Avatar billede maxwell Nybegynder
15. marts 2002 - 08:43 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Login til forskellige OU'er

Hep

Vi planlægger at opdele vores brugere i flere forskellige OU'er - idag er alle i .cop PROBLEM under login skal man (som udgangspunkt) angive hvilken OU man er i..... Enten i username xxx.it eller i context it.cop - Dette er ikke så hensigtsmessigt hvis flere bruger (tilhørende forskellige OU'er) bruger den samme maskine...

Hvordan kan man løse dette...
Avatar billede camping Nybegynder
15. marts 2002 - 09:24 #1
Du kan benytte contextless login, dette benytter vi i vores organisation og det fungere ok.
Avatar billede maxwell Nybegynder
15. marts 2002 - 09:26 #2
Altså lave et master catalog.... ???
Avatar billede camping Nybegynder
15. marts 2002 - 11:39 #3
Ja, vi benytter et master katalog til hele organisationen uanset man er på hovedkontoret eller på en af vores afdeliger i landet. Master cataloget ligger på vores øverste OU.
Avatar billede maxwell Nybegynder
15. marts 2002 - 11:46 #4
Hvilken version af novell og ds bruger i ???
Avatar billede camping Nybegynder
15. marts 2002 - 12:24 #5
Vi har både netware 6 og netware 5 og benytter p.t. de nyeste versioner af ds(nw5-7.51 og nw6-10310.17). Vores catalog service kører idag på netware 5 server, men flyttes snarest til vores netware 6 cluster server.
Avatar billede camping Nybegynder
15. marts 2002 - 12:28 #6
se eventuelt denne link fra Novells support hjemmeside, denne opskrift benyttede vi til opsætning af contextless login http://support.novell.com/cgi-bin/search/searchtid.cgi?/10011480.htm
Avatar billede fpnovell Nybegynder
15. marts 2002 - 12:31 #7
Hep!
Det du ønsker, kan sagtens lade sig gøre.
Jeg har faktisk overvejet løsningen, men kom efterfølgende til at tænke på, om det er det smarteste at gøre rent designmæssigt, idet du antyder, at brugerne i forskellige OU's (når du har foretaget din opdeling!)faktisk bruger de samme netværksressourcer.

Man kan som udgangspunkt sætte sin current context både før login og under login. Den første metode kan du ikke bruge og det ligner det, du skriver om i dit spørgsmål og som rigtignok ikke er så hensigtsmæssigt.
Som du har formuleret dit ønske, skal du netop ikke anvende contextless login; fordi du antyder, at du har et formål i og med du ønsker en opdeling.

Vi taler her om en parameter af vital betydning for at få NetWare miljøet til at fungere optimalt og ikke bare fungere:

.............................NDS-design !

Præcist hvorfor ønsker du - og hvad ønsker at opnå ved at opdele dine brugere i forskellige containere ??

Hvor stor er organisationen ?
Er master-kataloget du taler om det samme som masterreplikaet ??
Endelig, men ikke MINDST - hvilken NetWare version har DU at gøre med ??

mvh
fpnovell
Avatar billede maxwell Nybegynder
15. marts 2002 - 12:32 #8
ja, den har jeg set... men vi køre ds i en version 8.. !!! og jeg syntes ikke at jeg kan få det til at spille....
Avatar billede maxwell Nybegynder
15. marts 2002 - 12:36 #9
vi snakket om ca. 70 brugere fordelt på 2 fysiske lokationer... en med 60 og en med 10.

Det jeg ønsker at opnår er bl.a. at kunne bestemme hvilke printere brugerne skal ha' som default... og så naturligvis en bedre struktur over brugerene....

