Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2002 - 15:17 Der er 11 kommentarer og
5 løsninger

Skal vi have flere søgemaskiner?

Flere gange er jeg blevet opfordret til at deltage i produktionen af en ny søgemaskine. Min intuition fortæller mig at det IKKE er nogen god ide, men jeg kan ikke argumentere for det. Tager jeg fejl, eller har jeg ret? Hvorfor?
Avatar billede initializing Nybegynder
18. februar 2002 - 15:18 #1
Om vi skal have en ny søge maskine..?

Det kommer jo an på hvad den skal være/bruges til...
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2002 - 15:19 #2
dét ved jeg ikke, fremtiden bringer vel at søgemaskinerne bliver bredt ud på mere specifikke områder, istedet for at der er et parstykker der har det hele. dette vil give en bedre resultat baseret søgning, og derved gavne brugerne. det er hvad jeg tror fremtiden er i det
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2002 - 15:20 #3
Al'a' jubii, google, altavista...
Avatar billede bundgaard Nybegynder
18. februar 2002 - 15:25 #4
tror det bliver svært at slå google af banen :)
Avatar billede jonas- Nybegynder
18. februar 2002 - 15:30 #5
Det synes jeg ikke, så hellere gå i gang med nogle enkelte kategorier, jeg synes der er søgemaskiner nok! Der er ikke noget jeg ikke kan finde, hvis jeg søger på google. Det er også den eneste søgemaskine jeg bruger.
½ af jubiis links virker ikke, fordi den efterhånden er så gammel...
Yahoo har jeg faktisk aldrig brugt og av.com er fyldt op med reklamer.
Men jeg tror det bliver svært at lave en dansk søgemaskine der kan konkurere med google.com eller jubii.....

Konklusion: ikke flere søgemaskiner :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
18. februar 2002 - 16:05 #6
Et par søgemaskiner jeg plejer at benytte er: http://www.jobindex.dk/thor.shtml der benytter google og altavista. En af de andre er http://soeg.sol.dk/ der benytter altavista til udenlandske, men har sin egen database til de danske! Der er også andre, men det er dem jeg bruger jævnligt. PS: Lige en ting du ikke kan undgå er selvfølgelig Internet Movie Database, hvis du skal finde noget om film uk.imdb.com !!!!!!! Hilsen Henning
Avatar billede hemning Nybegynder
18. februar 2002 - 16:06 #7
Avatar billede hijklm Juniormester
18. februar 2002 - 16:51 #8
Noget af det jeg savner ved søgemaskiner er, at man skal kende for mange kommandoer for at specificere sin søgning. Rutinerede søgere kan vha. kommandoer skære en søgning ned fra 1 mia. sider til 16, men disse metoder er ikke noget alle kender til.
Og selv om der på AV`s side er en gennemgang af kommandoerne, så tror jeg der mere er brug for en søgemaskine hvor man via valgmuligheder får udelukket eller inkluderet sætninger og ord i sammenhæng.

Kommandoerne skal altså gøres synlige efter min mening.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
19. februar 2002 - 10:33 #9
Hemning > hva kan han bruge dit svar til?
Avatar billede hemning Nybegynder
19. februar 2002 - 10:41 #10
Bundgaard > Hvad skal han ikke bruge det til? Jeg synes af Thor er den bedste mulighed for at benytte Google, samt Altavista! Sol, tidligere kvasir, er efter min mening den bedste danske søgemaskine! Og hvis man skal finde noget om en eller anden film - der er enddog danske film med - er Internet Movie Database den eneste ene!!!! Så hvorfor skulle han ikke kunne bruge mit svar???
Avatar billede lennertolsen Nybegynder
25. februar 2002 - 22:35 #11
nej er det forvierne nok med dem vi har du kan prøve http://dk.altavista.com/ den er nem af bruge og jeg har haft gode resutater med den
Avatar billede nitrix Nybegynder
26. februar 2002 - 14:16 #12
VERDEN HAR IKKE BRUG FOR FLERE SØGEMASKINER OG DESUDEN HAR VI JO GOOGLE OG DE ANDRE. MEN JEG FORSTÅR DA GODT HVIS DU IKKE FØLER DIG TRYG VED DET. MAN KAN JO BARE SE PÅ SØGEMASKINEN PÅ GOOGLE, DEN HAR FORBINDELSE TIL ALLE DE ULOVLIGE SIDER..........
Avatar billede nettips Nybegynder
08. marts 2002 - 00:03 #13
Der er bestemt behov for flere søgemaskiner, og i løbet af de næste par år vil det skyde op med søgemaskiner, der er specialiseret inden for forskellige kategorier/brancher.
Søger man på ordet Ringe, vil man få serveret et søgeresultat, der peger på byen Ringe, filmen Ringenes Herre, ringene fra De Olympiske Lege, hjemmesiden for TeleDanmark (!) osv.
Kunne man ikke forestille sig søgemaskiner, der udelukkende kigger på bestemte kategorier, fx. byer. Her ville søgningen på Ringe altså kun munde ud i resultater, der har med bynavne at gøre.
Man kunne måske også forestille sig en søgemaskine, der udelukkende indekserer hjemmesider, der omhandler fodbold, dart, træsko osv.
Allan Bojsen
http://www.nettips.dk
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2002 - 13:33 #14
Jeg må jo tilstå at jeg hælder mest til dine holdninger, så jeg er vel et eller andet sted blevet overbevidst om at der er et behov men også et stort arbejde og kompetencekrav foran den person der skal realisere det...
Avatar billede msnilsson Nybegynder
17. november 2002 - 14:51 #15
http://www.forbrugerportalen.dk er der sat nogle kriterier op for optagelse, der betyder at BtoB websites og websites der udelukkende opererer med e-handel ikke kan optages.

Forbrugerportalen er dog et katalog og dermed ikke en søgemaskine i ordets bogstavelige betydning. Men jeg er enig i at der er brug for flere kataloger, hvor der er meget stramme krav for at kunne blive optaget, og også flere specialiserede kataloger som fokuserer på et bestemt emne/område.

Men søgemaskinerne har brug for gode kataloger for at kunne vide hvilke websites der er relevante og hvilke der er mindre relevante. For eksempel er det lettere at få gode placeringer i Google, hvis man er optaget i Yahoo eller ODP.

Morten Schriver
http://www.forbrugerportalen.dk/webconsult/
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2002 - 16:39 #16
lukketid ?