene arbejdstimer...
Avatar billede cbn01 Nybegynder
25. juli 2002 - 12:10 #41
Mikkeljans du bliver vel ikke ved herinde.
3Dsmax ikke brugt i nogen film?? haha så har du ikke set den nye opdaterede list, det er brugt i samtlige nye film...f.eks Minorty Report

Christian Nielsen
Duckling post production
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. juli 2002 - 12:15 #42
Christian du ved godt ligeså godt som jeg at 3DMax er et lowend program og Maya er highend så lad nu vær.
3D Max er brugt i nogen film men det er kun meget kort..
Maya bliver brugt til stort set hver eneste film der bliver produceret idag på den ene eller den anden måde og i mange tilfælde er Maya det primærer program brugt i filmen.

Jeg gider ikke disskutere det med dig CPS for du ved uden tvivl ikke hvad det er du snakker om.
Avatar billede cbn01 Nybegynder
25. juli 2002 - 12:37 #43
HVis jeg ikke ved hvad jeg snakker om hvorfor arbejder jeg så som 3D animator hos Duckling post production???
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. juli 2002 - 12:42 #44
lol din stolthed gør dig selvglad cps..
Jeg er sku ligeglad om du så arbejder for pixar du er stadig den samme cps som ikke ved hvad han snakker om.
Bare fordi du arbejder på Duckling betyder det ikke at du ved alt... Og det kender hvertfald ikke noget til Maya.. Så hvordan kan du overhovedet udtale dig.
Avatar billede cbn01 Nybegynder
25. juli 2002 - 13:00 #45
haha ja totalt... alt hvad du siger har du ret i

Mikkel jeg ved godt jeg ikke kender meget til maya, men hvor har jeg også sagt at jeg gjorde???
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. juli 2002 - 13:06 #46
Du kan blive ved cbn og jeg aner ikke hvorfor du overhovede kontakter mig på denne måde i et ældgammelt tropic men jeg gidder ikke have endu en mudderkamp.
Så dette er min sidste post
Avatar billede miza Nybegynder
03. januar 2004 - 12:28 #47
Jeg vil sige at Maya ikke er så svært lige så snart man kommer ind i dets UI, du kan jeg prøve at hente Maya 5.0 Personal Learning Edition. Det eneste du skal gøre er at lave en bruger på deres side, og så hente det
http://www.alias.com/eng/products-services/maya/maya_ple/index.shtml