Avatar billede Slettet bruger
29. december 2001 - 01:28 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

CarbonLib!!

Hej

Jeg sidder her og _virkeligt_ prøver på at få en mac til at fungere bare en lille smule, men det hele skal jo være så pisse besværligt.

Det problem jeg er stødt ind i nu er at jeg hverken kan bruge icq eller msn fordi jeg ikke har CarbonLib 1.2 eller højere installeret. Det fandt jeg da også på apples hjemmeside, men det duer selvfølgelig heller ikke fordi jeg ikke har en engelsk version af macOS 9. Så HVOR finder jeg det program på dansk eller som er kompatibelt med et dansk styresystem???
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2001 - 01:40 #1
Hej Lecter, jeg tror at jeg ved hvad du spørger om:  Hvis du bruger MacOS9 som ikke har CarbonLib 1.2 eller højere er det nok fordi du desværre er nødt til at opgradere til 9.0.4 eller 9.2.2 eller 9.1. For at gøre det skal du gå i æblemenuen-kontrolpaneler-softwareopdatering (tror jeg nok det hedder, jeg er i OSX nu og kommer nok aldrig rigtig tilbage til 9 igen ;-))
Det er nok en 20-30 MB sag, men sæt den over og koge i nat, så er din Mac klar til alt igen i morgen. (Og opgraderinger af den slags er i øvrigt Gratis ;-)
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2001 - 01:41 #2
Du kan finde ud af hvilken version du kører ved i æblemenuen at vælge om denne Mac, eller sådan noget.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2001 - 01:43 #3
ok det vil jeg prøve, 20-30 mb fil, hele natten?? på en 2mbit line?? nahhh ;)
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2001 - 02:00 #4
hahaha, Tja, når man er så forvænt, så skal du nok få dine opdateringer kørt i nat! Mor dig godt!
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2001 - 02:13 #5
hmm nu har jeg opdateret alt hvad jeg kunne og det virkede ikke :(
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2001 - 02:51 #6
okay? Hvilket MacOS kører du? Hvis det er mindre end 8.5 vil du ikke få noget ud af det. Det lyder godtnok mærkeligt, hvis opdateringerne ikke installerer en eller anden CarbonLib, som vist er kommet på 1.5 i mellemtiden.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2001 - 02:54 #7
jeg har MacOS 9
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2001 - 02:55 #8
okay, og hvad hedder den nuværende version (æblemenu-om denne computer eller Mac)?
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2001 - 03:02 #9
det kan jeg desværre ikke svare dig på lige nu da jeg sidder ved min dejlige pc. Tjekker imorgen..
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2001 - 03:04 #10
Hvis du har OS9 bør der også have været en CarbonLib med, som ligger i Systemmappe->Udvidelser. Prøv at vælg den og tryk æble-i for at få informationer om den. Hvilken version fortæller den at den har?
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2001 - 03:05 #11
Okay, held og lykke med det, og vend endelig tilbage, for så svært kan det heller ikke være!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. december 2001 - 05:10 #12
hej lecter.

Her finder du samtlige versioner af CarbonLib:

http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/26/wa/query?type=downloads&val=carbonlib

Når du så klikker på en af de 3 links, kan du selv vælge sprog og format.

Det kan godt være at din maskine undervjes vil bede dig om en nyere version af \"Open Transport\". Den finder du her:

http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wa/query?type=downloads&val=open+transport

Dog er problemet sikkert løst ved at opgradere til OS 9.2.2. Den finder du her:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75186

Good luck ! ! !

hilsen: http://www.aeblenet.dk
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. december 2001 - 05:14 #13
Dog kan jeg se at du først skal opdatere til OS 9.2.1. Den finder du her:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120030

-og for at komme så langt skal du ALLERFØRST hente OS 9.1. Den finder du så her:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75103

Mere Good luck ! ! !
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. december 2001 - 05:17 #14
Når du er H E L T færdig med at opdatere, kan du bruge \"Kontrolpanel\"> \"SoftWare UpDate\", som du endten finder i \"ÆbleMenuen\" eller i din \"Systemmappe\" i en undermappe der hedder \"Controlpanels\"

Endnu mere Good Luck ! ! !

Godmorgen - forresten . . .
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2001 - 16:39 #15
yes yes det funker fint nu, tak for det begge to..
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2001 - 17:54 #16
Lige en kommentar til den automatiske softwareopdatering. Somme tider kan du risikere at du bare ved at der er en ny dims du skal have fat i, men den kommer ikke frem. Så er det som regel bare fordi serveren er overbelastet og så må du prøve igen senere. Men tillykke med at det nu virker!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. december 2001 - 18:14 #17
any time.

tak for pojns.