Avatar billede tre Nybegynder
10. januar 2002 - 09:38 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Tøm papirkurv virker minus!!

Hej Eksperter,

Når jeg vil tømme min papirkurv i OS X, får jeg fejlen:
    ´´  Handlingen kan ikke udføres, fordi du har for få tilladelser til \"0\".  ``

Filerne den ikke vil slette er af typen: scpt

Jeg har prøvet at holde ALT-tasten nede med det hjælper ikke noget. ØV

Er der nogen der har et svar??
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. januar 2002 - 10:44 #1
Det lyder som en MEGET vigtig fil tilhørende OSX, som du der gerne vil af med ! ! !

Du kan øge dine tilladelsesmuligheder i \"Bruger/ADMIN\" kontrolpanelet.

-ellers får du nok ikke lov at slette den.
Avatar billede tre Nybegynder
10. januar 2002 - 10:55 #2
OK!!

Det var jeg ikke klar over.

Jeg har bare slettet et Temporary directory!! Der er ingen filer i det men alligevel brokker den sig over 100vis af scpt filer!!

Jeg har administrator rettigheder under brugere i systemindstillinger som det hedder i OS X, så jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke har lov til at slette filerne.
De kan vel næppe være i brug når de ligger i papirkurven.....
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. januar 2002 - 11:22 #3
tre-> OSX har selv brug for den mappe, men du kan sagtens tømme indholdet i papirkurven . . .
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. januar 2002 - 11:24 #4
tre-> og sådan er der så meget med OSX ! ! !

Fordi den er Carboniseret vil den henvise til ALLE de der scpt filer, der hører til netop den mappe - og de er usynlige i brugerinterfacet (OSX-Aqua-looket).
Avatar billede darkmoon Nybegynder
10. januar 2002 - 11:52 #5
åbn en terminal og kør denne:

sudo rm -rf /Volumes/System/.Trashes/501/*

altså hvis du kun har én bruger oprettet.

ellers er det 50X hvor X er nr. bruger du har oprettet.
Avatar billede darkmoon Nybegynder
10. januar 2002 - 11:53 #6
hov, og hvor \"System\" er navnet på din harddisk
Avatar billede darkmoon Nybegynder
10. januar 2002 - 11:54 #7
hvis du har flere partitiioner eller harddiske så gentag for hver af dem....
Avatar billede tre Nybegynder
10. januar 2002 - 12:43 #8
Hmmmmm.

aeblenet >> Jeg kan altså IKKE sagtens tømme indholdet i papirkurven.. Så havde jeg nok slet ikke oprettet dette spm... :-)

darkmoon >> jeg har kun en bruger oprettet og min systemdisk hedder osX

Jeg kørte denne kommando:
sudo rm -rf /Volumes/osX/.Trashes/501/*

Men jeg får bare fejlen:
sudo: No match

Så det virker heller ikke....

Andre forslag??
Avatar billede darkmoon Nybegynder
10. januar 2002 - 12:49 #9
bliver du bedt om password ?
Avatar billede tre Nybegynder
10. januar 2002 - 13:14 #10
Nej. det gør jeg ikke.
Avatar billede darkmoon Nybegynder
10. januar 2002 - 13:17 #11
hmmm, underligt
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. januar 2002 - 15:22 #12
tre->

Lad nu være med at spekulere mere over det.
OSX SKAL bruge den fil for ...%>•<¨\'€#\"

Det er jo ligesom med PCére - i det ny OSX.
-en hulens masse uforklarlige filer til at køre systemet med.

Det er du nødt til at acceptere.

darkmoon+tre-> man bliver KUN bedt om password, når man vil et eller andet med sit netværk eller opdatere/fjerne programmer. SLUT.
Avatar billede egonspock Seniormester
10. januar 2002 - 18:57 #13
Hej Æblenet,

Tag lige at lære en smule mere om Unix inden du blamerer dig igen, der er jo helt pinligt. Når man laver en Sudo-kommando i terminal, agerer man som om man var root, som er \'gude\'-brugeren. Det kræver at man har tildelt muligheden for at kunne skifte til denne bruger i Netinfomanager, og hvis man ikke har det, sker der lige så meget som nu, altså ingenting.

