Avatar billede flash-man Nybegynder
25. december 2001 - 23:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

installering af modem??

Hej Eksperten!!

Jeg står foran et stort problem....

Jeg skal installere et modem på en mac (skal lige siges at jeg aldrig nogen sinde har brugt en mac....)
Jeg er ikke sikker på at alle driverne er der, og jeg ved heller ikke med portene....

Hvis du ved hvor jeg kan finde nogle links til problemet... Så skriv dem!

På forhånd tak!
Avatar billede egonspock Seniormester
25. december 2001 - 23:25 #1
Kan du være en smule mere specifik, for det er enten skidenemt eller måske endda helt umuligt, afhængig af hvilket MacOS du bruger, eller hvilken maskine det drejer sig om, samt selvfølgeligt hvilken type modem (kabel, 56k, ISDN, USB eller til modemporten på en ældre model, etc)
Er du sikker på maskinen ikke har et indbygget modem i forvejen?
Avatar billede flash-man Nybegynder
25. december 2001 - 23:31 #2
det er en PowerPC, MacOS 8.x (tror jeg nok...) modemet er et 56k....

mere ved jeg ikke rigtigt...
Avatar billede egonspock Seniormester
25. december 2001 - 23:39 #3
Så skulle det være ganske simpelt. Det første problem vil være at få kablerne til at hænge sammen. Når du skriver PowerPC, så kan det faktisk være alt lige siden de glorværdige 68xxx-dage, da Apple skiftede til PowerPC-processorerne. Det kan være en Performa af en eller anden  slags, en G3 eller G4 sågar. Alle PowerPC-processorer. Ved du om du har et stik der kan forbinde modem og Mac? Det er nok det allervigtigste. Dernæst gælder det blot om at finde et ordentligt modemscript ved at vælge det rigtige modem i Modem-kontrolpanelet. Hvis det ikke findes må du forsøge dig frem. Gå efter intuitionen, det var den måde jeg fik mit gamle GVC til at virke. Man kan ikke rette direkte i scriptene, men der findes freeware programmer der kan sådan noget, hvis det skulle være nødvendigt. Men glæd dig ellers, det er ikke nær så komplekst at installere et modem på en Mac, som det er på en PC. Men sig til hvis du får problemer, eller kan komme identifikationen af det ene eller andet nærmere.
Avatar billede flash-man Nybegynder
26. december 2001 - 00:05 #4
behöver du snakke i kodesprog?? ;)

Når det gälder mac, hardware og alt biler (biler skriver jeg kun fordi det lyder godt sammen med det andet) så er jeg helt blank....

Sorry.... Må formulere dig lidt bedre....

Det er en af de nyere computere, mere ved jeg ikke, dog ikke en imac
Avatar billede egonspock Seniormester
26. december 2001 - 00:22 #5
ups, undskyld. Det er altid svært at ramme helt rigtigt når man kun har et par linjer at bedømme hinanden på. Men tilbage til dit modemproblem: Hvis du har den rigtige ledning, er det næppe det helt store problem, men hvis du ikke har, skal du have fat i en. Det burde være alt der kan siges om hardware-delen. Software-delen består i at skrive de rigtige oplysninger ind i et par kontrolpaneler, der hedder en smule forskelligt afhængig af OS-versionen. Start med modem-kontrolpanelet og gå derefter til Remote Access-kontrolpanelet. Det er muligt at du skal til et TCP/IP-kontrolpanel også, men hvis du kender den opsætning der skal i maskinen, bør det ikke give problemer. Hvis du imod forventning render ind i problemer kan du enten gå til www.macfixit.com, eller evt. www. apple.com/support eller når du nu spørger så direkte, så er den bedste side jeg har set nok:
http://www.macinstruct.com/tutorials/internetcon/index.html
hvis det ikke er nok må du sige til!
Avatar billede flash-man Nybegynder
26. december 2001 - 18:16 #6
ok... nu fik jeg det til at virke.... tak for hjälpen!
Avatar billede egonspock Seniormester
26. december 2001 - 23:05 #7
Det var så lidt ;-)