Avatar billede 3xs Nybegynder
19. november 2001 - 22:30 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

HD not Mounted?

Ca. med 2 måneders mellemrum, går min Mac Powerbook G3 ned...

Det er med beskeden, at HD, ikke kan læses. \"Drive Setup\" siger, at HD ikke er Mounted, og at eneste mulighed er at formatere... IKKE TILFREDSSTILLENDE!!!

CA. samme problem opstår, når jeg forsøger at tilslytte en ekstern HD. Indrømmet, den er gammel (ca. 4 år, 1 GB, men er god til Backup), men virker efter hensigten. På det seneste (det svinger lidt), har den ikke kunnet læse fra drevet. Samme besked (not mounted), og man kan IKKE \"mounte\" den via Drive Setup. Og det er jo ligesom her alle mine vigtige data ligger!

Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. november 2001 - 22:38 #1
Har du prøvet at skifte batteriet på bundkortet?

Hvilket MacOs anvender du?

/per
Avatar billede 3xs Nybegynder
19. november 2001 - 22:44 #2
Jeg anvender MAC OS 9.1 - eng. udgave

Batteriet på bundkortet...Nej!

Men det er et problem der dukker op med mellemrum. Når computeren startes, så vises en blinkende diskette med et spørgsmålstegn...

Computeren er 2 1/2 år gammel...
Avatar billede egonspock Seniormester
19. november 2001 - 23:01 #3
Så er det jo nok en løs forbindelse. Næsten umulig at finde. Det er jo et af de kedelige problemer ved at have en bærbar - de ramler jo ind i alting hele tiden!
Avatar billede 3xs Nybegynder
19. november 2001 - 23:05 #4
De får nogle ture, enig!

>>egonspock - med andre ord, en Mac-reperatør = dyrt?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. november 2001 - 23:09 #5
Har du prøvet at geninstallere MacOS 9.1?

/per
Avatar billede egonspock Seniormester
19. november 2001 - 23:15 #6
Jeg er sgu bange for det, men det kan i teorien også være en fejl på din harddisk et eller andet sted. Har du brugt Diskwarrior på den for nyligt? Der kan jo ligge en eller anden grimrian der driller i din desktopdatabase...
Avatar billede 3xs Nybegynder
19. november 2001 - 23:19 #7
>>Egonspock
Diskwarrior? Tror ikke jeg har anvendt andet end hvad der standard følger med styresystemet af \"afhjælpningsprogrammer\" og andre \"disk-redde\" programmer...

>>hoejrup
Jeg er jo nødt til at geninstallere Styresystemet hver gang den laver det nummer. Tror ikke det hjælper, desværre...

Jeg takker af for i dag!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
20. november 2001 - 06:00 #8
Prøv at give den en tur med \"Norton Utilities\"

-ellers hælder jeg også til den der med løs forbindelse. Dog tror jeg blot at det er din interne HD der er ved at \"miste\" grebet om kablet hvad endten det er en SCSI eller ATA.

Dog kan der godt ligge en fejl på dine usynlige desktopfiler, som \"Norton Utilities\" kan reparere.

hilsen: http://www.aeblenet.dk
Avatar billede 3xs Nybegynder
20. november 2001 - 19:33 #9
Nu har jeg forsøgt med Norton - Og det VIRKER umiddelbart.

Jeg kan dog stadig ikke få computeren til at acceptere den eksterne HD

Med beskeden om, at den eksterne HD ikke er supported, vil hverken drive setup, eller Norton vide af enheden.

I Apple System Profiler, ses HD\'en og data på denne, men den fortæller også, at enheden ikke er Mounted!!!

Så længe Norton ikke kan \"se\" den eksterne HD, er det ikke muligt at rep. den...

Hjælp ønskes!!! :-)
Avatar billede 3xs Nybegynder
20. november 2001 - 21:38 #10
Ok, lidt fremgang...

Nu er den eksterne enhed mounted...

Men stadig ikke supportet...