Hvis du giver tilladelse til at skifte til root-brugeren (og pas på med det, da den virkelig kan give dig lov til at smadre dit system!) så vil du blive spurgt om password når du vil skifte til root-brugeren (sudo udfører en kommando som om man var root). Man kan også skifte manuelt til root, enten ved at skrive su - og derefter taste sit root-password ind (det er det samme som dit eget, hvis det er dig der lavede den første installation af OS X på maskinen, eller logge ind som root, efter at man har givet sig selv tilladelse til det, vel og mærke! Det er ganske almindelig Unix, men noget ukendt for os gamle Mac-nørder.

En anden mulighed er blot at logge ud og ind igen, da det så er muligt at din fil er blevet tilgængelig til sletning igen, men nogle gange skal den have kniven. Der er også nogle gange problemer med låste filer, der heller ikke kan slettes uden at de manuelt er låst op, og det skal man vel i princippet være glad for.

Jeg betvivler i øvrigt at der er en fil i et temp-directory der ikke må slettes, og hvis det virkelig var en vigtig fil for OSX, så ville den jo ikke ligge der...  Jeg tror til gengæld gerne at den hænger på et program, og når du nu har slettet den lidt abrupt, kan det være at den bliver ved med at tro at den hører til et program. Hvis alt går galt, kan du jo evt. boote ind i OS9 og tømme skraldespanden der, det skulle også virke, men så ryger ens uptime jo ;-)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
10. januar 2002 - 19:29 #14
egonspock->

Tak for din lekture. Glem alt om at fortælle mig om OSX.

UNIX og PC er mere lig hinanden -  end Mac og PC. Derfor denne sammenligning. -undskyld UNIX-brugere.

Hvis filen ikke vil slettes kan det jo faktisk også bare være en af de MANGE manglende opdateringer til OSX.

Hedder ham der \"root\" ikke forresten \"ADMIN\" i OSX - det tror jeg nok -ellers ville det jo være en direkte UNIX-kopi. Fy Steve Jobs (og de andre banditter).

Lige her og nu - mener jeg at vi taler om bruger-fladen i OSX og ikke \"root\"/\"programmør-fladen\" -eller er det bare noget jeg har misforstået ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Avatar billede egonspock Seniormester
11. januar 2002 - 01:07 #15
Hej Æblenet,
Hvis du ikke ønsker at blive belært om OSX må du hellere lade være selv at lade din uvidenhed gå ud over darkmoon og tre, for det var jo noget vås det du skrev. Der er også andre steder du bliver bedt om dit password incl. i den grafiske brugerflade, men jeg skal jo ikke belære nogen så polyhistor som dig ;-)

Det hedder i øvrigt rod-bruger eller root på MacOSX da det er en Unix-variant baseret på BSD. Og der er laaaangt fra Unix til PC, bare for at du ved det.

Hvis du mener at vi kun taler om den grafiske brugerflade i dit sidste svar, burde du måske først læse svarene igennem inden du ævler løs. Men jeg skal jo glemme at fortælle dig noget om OSX som du åbenbart ikke ved tilstrækkeligt om til at kunne svare på ovennævnte spørgsmål.

Endeligt skal jeg undskylde den hårde tone, men når man skælder ud på andre, fordi man ikke har sat sig selv godt nok ind i tingene, fortjener man høvl.

Et er at fejle, men når man håner andre for deres korrekte viden og venlige svar, så er man for langt ude.

Venligst,

Egonspock
Avatar billede miztress Nybegynder
01. februar 2002 - 00:06 #16
Sikken en ballade =)
Her er min kommentar.....
Som default i OS X er root account IKKE enabled. Dette forhindrer dog ikke i at bruge sudo kommandoen.En sudo kommando giver brugeren root access til maskinen i x antal minutter (mener det er 3). I Netinfo Manageren kan root account enables, så man kan bruge kommandoen "su" eller endnu bedre "su -". Det er rent sikkerhedsmæssigt bedst at bruge "su -".
Nå, tilbage til skraldespands-problemet.
Det du kan gøre er at åbne din terminal. Skriv "sudo rm -rf" derefter et mellemrum. Åben så din skraldespand , markér alt indholdet og træk det ind i terminalen. Gå tilbage til terminalen og tryk "enter".
Virker for mig hver gang !!!
Med hensyn til jeres "latterlige" diskussion, må jeg nok gi' "Egonspock" ret. "aeblenet " lyder ikke som om han skulle sidde her og besvare OS X spørgsmål.

- Held og lykke
Avatar billede sup Nybegynder
11. maj 2002 - 02:07 #17
Hehe...
Du har ret miztress.
grineren :)

Sup.
Avatar billede tre Nybegynder
29. august 2002 - 08:30 #18
Undskyld den sene accept af svar...