Avatar billede charley78 Novice
03. januar 2002 - 20:48 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

vedr. material editing og displace, gizmo-funktionen

selvom det sikkert ikke er den mest autoriserede måde at lave et ansigt på, har jeg i photoshop tegnet et ansigt, hvor de mest fremstrakte punkter er lysere end andre steder i ansigtet. Dette billede har jeg lagt ind i Studio max og således ladet bestemme planets form. Ovenpå dette var det så min hensigt at lægge et bitmap billede i samme størrelse, men problemet er at ligegyldigt hvor meget jeg har forsikret mig om at gizmo og objekt har samme størrelse, så lægger \"huden\", som jeg henter ind fra material editoren ovenpå objektet, som et kæmpe lagen, der rager lagt ud over objektet - uanset at jeg gør alt hvad jeg kan ... for så at forstørre objekt og gizmo. Hele tiden forskyder størrelserne sig, så materialet vedbliver at være alt for stort.

Meget mærkeligt. Kan nogen hjælpe?
Avatar billede blad3 Nybegynder
05. januar 2002 - 20:37 #1
Jeg tror ikke jeg kan hjælpe dig men jeg har en ide om hvorfor den gør det... (ide og ide)
Det er nok fordi der er en fejl i 3ds.. eller ikke en fejl.. men du skal nok gøre noget inden da.. men da jeg selv har prøvet og det virkede  ved mig kan jeg sgu ikke rigtig sige hvorfor.. men det må være fordi der er en slags fejl eller den ikke vil acceptere dit photoshop pic.. Fordi det jeg lavede var kun lavet i 3ds.. men hvis du kunne prøve at lave et link til en side hvor jeg kan se det kan det måske være jeg kan løse problemet men det er mega skummelt.. men det er osse svært at sige hvad der er galt når jeg ikke kan se hvad den gør.. men jeg tror det er fordi det der med photoshop(altså at den ikke vil godtage det..).. eller der er en fejl..
Avatar billede charley78 Novice
05. januar 2002 - 22:01 #2
Hej Blad3,

tak for dit svar. Jeg har ingen hjemmeside og er ikke særlig snild til den slags, så med mindre du evt. kort kan instruere mig i hvordan je lægger filen på nettet, vil jeg foreslå at jeg måske i stedet for sender filen til dig. Jeg ved selvfølgelig ikke hvilken forbindelse du har, og filen er stor - självklart...
Avatar billede blad3 Nybegynder
06. januar 2002 - 12:45 #3
du går ind på www.friserverplads.dk
så skal du oprette en bruger eller en server.. så uploader du filen og gir mig url\'en til den adr. hvor filen er.. så kan jeg prøve at bikse lidt med det.. men det er ikke sikkert jeg kan hjælpe men ellers har jeg givet dig en forklaring på hvorfor  :)
men vil gerne prøve..
Avatar billede charley78 Novice
07. januar 2002 - 14:20 #4
Hej blad3,

jeg er gået ind på friserver.dk og har oprettet en side. Derefter har jeg uploaded en max.fil og herefter regnede jeg med at den ville blive vist på siden. Når jeg vælger den med fluebenet sker der ingenting andet end at den starter hele 3D-studio Max-programmet op og viser filen dér, men det var jo ikek det der var meningen. Jeg har for at tjekke hvrodan man gør, forsøgt med et almindeligt foto, men heller ikke det ses på min nye hjemmeside.
NB: der er tre kolonner med 1) navn, 2) str. og 3) dato. De sidste to er til at forstå, men under den første, efter filnavnet, er der sat hele tre ikoner (efter rubrikken til fluebenet) jeg ikke forstår. Den første under huset, ligner en cd, den anden er en advarselscirkel (rød med hvidt kryds), den tredje kan jeg simpelthen ikke se hvad er, men jeg gætter mig til noget i retning af at sende et stykke papir fra en lille gul computer til en anden.
Med prik ud for huset og flueben foran fotofilen, er der ingenting på min hjemmeside, når jeg derefter går ind på den!!?
Kan du måske fortælle mig hvad jeg mon har overset (- du skal nok få flere points :O))?
Avatar billede charley78 Novice
07. januar 2002 - 14:23 #5
Der er stadig ikke noget resultat, men den hedder:

http://www.friserverplads.dk/charlotte
Avatar billede klasker Nybegynder
16. januar 2002 - 14:16 #6
Har jeg ret når jeg siger at du har brugt dit billede fra photoshop til displace map. Kan du ikke bare sætte diffuse map til Fx. Hud.jpg, og derefter apply\'e den texture til mit hoved?

Hvis du ikke ved hvordan man gør så kan jeg prøve at forklare dig det:
1) Vælg et ubrugt material i material editoren.
2) Til højre for \'Diffuse\' er der en lille knap uden text på. Tryk på den.
3)Dobbelklik på \'Bitmap\'.
4)Vælg din texture.
5) Giv din texture til dit hoved ved at \"trække\" den ud på den eller ved at trykke på \"Apply material to selection\" mens du har dit hoved selected.
Avatar billede noia Nybegynder
21. januar 2002 - 14:06 #7
Det er rigtigt nok ikke den nemmeste måde at lave ansigter på, men det kan dog lade sig gøre - der er dog en detalje man altid skal huske med displace - den overflade du displacer skal indeholde nok med faces til at den KAN displaces. Et displace-map flytter vertices rundt - problemet er bare, hvis der kun eksisterer 9 vertices, fordi der kun er 4 faces.

Jeg har selv lavet den samme ting, som du laver, og det en hel del gange med mange forskellige maps til displacements. Du kan uden tvivl sagtens tilpasse gizmo\'en til at passe til billedet, men det hjælper desværre ikke hvis der ikke er nok med faces på objektet du displacer. Hvis det er et objekt du ikke bare lige kan smide flere faces på (i.e. en primitiv), så smid en Tesselation-modifier på - Den er meget effektiv, så være meget forsigtig med værdierne. Hvis der er nogen problemer af nogen som helst art, så er du meget velkommen til at sende scener mv. til mig på chen@astongroup.com eller noia@cool.dk. Jeg vil dog helst have scenen eksporteret til .3ds format først - eller bare send mig selve billedet.
Avatar billede noia Nybegynder
29. januar 2002 - 08:32 #8
Hey, har du fået det til at virke? Du kan prøve at sende mig selve mappet på en af de ovenstående adresser, hvis du har lyst
Avatar billede charley78 Novice
28. august 2002 - 21:03 #9
Hej Noia,

jeg har desværre ikke rigtigt haft tid og lige i øjeblikket sidder jeg med tankerne i noget helt andet.
Når jeg får råd og vejledning fra dig og Klasker prøvet af på et tidpunkt, vil det jo være dejligt hvis du stadig er at træffe - og det kan jeg måske netop prøve til den tid.

Tak for svar ... også til Klasker.

mvh Charlotte
Avatar billede charley78 Novice
26. august 2003 - 17:57 #10
tak for hjælpen... bedre sent end aldrig ;o)