Vi bruger NetWare version 5.1
Avatar billede fpnovell Nybegynder
15. marts 2002 - 12:36 #10
Jeg tænkte primært på de brugere, der brugte de samme arbejdsstationer og som du ønskede i forskellige contexts (OU's eller containere) !!
Avatar billede fpnovell Nybegynder
15. marts 2002 - 12:40 #11
Hep
Det med printere er helt det samme, som wise ønsker at opnå i et af de ubesvarede spørgsmål i Novell (og som jeg stadig har i baghovedet) - jeg mener også, at han havde 70 brugere!
Han bruger også NetWare 5.1, såvidt jeg husker - kommer I fra samme firma?

mvh
fpnovell
Avatar billede maxwell Nybegynder
15. marts 2002 - 12:41 #12
Det er son udgangspunkt kun et par enkelte maskiner... men i enkelte tilfælde kan det være der sidder en anden bruger og så gider jeg ikke skulle rette det hvergang.... Ved nyansættelser m.m.
Avatar billede maxwell Nybegynder
15. marts 2002 - 12:56 #13
fpnovell -> tjeck etv. http://www.eksperten.dk/spm/147444 - samme firma...
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
15. marts 2002 - 12:56 #14
Hej

Hvis det kun er enkelte maskiner som du skal bruge contextless login på, synes jeg du skal kigge på http://www.novell.com/coolsolutions/freetools_i_m.html .

Her ligger et en fil som hedder lgncl.zip. Det er en udvidelse til din klient og kræver ikke andet. Denne udvidelse gør, at når man skriver sit brugernavn og trykker TAB for at hoppe ned til password feltet søger klienten selv efter og sætter det korrekte context. Hvis der findes flere bruger med samme navn spørger klienten om, hvilken er den rigtige.

Mvh.
kaastrup
Avatar billede fpnovell Nybegynder
15. marts 2002 - 13:14 #15
Skal det forstås som du spørger mig (fordi der ikke er helt overensstemmelse!) eller at jeg havde ret i min formodning ?
Hvis du og Wise kommer samme sted fra, har jeg et mere radikalt forslag til en løsning !!!

Igen vil jeg sige, at det absolut ikke virker som om du/I ønsker contextless login. I ønsker omvendt netop at styre nogle bestemte ressourcer for bestemte brugere.

mvh
fpnovell
Avatar billede fpnovell Nybegynder
15. marts 2002 - 13:20 #16
.....og det var selvfølgelig lige præcis det spm. af wise, jeg hentydede til !!
mvh
fpnovell
Avatar billede fpnovell Nybegynder
15. marts 2002 - 13:30 #17
> maxwell, se evt. den bemærkning jeg lige har sendt til wise i det andet spm.!

mvh
fpnovell
Avatar billede wise Seniormester
15. marts 2002 - 13:42 #18
Ja, vi er fra samme firma.
Avatar billede wise Seniormester
15. marts 2002 - 13:48 #19
Hej fpnovell

Jeg har lige kigget i begge sager, og du har da klart ret, dette hænger meget sammen med NDS design.
Vi har jo gået efter at opdele organisationen, netop pga de printerproblemer som vi havde.
Vil der være nogle problemer i at benytte contextless eller IGNCL.ZIP-løsningen til at komme udenom dette ?

mvh
Lasse
Avatar billede fpnovell Nybegynder
15. marts 2002 - 14:04 #20
Wise> Har du da selv et forslag til, hvad du kan bruge contextless login til........jeg kan ikke se, hvad I vil opnå !!......I vil ikke opnå noget ift. jeres problem.
Hvis du vil ud af de problemer, som har irriteret dig længe, synes jeg, det skal gøres ordentligt, inden I laver fuldstændig ged i NDS-designet.
Det er faktisk den slags man normalt hyrer Novell eksperter til - at designe NDS og konfigurere det hele.
Og din virksomhed er jo ikke helt lille endda. Slet ikke.

Hvis du ønsker en dybere analyse, da sørg for at jeg på en eller anden måde kan kontakte dig. Du kan også nå mig igennem fpnovell@ping.dk. Efterfølgende skal jeg så præsentere løsningen på problemerne både i dette spm. og i dit oprindelige spm. her på Eksperten.

Men jeg har ikke mere tid resten af dagen, men du har jo ventet længe, så kan du sikkert også vente lidt tid endnu.

mvh
fpnovell
Avatar billede maxwell Nybegynder
20. marts 2002 - 12:57 #21
Hejsa

Det er da et kanon program ti lcontextless login... Lige det vi stod og manglede....