Avatar billede skolefreak Nybegynder
08. april 2002 - 21:32 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Fransk oversættelse

Jeg har problemer med at oversætte dette:

Notre Dame

For mere end 2000 år siden lå et lille gallisk tempel hvor Notre-Dame, Paris måske største turistattraktion, i dag står. Romerne rev det lille tempel ned og opførte i stedet et Jupiter-tempel. Senere blev der bygget tre små kirker på området, hvoraf de to stadig stod der da byggeriet af Notre-Dame startede.

Det var paven Alexander III, som i 1163 lagde den første sten i det byggeri af Notre-Dame, som strækker sig helt til 1250. Notre-Dame er 130 meter lang og 69 meter høje tårne.

Mærkelig nok kendes arkitekten som tegnede kirken ikke. Kun de arkitekter, som senere har påtaget sig opgaven at tegne på udvidelsen af kirken kendes (Pierre de Chelles & Jean Ravy[1]) Den Notre-Dame vi ser i Paris i dag stod færdig i 1345. Notre-Dame er en katolsk domkirke og den blev ikke skånet under revolutionen og store dele af den ydre udsmykning blev ødelagt. Kun de store klokker i kirken undgik omsmeltning.

Kirken blev plyndret og den blev omdannet til et tempel for fornuft og senere til et vinlager. En restaurering af kirken begyndte i 1845 og varede 23 år. Under denne restaurering blev spirene og sakristi ( rum bag alteret til opbevaring af alterkar, messekæder o.l Rummet er forbeholdt præsterne) konstrueret.

Domkirken er bygget i den tidlige gotiske periode. Gotikken (1150-1500) ligger mellem romantikken og efterfulgtes af renæssancen. Kirkerne var i den tidlige periode af Gotikken arkitekturens vigtigste virkeområde. Den er som mange andre gotiske katedraler opkaldt efter jomfru Maria.

Frankrig var den førende indenfor gotiskkirkearkitektur i 1200´tallet.. Stilen blev dyrket af germaner, men betragtet som barbarisk. Universitetsbyerne anså gotikken, som deres personlige arkitektur.
Den gotiske arkitektur blev genoplivet omkring 1750 og anvendt ind i 1900-tallet i specielt kirkebyggeri.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. april 2002 - 23:09 #1
Du kunne jo prøve at oversætte det først... så kunne det være vi kunne fejlrette det bagefter... det er vist den eneste måde at lære noget på :)
Avatar billede d.e Nybegynder
08. april 2002 - 23:10 #2
Hvornår skal du bruge det...???
Avatar billede al_dair Nybegynder
08. april 2002 - 23:18 #3
I try....

Près de outre år les épreuve écrite laying un peu galerie tempérer où Notre - Dame , Équivalence peut-être très vue , aujourd'hui immobilisation.
Romaine peu tempérer en bas et sage au lieu de cela une Jupiter - tempérer. À la suite êtes allé y construire trois peu églises dans les partie , de à qui ils deux réglé tabouret y quand bâtit de Notre - Dame commencer.

Le était pape Alexander III ,  à laid la première brique y bâtit de Notre - Dame , thanksggiving étirement eux-mêmes toutes à 1250. Notre - Dame c'est 130 métre élevé et 69 métre élevé tour.

Bizarre véritable vraisemblable reconnaître l'architecte thanksggiving représenter l'église pas de. Unique ils architectes , thanksggiving à la suite a supposé eux-mêmes les mission thanksggiving représenter dans les téléphone supplémentaire de l'église reconnaître ( pile ils Chelles & Salopette )Les Notre - Dame vi s'apercevoir de à Équivalence aujourd'hui tabouret finir à 1345. Notre - Dame c'est une katoliké "domkirke" et les étions prendre garde de parmi les tour et lourd partielle de les extérieur udsmykning êtes allé épave. Unique ils lourd sonnette aux église tenir le gouvernail à l'écart de.

