Avatar billede tma_oksboel Nybegynder
29. december 2001 - 18:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

tcp/ip netværk

Hej
Jeg er novice ifm. med mac. Jeg skal have en mac og nogle pc´ere til at tale sammen. Jeg har nogle problemer: Tilsyneladende er min ipconfiguration rigtig under Kontrolpanel og tcp/ip. Men jeg kan ikke pinge maskinen. Er der mulighed for at komme i en form for kommandoprompt og forsøge at pinge den anden?
Hvordan kontrollerer man yderligere netværksopsætning?

Hilsen Torben
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. december 2001 - 18:12 #1
Hej torben.

Jeg tror du taler lidt i koder . . .

Hvilke programmer har du på maskinerne. (OS og netværksprogrammer)

Jeg tror du mangler \"DAVE\" til din Mac eller PC/MacLAN til din PC.

Man kan ikke umiddelbart pinge nogen uden et PING-program.
Avatar billede tma_oksboel Nybegynder
29. december 2001 - 18:17 #2
Der er tale om MAC OS 8.6¨

Når jeg er inde i nævnte kontrolpanel kan jeg angive en ipadresse, subnet og dns. Det burde, så vidt jeg ved, være nok til, at jeg kan pinge maskinen fra en anden pc.
Torben
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2001 - 18:27 #3
Ja, men du kan ikke komme til filerne, da det ikke er den samme type oplysninger der kommer henover nettet, ligesom du heller ikke kan connecte til en Unix-maskine uden at der er Samba på den. Æblenet har ret, at du er nød til at have et program til at klare den slags.
Hvis du havde OSX var det en anden sag, selvfølgelig ;-)
Avatar billede tma_oksboel Nybegynder
29. december 2001 - 18:36 #4
I princippet er ping ligegyldigt. Jeg ville blot kontrollere opsætningen bedre. Jeg skal have sat en ipadresse på maskinen således at jeg fra bruge Filemaker korrekt. Her kan man vælge Open og derefter \'specify host\'. Når man så angiver en ip-adresse bør databasen vises. Når jeg ikke opretter spørgsmålet under databaser, er det fordi jeg tror at det er et mac<->mig problem.
Torben
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2001 - 19:02 #5
Hvis det kun er en flad fil du forsøger at få adgang til, vil du helt sikkert have det problem du beskriver. Har du sat Filemaker på din Mac op som Server? Så burde du kunne få adgang. Ellers er det en god ide at se på f. eks. http://www.macwindows.com/tutorial.html
om der skulle være noget der ligner.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. december 2001 - 08:09 #6
tma-> Jeg tror du skal placere din FM-fil på PCen.

Download herefter \"DAVE\", så du kan se fra Mac til PC.
Smid så dine \"TCP/IP\"-indstillinger fysisk i papirkurven på din Mac og opret en ny indstilling; \"Ethernet\" + \"DHCP-klient\".

Genstart og åbn \"DAVE\".

Navngiv din server og bed \"DAVE\" om at lede på hele netværket.

Hvis ellers din mappe med FM-filen er gjort fælles, finder \"DAVE\" den til dig.

\"DAVE\" finder du her:

http://download.cnet.com/downloads/0-10244-100-7862860.html?tag=st.dl.10005-103-1.lst-7-1.7862860

Note: After downloading and installing DAVE, you will need to visit the developer\'s Web site and obtain a trial code before running this program.

(og lad venligst være med at nævne noget om at pinge nogen igen - hvis du kan pinge, kan du dælme også komme ind)

Good luck ! ! !

hilsen: http://www.aeblenet.dk
Avatar billede egonspock Seniormester
30. december 2001 - 18:16 #7
nå ja, men Dave er heller ikke helt gratis. Måske var det en ide at se om der er nogen på Finns Planet, der kender til problemet:
http://www.finns-planet.dk/
Hvis du ikke kender det, så er det på tide, når du har med Filemaker at gøre!
Avatar billede tma_oksboel Nybegynder
30. december 2001 - 20:04 #8
Problemet har mere eller mindre løst sig. Jeg fandt ud af at der var en fejl i min tcpip opsætning, nu kører det fint. Jeg giver point til egonspock, nok især for den relevante henvisning til sidst.

Torben
Avatar billede egonspock Seniormester
30. december 2001 - 21:59 #9
Takker mange gange, og i øvrigt tak til
http://www.mediamac.dk
for linket, som jeg ikke kunne huske, før jeg så det igen i dag!