Avatar billede osaka_san Nybegynder
28. december 2001 - 21:57 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

2 typer point - just a thought

Hejsan.

Efter at have set alle de irritationer det skaber at folk misbruger pointsystemet som legal valuta, var det så ikke en ide at overveje to point typer i en kommende generation af eksperten.dk ?

Jeg tænker på 1 point type som kun gives ved hjælp i spørgsmål af \"viden\" karakter og en anden type point som kan gives for reelt udført arbejde.

På den måde ville det være muligt for brugere at se hvilke perosner der gerne udfører arbejde for E Pesetas og hvilke der helst vil koncentrere sig om at dele viden og hjælpe andre.

Man kunne så sætte \"lås\" på videns point så du kun kunne gives i mængderne 15, 30 og 60 (eller lign) og \"arbejdsslave\" point kunne gives lige så meget man lystede.

Just a holliday thought ;)

Glædelig jul og godt nytår
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. december 2001 - 22:00 #1
Så længe man kan få vilkårlige mængder af E Valuta bare ved at finde
på et nyt brugernavn,  tror jeg ikke det løser nogle problemer.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
28. december 2001 - 22:16 #2
Erik>

Well det løser det problem at det ofte er de folk der skal have lavet slavearbejde for point der snyder (læs: i de fleste tilfælde ;) med flere brugere.

På den måde vil man kunne holde snydere væk fra de folk der er interesseret i at dele viden og ikke interesseret i at \"købe/sælge\" point.

Selvfølgelig er det ikke noget middel mod at folk opretter dobbelt brugere, men det er brugbar mod den inflation som E Points er udergået det sidste stykke tid. Altså det faktum at mængden af points som en person har ikke siger noget om hvorvidt vedkommende er en dygtig hjælper/deler eller om han bare har brugt de sidste mange weekender på at lave counterstrike og porno bannere for diverse suspekte brugere ;)

Ved samtidig at låse videnspointene kan man undgå de store point swaps mellem brugere der ønsker at dele viden hvilket vil gøre det nemmere at finde eventuelle snydere, da de skal oprette væsentlig flere spørgsmål.

Dette løser selvfølgelig kun problemet for dem der ønsker at dele viden, men man må formode at det også er det der er ekspertens hovedmålgruppe?

Altså en måde at sluse slavearbejde væk på og så eventuelt finde en passende løsning til den gruppe af brugere. Det er lidt nemmere at løse problemer når mængden de skal løses på er mindre og klart defineret ;-)

Den eneste måde eksperten.dk reelt kan komme uden om point helvedet på er ved at fjerne niveau forskellen på forskellige spørgsmål. Altså ganske enkelte. Et godkendt svar giver 1 point.

På den måde skal nye brugere hellere ikke have en bunke startpoint fordi et rigtigt svar er takseret til 1 point.

Det er måske knap så sjovt for dem der jagter point, men i sidste ende er det den eneste måde at gøre tingene fair på, fordi hvem er i virkeligheden i stand til at vurdere om et spørgsmål er sværre end et andet og går det helle ikke bare ud på at hjælpe hinanden i sidste ende. Points er bare en (undskyld udtrykket) en undskyldning for at hive en bredere målgruppe ind på sitet, nemlig konkurrencemenneskerne.

Desværre harmonere disse bare ikke altid med dem der ønsker at dele viden.

/just my 2 cents ;)

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
28. december 2001 - 22:17 #3
Så er det jo ligefør man også skulle have to ranglister - jeg mener jeg tror en del af brugerne herinde er her pga. prestigen i at ligge godt placeret.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
28. december 2001 - 22:26 #4
Pelkjaer> 2 ranglister ville netop også være muligt med de 2 typer point. ;-)

De fleste mennesker kan ikke undsige sig at det er rart at ligge godt placeret på en rangliste, det er konkurrencefølelsen i os alle der virker der. Men når konkurrencen er basseret på falske premisser så er der nogle mennesker som dropper konkurrence elementet og andre som er ligeglade og fortsætter.

Med 2 point typer ville begge typer af mennesker kunne beholde konkurrence elementet, da det ville blive så fair for begge parter som muligt, hvilket det desværre ikke er nu ;-)

/mvh
Oscar
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
28. december 2001 - 22:34 #5
osaka_san>>Jeg kan sagtens følge ideén, men jeg tror ikke løsningen er holdbar i længden. Der vil (tror jeg) ikke gå ret lang tid før \"mangepoint-listen\" bliver opfattet som en \"b-liste\", og kun vil blive brugt til at skrabe en masse hurtigt point sammen og overføre (læs: snyd) til en anden bruger - med henblik på \"a-listen\".

