Avatar billede omann Nybegynder
19. december 2001 - 14:33 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Gl. videobånd -> CD/DVD

Hej,

Som novice på området vil jeg gerne have optaget og redigeret nogle gamle videobånd (VHS) til CD/DVD, men har ingen ide om hvordan det gøres, og hvilket udstyr der kræves.

Nogen forslag?
Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 14:35 #1
du skal have et videokort med tv-in, så grabber du det, konverterer til .mpg og brænder som f.eks videocd så kan de ses i de fleste dvd afspillere.
Avatar billede moebius Nybegynder
19. december 2001 - 14:36 #2
Til cd kan du bruge et tv-in kort/grafik kort og et specielt program til at lave video-cd med.

Til DVD skal du ud og købe, enden en brænder eller en optager. Altså en brænder til computeren, som koster noget nær 20.000,-
eller
en DVD optager, stationær, til omkring 15.000,-

Så god fornøjelse! :)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. december 2001 - 15:05 #3
Gem som mpeg 2 hvis du vælger den løsning.
Et grafikkort med tv in/ud fås fra omkring 1000,- og opefter (Du kan også være heldig at finde dem billigere) - et godt råd kunne være, at kigge efter matrox eller asus kort, udfra mine erfarringer er matrox dog klar de bedste.

Et lidt dyrere kort kan også fåes, så taler vi omkring 7500 kroner, med pinnacles DV500, som er et rigtig godt amatør godt, der levere en fornuftig kvalitet. Med dette capture kort/board følger en breakout bok, det vil sige en enhed som bruges til at tilslutte videokamera, videomaskine, fjernsyn og mange andre ting.

Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 15:08 #4
man skal have en ret hurtig maskine for at gemme direkte i mpeg2.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. december 2001 - 15:08 #5
Jeg ville nu også vælge at eksportere til mpeg2, men ellers har du helt ret - mere end hurtig!
Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 15:11 #6
okay så er vi helt enig :)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. december 2001 - 15:12 #7
;)
Avatar billede omann Nybegynder
19. december 2001 - 15:23 #8
Stop, stop, stop, stop - jeg er kørt HELT af sporet....
MEGET firkantet, hvad er det så jeg skal ha\'??? Som jeg ser det, forholder det sig således:

1. Jeg skal have et video-kort med tv in/ud til ca. kr. 1.000 (f.eks. Matrox) - right?
2. Jeg skal ha\' noget SW som jeg endnu ikke helt har fattet hvad er for noget.... men noget der kan \'grabbe\' fra min videoafspiller og som jeg herefter kan bruge til at redigere med... kunne det være et stykke SW som WinVDR Pro???? Eller er det noget helt andet??
3. Så skal jeg konvertere til MPEG2 og endelig
4. Have fat i en brænder (hvilken?) der kan brænde i \'video-cd\'-format (kan alle brændere det??)

ps. Det er umuligt at være kvinde i en mandeverden.... Det lyder som om I har ret meget styr på alt sådan noget her....

Tak for hjælpen!!
Avatar billede egede Nybegynder
19. december 2001 - 15:27 #9
1 Du behøves rent faktisk kun tv-in, men hvorfor ikke også købe med en udgang?
3 Hvis du har en monstermaskine kan det gøres dirkete, som nævnt
4 Det kan alle brændere, en god og stabil brænder er en Plexwriter fra Plextor
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. december 2001 - 15:27 #10
1. Korrekt - det er én løsning.

2. Der følger som regel noget software med grafikkortene - i hverfald den sw du skal capture med. - og ellers er det nok mest attraktivt med et program som adobe premiere eller ulead mediastudio.

3. Der findes et hav af freeware/shareware mpeg converetere. MPEG1 er også ok, det er bare ikke helt så høj kvalitet i forhold til den plads det optager.

4. Ja, alle brændere idag kan brænde VCD-cdér, men spørg for en sikkerhedsskyld din forhandler!
Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 15:37 #11
tak for point.
Avatar billede omann Nybegynder
19. december 2001 - 15:37 #12
Vedr. punkt 3: Hvad vil du anbefale jeg konverterer til? Og med hvilket stk SW??
Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 15:38 #13
jeg bruger et der hedder \'tmpg\' eller \'tpmg\' google kan hjælpe dig.

Det kan dog kun til mpeg2 hvis du registrere (efter prøvetiden)
Avatar billede omann Nybegynder
19. december 2001 - 15:39 #14
\'welcome - I har været rigtig gode, og hurtige....;-)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. december 2001 - 15:40 #15
www.tmpgenc.com

er det stykke software der henvises til i ovenstående. Og det er skam også glimrende!
Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 15:41 #16
yeps det er lige den jeg tænkte på :)
Avatar billede omann Nybegynder
19. december 2001 - 15:41 #17
Nå, nu vil jeg hente børn - tak for debatten! I er go\'e....;-)
Avatar billede omann Nybegynder
19. december 2001 - 15:42 #18
(et print vil måske være nyttigt, så jeg ikke har glemt det hele inden imorgen!!;-))
Avatar billede disky Nybegynder
19. december 2001 - 15:42 #19
rofl
Avatar billede omann Nybegynder
19. december 2001 - 15:43 #20
rofl?