Avatar billede klasker Nybegynder
15. januar 2002 - 10:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

(3D Studio) Bones

Jeg bruger 3D Studio MAX R3.
Jeg eksperimenterer lidt med \"bones\" for tiden.
Jeg vil gerne lave en slags robot, hovedet skal være en \"sphere\" og benene består hver især af 3 cylindre sammensat med booleans (hvis du ikke ved hvad booleans er så gør det ikke noget).

Problemet er:
Jeg vil havet benene til at kunne bevæge sig i enhver retning rundt om hovedet.
Her er en eksempel-tegning.
    /------\\    <--- Hovedet (Sphere)
    /        \\
    \\        /
    /\\------/\\
  |  <--->  |
  -  Ben  -
Herfra skal benene kunne bevæge sig i en vilkårlig retning. Fx.

|-  /------\\    <--- Hovedet (Sphere)
  \\/        \\
/\\ \\        /- -|  <-----Ben
||  \\------/
Ben

Her har benene bevæget sig lidt...
Og lige et exempel mere:

    _
    \\ <----Ben
    |
    /------\\    <--- Hovedet (Sphere)
    /        \\
    \\        /
    \\------/
            \\__|

Hvis du har forstået hvad jeg er use efter så håber jeg at høre fra sig.
Avatar billede klasker Nybegynder
15. januar 2002 - 11:02 #1
Arrrrgh! Hvem er den idiot der har slået Word-Wrap til?!?!?!
Mine flotte tegninger er næsten helt ødelagt!
Nå, med lidt fantasi kan man vist se hvad de ligner. Jeg håber stadigvæk at høre fra dig.
PS: Jeg kender 3Ds MAX, så du behøver ikke at være alt for gennemgående.
Avatar billede milo Nybegynder
15. januar 2002 - 11:05 #2
smid dine tegninger i et tekst doc og smid det op et eller andet sted og post linket her :)
Avatar billede klasker Nybegynder
15. januar 2002 - 11:05 #3
Hvis nogen kender en metode til at få måner til at rotere og svæve omkring en anden planet samtidig med at den svæver omkring en sol. Ville jeg også gerne vide det.
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
15. januar 2002 - 11:09 #4
Det lyder som om det kan ordnes med link, fremfor bones...
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
15. januar 2002 - 11:10 #5
links kan i al fald anvendes til dine planeter :)
Avatar billede klasker Nybegynder
16. januar 2002 - 09:45 #6
Links kan vist godt bruges til planeterne, men ikke til min robot.
Kan man lave et slags \'piviot point\' når man roterer et element. ex.
XXXXXX
X      X <-----Hoved
X  +  <----Piviot & Centrum for Sphere\'en
X      X
XXXXXX

Nu håber jeg at min figur ikke bliver ødelagt af Word-Wrap\'en.
Avatar billede klasker Nybegynder
16. januar 2002 - 09:45 #7
Det blev den!!! :(
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
16. januar 2002 - 09:51 #8
Under hierarchy er der en knap, der hedder \"affect pivot only\", er det noget i den retning du leder efter?
Avatar billede zerohero Nybegynder
16. januar 2002 - 13:11 #9
Robot Skelet (mekanisk)...

Ved at bruge IK systemet i 3D Max kan du lave mekaniske skeletter ved enten at benytte Bones eller almindelige Kasser... Under Hierachy Panelen (er nok ikke stavet rigtigt) kan du ændre på, hver dine kasser så som Limit, Ease og Joints... Det vil sige at du kan kontrollere og bestemme præcis, hvordan dine skelet-dele skal reagere i forhold til hinanden (jeg kan forestille mig at det var det du gerne vil). I forbindelse med linkning af dine Kasser brug da SchematicView (er nok heller ikke stavet rigtigt) da du har meget bedere oversigt over dine skelet-struktur... Hvis jeg får tid vil jeg gerne skrive en lille mini tutorial på, hvordan man gøre det...

ZeroHero
Avatar billede klasker Nybegynder
16. januar 2002 - 14:00 #10
Mange Tak, Zerohero.
Jeg kan vist godt bruge den \"mini-turorial\". Jeg har allerede prøvet at slå \"IK\" Systemet til under Hierachy tab\'en. Der skete ingenting så jeg gjorde nok noget galt.