Kan godt være at jeg tror det værste om folk - men det er jo nærmest det samme problem som idag.

For at stoppe flere brugere, kan man så ikke lave en ip-logning e.lign.?
Avatar billede osaka_san Nybegynder
28. december 2001 - 22:37 #6
Well så længe du ikke gør det muligt at overføre den ene type point til den anden så er det jo ikke noget problemt.

Det er klart Slavearbejderpointene vil være 2.rangs point, men det er de jo reelt allerede nu i forhold til ekspertens fundats.

Men som sagt, den ultimative løsning ville også være at lade et accepteret svar give 1 point, ikke flere, ikke færre. Så ville ale point problemer forsvinde og lysten til at oprette dobbeltbrugere ville også forsvinde efterosm man ikke ville få nye point, men kun miste. ;-)

IP Logging kan ike bruges i generelle tilfælde, men kun i specielle sager hvor man har behov for at sammenligne data og spore folk ned i grove tilfælde.

f.eks er der scenarioer som biblioteks computere, dele computerer osv.

/.Mvh
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
28. december 2001 - 22:42 #7
I din ultimative Eksperten hvor man kun får et point får korrekt svar - skal det så være \"gratis\" at spørge?

Det er det så næsten nødt til, da mange bruger mere end de tjener.

/pelkjaer
Avatar billede osaka_san Nybegynder
28. december 2001 - 23:04 #8
Jup det ville være gratis at spørge ;-) hvorvidt man så får svar eller ej er jo en anden ting.

Hvis man så endelig ville begrænse muligheden for medlemmer at spørge kunne man altid lave en niveau indeling baseret på antallet af besvarelser som medlemmerne har givet.

dvs. over x antal point kan man stille x antal spørgsmål pr. dag/uge/måned eller lign.

Hvis eksperten skal genoprette sin profil som det seriøse community hvor \"toppen af poppen\" hænger ud og hjælper folk, så er jeg bange for at den bliver nødt til at skifte fokus væk fra det meget målbare point konkurrence moment, til de mere bløde værdier så som fokus på at brugere med en solid fortid på eksperten eller brugere der er gode til at hjælpe bliver fremhævet for på den måde at gøre det at hjælpe på eksperten.dk interessant for \"toppen af poppen\" fordi de således kan skabe sig et navn i communitiet, hvilke i sidste ende er det point konkurrence alligevel går ud.

Min tilgangsvinkel er bare at det gode navn bør skabes på baggrund af en reel målbar og vurderbar enhed i stedet for en svag defineret enhed der er nem at manipulere med.

Eksperten.dk ville ganske givet miste en mængde brugere i første omgang der ville blive fornærmet over at de nu ikke længere kan tjene point, at det umidlbare genkendelige konkurrencemoment er væk eller lign, men på længere sigt tror jeg at kvalitet frem for kvantitet til hver en tid vil gavne et website/community som eksperten.dk :)

Just my point of view.

De bedste hilsner
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. december 2001 - 23:11 #9
\"en reel målbar og vurderbar enhed\"  = penge ??
Avatar billede osaka_san Nybegynder
28. december 2001 - 23:29 #10
ErikJ>

Well penge er også et god bud, men den løsning er allerede lavet (sharksforum). Problemet er at der stadigvæk ligger en masse spørgsmål der snildt kunne klares uden indblanding af penge (eksperten.dk), så længe at eventuelle ranglister og lign bliver kørt på en fair måde.

min vurdering er at der stadigvæk er masser af dygtige mennesker der er vilige til at dele deres viden og hjælpe andre uden at der skal penge på bordet, Primært fordi de finder glæde i det, men også fordi de ser det som en mulighed for at slå deres navn fast som en kompentent og dygtig person inden for et givent emne i et givent forum (eksperten.dk).

Problemet er når glæden bliver til frustration over at her gang man hjælper så er belønningen 1/10 del af hvad man kunne få for at smække et banner sammen.

Kort fortalt betyder det at eksperten.dk har til formål at formidle viden og rangere de personer der tilføjer videnen. (så vidt jeg husker fundatsen) Ved at sammenligne viden med arbejdsydelser forskubbes den balance der ellers ville være i en eventuel topliste.