Dermed er det ikke muligt at formatere, og dermed slette de filer mv. der gør at der er problemer med enheden...
Avatar billede egonspock Seniormester
20. november 2001 - 22:32 #11
Så skal du nok have fat i FWB toolkit eller Silverlining eller et eller andet program der kan det for dig. Søg  evt. efter formatting eller mounting på www.versiontracker.com
Avatar billede aeblenet Nybegynder
20. november 2001 - 22:33 #12
Prøv at downloade den her:

http://download.cnet.com/downloads/0-10261-100-908674.html?tag=st.dl.10005-103-1.lst-7-14.908674

Når din externe disk er formatteret, skal du markere den og vælge \"Slet disk\" her indstiller du til \"Udvidet\" i stedet for \"Standard\". Nu er din disk klar til at blive formatteret med Apple eget værktøj...måske.

Hvis ikke kan du slå (med en lus) SCSI-termination fra eller til og prøve igen.

Hvis ikke kan du faktisk godt køre med disken uden problemer, med den netop installerede driver  som er installeret med det værktøj du her har downloadet.

Du kan også nøjes med at give den externe disk en omgang med \"Norton\" (Doctor + SpeedDisk)

Good luck ! ! !
Avatar billede 3xs Nybegynder
23. november 2001 - 08:42 #13
Nu har jeg de sidste par dage forsøgt, at downloade programmet på ovenstående adresse... Men dette var ikke muligt...

Desuden har jeg forsøgt at finde andre \"værktøjer\", til at få det eksterne drev supportet, men uden held...

Jeg kan bruge drevet, men skal igennem en Norton analyse hver gang enheden skal være tilgængelig. Norton analysen stopper, for at gøre opmærksom på driveren, og hvis man fortsætter, så er der mulighed for at systemet går ned (hvilket det dog ikke gør)...

Det er status lige nu. Enheden er anvendelig, men hvor sikkert det er, ved jeg ikke. Desuden er det jo lidt langsommeligt at gøre det på den måde...
Avatar billede aeblenet Nybegynder
23. november 2001 - 09:06 #14
Hej 3xs.

Du kan slå den Norton Filesaver fra, der læser dine diske, hver gang du starter op.

Den ligger i dine kontrolpaneler og hedder \"Norton Filesaver\".

Så stopper den med det pjat.
Avatar billede 3xs Nybegynder
23. november 2001 - 09:26 #15
Tak, aeblenet, jeg er godt klar over at man kan slå Norton fra på pakkede filer :-)

Det løser desværre ikke problemet (ud over at mna så kan teste resten af HD-en uden disse problemer)
Avatar billede 3xs Nybegynder
23. november 2001 - 09:30 #16
OK, godt så - det er ikike sådan når man har flere spg. ude....

Vi prøver igen...

Det jeg mente var, at hvis jeg ikke kører en Norton Disk Doktor, så kan jeg hverken se eller læse fra den eksterne HD. Først når Norton kommer igennem testen, vises den på \"skrivebordet\", hvorefter den er tilgængelig.
Avatar billede 3xs Nybegynder
23. november 2001 - 11:13 #17
Når jeg tester enheden med Norton, så kommer følgende besked:

\"In order to continue, the disk driver must be loaded. If the driver partition on the disk is corrupted, your system may crash. Do you wish to continue and attempt to load the driver?\"

Efter man fortsætter, fremkommer iconet for enheden på \"skrivebordet\", og enheden er tilgængelig.

Norton siger i øvrigt, \"no problems found\"
Det virker så indtil næste genstart...
Avatar billede aeblenet Nybegynder
23. november 2001 - 12:36 #18
Hmm.

Den kunne da vist godt trænge til en formattering.

Silverlining \"Kontrolpanelet\" kan du få af mig på mailen. Hvad er din adresse.

hilsen http://www.aeblenet.dk
Avatar billede 3xs Nybegynder
23. november 2001 - 12:38 #19
3xs@wanadoo.dk

Og ja, en formattering ville være godt... Hvis jeg kunne!!!... :-)

Avatar billede aeblenet Nybegynder
23. november 2001 - 12:57 #20
Værsgo.

Den er hentet gratis fra nettet, da man kunne det.

-og pakket med DropStuf (Expander).

Good luck !
Avatar billede 3xs Nybegynder
23. november 2001 - 13:01 #21
Tak for det!!!!

Vil forsøge mig...
Avatar billede aeblenet Nybegynder
23. november 2001 - 13:07 #22
Any time ! ! !