Avatar billede topsite Nybegynder
02. maj 2002 - 12:02 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Skitse over bygnign i 3d max

hej eksperter,

jeg er totalt newbie i 3dmax, og har fået en opgave at lave en skitse over et hus, bare sådan pinde, og jeg havde så tænkt mig at finde nogle møbler til huset fra 3dmaxer.dk.

Men jeg søger en der kan hjælpe mig lidt igang. Jeg har arbejdet med Photoshop i 4 år.

jeg kunne først og fremmest godt tænke mig at lære hvordan jeg kan animerer, altså kører et kamera gennem pindene/husets bygning.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig.

daniel
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. maj 2002 - 12:55 #1
Det tager 10 dage at lære de grundlæggende ting i 3D Studiomax.

Måske skulle du prøve det program først: http://www.artifice.com/free/dw_lite.html

/per
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. maj 2002 - 15:36 #2
Bevæg et kamera mini-tutorial:

1. Vælg "Cameras" på din Create Panel (knappen har et kamera som ikon).

2. Du får nu muligheden for at vælge mellem to typer, Target og Free. Vælg en passende ved at trykke på knappen og derefter klik i din Top ViewPort (du kan altid ændre mellem kamera type senere, hvis det viser sig at være nødvendig).

3. Rotere nu din kamera i en passende position og vinkel i din scene.

4. Prøv at aktivere din Perspective ViewPort og tryk [C]... du vil nu se gennem din kamera i stedet for din Perspective View. Du kunne også have Ctrl+C (hvis dit kamera er valgt) dette vil tvinge din kamera til at ændre vinkel og position til din Perspective ViewPort!

5. Du kan nu vælge at lave en FlyAround (via en sti - path) men siden du er komplet NewBie tror jeg at du vil lære mest ved at bruge Animate knappen...

6. Aktivere din TopView ved at et enkelt muse-klik!!! Hvis du ikke kan se dit kamera i din Top ViewPort så gør den synlig ved at "Pan" - knappen nederst til højre (knappen har en hånd som ikon)!!! Du kan også trykke på "Zoom Extents" også nederst til højre.

7. Når du kan se dit kamera, så vælg den (hvis ikke du allerede har gjort det). Ryk nu på din tidsbar nederst hen til omkring 25 frames og tryk derefter på "Animate" knappen.

8. Ryk nu din kamera til et nyt passende sted i din scene. Prøv derefter at rykke på din tidsbar tilbaghe til frame 0 - jubiiiii dit kamera bevæger sig!!!

9. Prøv nu at højre kilkke på dit kamera og vælg "Properties" fra popup-menuen. Sæt nu en flueben ved "Trajectory" og tryk på knappen "OK".

10. Du vil en blå stiblet linje. Denne linje repræsentere den animation du lige har lavet.

Leg lidt med det og giv dig selv den tid det tager... Husk du kan altid lave nye "FrameKeys" til enhver tid. og slette dem igen ved at vælge dem (mørke prikker lige under tidslinjen) til de bliver hvide og tykke på [Delete] på dit tastetur. På denne måde kan animere alle former for objeketer... Forresten hvis du højre-klikker på en Key-Frame kan du redigere dem yderligere eller slette dem. Desuden kan du på din "Motion Panel" trkke på knappen "Trajectories" og derefter på "Sub-Objects" og nu har du mulighed frit at indsætte/slette/redigere flere keys...

Måske var det en lidt stor mundfuld, men jeg tror sagtens du kan klare det :-))

Held og Lykke

ZeroHero

Velkommen ombord til 3D Studio Max!!!!