Avatar billede agentoft Nybegynder
03. december 2001 - 20:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Båndbredde tildeling på netværk

Jeg skal til at installere et Nætværk i min ejendom til deling af internetforbindelse. Hvordan sikrer jeg at alle brugere har den samme båndbredde, således at der ikke sidder en bruger og sutter al båndbredden med 50 downloads?

Kan man anvende en managed switch til det?

Det er meningen at adsl-forbindelsen skal gå fra en hub/switch/router til mit eget netværk i lejligheden. Fra hub/switch/router\'en skal der så gå et kabel til en fælles hub/switch/router som de andre lejligheder skal på.
Er det muligt????

Avatar billede hojben Novice
03. december 2001 - 20:45 #1
Du kan kun kontrollere forbindelsen fra din ejendom til routeren´..,

Men du skal ha fat i en swicth da en hub ikke vil være foretrukkent til din løsning.
Avatar billede dar Nybegynder
03. december 2001 - 20:46 #2
agentoft>> et Nætværk?
Avatar billede hojben Novice
03. december 2001 - 20:48 #3
En hub gør sådan her:
Der er fx 5 porte på den, 1 til routeren 4 til dine maskiner. Er det fx en 100 MBit hub har de 4 brugere tilsammen 100 MBit hvorimod en switch giver hver bruger 100 MBit.

Men det er jo kun fra lejlighederne og frem til din router du kan styre det, og ikke udenfor.
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2001 - 20:49 #4
Avatar billede agentoft Nybegynder
03. december 2001 - 20:55 #5
Vil det sige at mit eget netværk får mere båndbredde tildelt?
Avatar billede hojben Novice
03. december 2001 - 20:58 #6
En switch sikrer brugeren den maksimale hastighed (inden for murerne) hvis du forstår. dit interne netværk vil altid køre 100 MBit hvis kort og switch er 100MBit.
Avatar billede hojben Novice
03. december 2001 - 21:02 #7
Hvad var lige grunden til afvisningen?
Avatar billede agentoft Nybegynder
03. december 2001 - 21:02 #8
Det er er jeg med på. Men vil det ikke resultere i uretfærdig deling af den fælles 2Mbit linie...
Kan man får en router eller switch der kan gøre det retfærdigt, jeg vil helst ungå at have en server...
Avatar billede hojben Novice
03. december 2001 - 21:05 #9
du kunne jo lukke for de porte som bliver brugt til download (kazaa etc)

Jeg tror ikke at der findes en retfærdig switch eller router ;)
Avatar billede hojben Novice
03. december 2001 - 21:08 #10
takker ;)