Église êtes allé se déshabiller et les êtes allé transformer à une tempérer près de intelligence et à la suite à une vinlager. UNE rétablir de l'église commencer à 1845 et en dernier år. Parmi thanksggiving rétablir êtes allé spirale et sakristi ( séparation dans les verso l'autel à garde de transmettre tasse messekæder o.l Les salle c'est la réservation font ) construire.

Domkirke c'est construire aux plus tôt gothic unité. Gotikken (1150-1500) impliquer entre romantikken et efterfulgtes de renæssancen. Les églises étions aux plus tôt unité de Gotikken les architecture principal virkeområde. Le c'est thanksggiving beaucoup de autre gothic katedraler faire - en haut à la suite gouvernante Souci Maria.

La france étions les principaux à l'intérieur de gotiskkirkearkitektur à 1200´tallet.. Les style êtes allé dyrket de Allemande , toutefois prendre en considération barbare. "Universitets byerne anså gotikken" , "thanksggiving" à eux personnelle architecture.

Les gothic architecture êtes allé réanimer visites 1750 et utilisée en 1900- le numéro de téléphone est à surtout église bâtit.
Avatar billede al_dair Nybegynder
08. april 2002 - 23:20 #4
Ord i "" er tvivlsomme i sammenhængen, derfor....
Avatar billede hono Nybegynder
08. april 2002 - 23:21 #5
al dair... er det ikke en onlinetjeneste, som www.freetranslations.com der har lavet det der...?
Avatar billede al_dair Nybegynder
08. april 2002 - 23:23 #6
de har da ikke Dansk -> Fransk...
Avatar billede hono Nybegynder
08. april 2002 - 23:24 #7
nej, så ikke lige den, men dem findes der da også nogle af...
Avatar billede j0ker Nybegynder
08. april 2002 - 23:25 #8
al_dair: Det dér er godt nok forkert!! Nogle af ordene er rigtige, men totalt forkert, du kan ikke bruge det dér til noget skolefreak!
Avatar billede al_dair Nybegynder
08. april 2002 - 23:26 #9
Hvorfor skulle du være så sikker?  ;-D

Har du sovet i fransk-timerne...?
Avatar billede hono Nybegynder
08. april 2002 - 23:27 #10
al dair: Her nogle der forsøgte sig med noget onlineoversættelse (ikke for heldigt resultat!) http://www.eksperten.dk/spm/180934 .
Skolefreak, jeg gider godt hjælpe i morgen, men det kræver at du selv går i gang. Så kan jeg da godt kigge igennem for fejl og sådan.
Avatar billede j0ker Nybegynder
08. april 2002 - 23:27 #11
al_dair: Til mig?
Avatar billede al_dair Nybegynder
08. april 2002 - 23:29 #12
Nej J0ker... Hono drengen ;-D
Avatar billede j0ker Nybegynder
08. april 2002 - 23:29 #13
Jeg fatter virkelig ikke hvorfor folk prøver at svare på noget de ikke ved noget om.
F.eks. når der bliver benyttet sådan en onlineoversætter.
Kunne man så ikke bare overlade det til nogen andre?
Avatar billede francke Nybegynder
08. april 2002 - 23:38 #14
Nyfransk!"romantikken et efterfulgtes de renæssancen."  :=)
Avatar billede al_dair Nybegynder
08. april 2002 - 23:42 #15
Jeg har på ingen måde postuleret at det er/kan være rigtig.. Har slet ikke brugt online translater før i aften... Jeg prøvede bagefter med engelsk... AV!.... désolé messieurs.....
Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. april 2002 - 09:39 #16
al dair, så skal du lade være med at lægge den som et svar. Det er spild af alles tid.
Avatar billede skolefreak Nybegynder
09. april 2002 - 21:11 #17
Tak, fordi I prøvede, men jeg skal bruge hverdags fransk til opgaven, så jeg prøver lidt mere sig.. Tak!
Avatar billede d.e Nybegynder
09. april 2002 - 21:26 #18
Kan godt oversætte det for dig men får du noget ud af det......
Avatar billede skolefreak Nybegynder
15. april 2002 - 21:53 #19
Lukker !