Det korte og det lange bliver vel at medmindre der bliver fundet en måde at tilgodese de medlemmer som reelt gør en stor indsats på Eksperten.dk i forhold til fundatsen, så vil mange af de medlemmer der netop er med pga fundatsen formodentlig forsvinde med tiden og søge nye sites/communities medlign fundatser, som er i stand til bedre at holde sig til den?

Mvh.
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. december 2001 - 23:32 #11
Jeg skal heller ikke nødvendigvis have penge for det. Men man kunne betale
eksperten.dk penge for hvert point man ville brænde af. 1 øre - eller 10 øre -
markant mindre end sharksforum, som er skruet anderledes sammen. Nu har jeg
så godt nok juleferie, men ellers har jeg opgivet eksperten.dk fordi der ikke
findes \"en fair måde\".
Avatar billede osaka_san Nybegynder
29. december 2001 - 00:33 #12
ErikJ>

Well Den fair måde findes skam og er i store træk beskrevet ovenfor. Nemlig klart at definere de forskellige pointtyper, adskille og låse dem, eller afskaffe muligheden for at vægte værdien af et spørgsmål.

Spørgsmålet er bare om ejerne af eksperten.dk tør tage det skridt og om eksperten.dk kan holde til det. ;)

Man behøves ikke nødvendigvis at blande penge ind i alting, ofte gør de det kun mere besværligt rent transaktionsmæssigt. De er en nem løsning i mange tilfælde, men elegancen ligger i at løses eksperten.dk\'s problemer uden at tvinge folk over på sharksforum.dk ;-)

/Just my 2 cents
Avatar billede starfish Nybegynder
02. januar 2002 - 16:18 #13
Det med 1 point for et accepteret spørgsmål vil være en positiv ting. Det vil stoppe point inflationen og reducere snyd, da man ikke kan overføre point og ikke kan tage point retur efter man har fået et acceptabelt svar. Der er ingen grund til at føre et system med 2 pointtyper, da point for at udføre arbejde ikke hører til på eksperten.dk og det\'s idégrundlag. Det er det sharksforum er blevet oprettet for at tage hånd om.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
02. januar 2002 - 16:51 #14
Starfish>

Kunne ikke være mere enig. Ideen med 2 point systemet var egentlig også mest ment som en middelvej, da det ofte er umuligt at tage folks \"point\" fra dem uden der lyder det store ramaskrig.

Men nu er begge ideer i hvert tilfælde kastet op i luften, så må vi jo se om nogen griber en af dem. ;)

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. januar 2002 - 05:38 #15
Jeg tror egentlig ikke at points er det virkelige problem.

Problemet er snarere støj og dårlige erfaringer med de mere støjende brugere.

Ved at sætte grænser på pointtallet kan vi måske begrænse inflationen, men samtidig gør vi det endnu nemmere at oprette ligegyldige og uigennemtænkte spørgsmål som spørgeren selv er aldeles ligeglad med dagen efter.

Jeg har lidt et dillemma her. Jeg hader aristokrati og synes definitivt at de nye skal have den hjælp de behøver, men mand det er surt at trække ud af en formuleringhæmmet 14-ring hvad han mener med \"En valg liste lisom fornedne i CS\" :(

På mange måder ser det ud til at det vi skal beslutte er om vi
  1) vil gøre eksperten.dk til en lukket klub for aristokrater
eller
  2) vil hæve standarden for Danmarks samlede befolkning.

1) er ulækker og 2) er ikke noget vi kan forvente at se målbare resultater af i overskuelig fremtid.

Men jeg tror nu nok at 2 alligevel er det bedste bud, selv med alle de muligheder for frustration og given op den fører med sig.

mvh JakobA
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. januar 2002 - 09:29 #16
Vi skal ikke gøre eksperten.dk til en eksklusiv klub. Den er som den nu
engang er. Og af samme grund gider jeg ikke deltage ret meget....

Men vi kunne lave en anden \"lukket klub\", hvor der er adgangsforbud for
formuleringshæmmede teenagere. Jeg synes stadig det er sjovt at
løse gode problemer, for folk der vil og kan hjælpes. Men min tålmodighed
rækker ikke helt til eksperten.dk for tiden.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
03. januar 2002 - 18:39 #17
Nå men den her debat kommer vist ikke rigtig længere end hertil så jeg vil lukke den og lade den stå, hvis nogen skulle være interesseret.

Tak for interessen.

Med Venlig Hilsen
Oscar Eg Gensmann