Avatar billede mikkeljans Nybegynder
13. november 2001 - 17:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

ALT Hotkeys i Max

I 3D Max kan man ikke bruge Hotkeys som ALT+F fordi den Hotkey styrer \"File\" menuen.
Hvordan slår man det fra?
Og sig ikke at det er Microsoft skyld. I Maya kan man med CAP Lock selv bestemme om man vil bruge Windows Hotkeys eller Maya Hotkeys.. Så burde en plugin eller andet til Max kunne gøre det samme.
Avatar billede zerohero Nybegynder
13. november 2001 - 20:12 #1
Det bliver jeg nok nødt til at sige... Windows-arven, fra komponent til komponent, er skyld i årsagen! Det er op til programmøren om han/hun vil rette sig efter Windows \"Environment\" (ånd om du vil) eller ej ved at over-write dem. Jeg kender til sagen, da jeg selv programmere Windows applikationer. I dette tilfælde har programmørene sikkert tænkt mere på folk med hang til de \"klassiske\" Windows tastetur shorcuts end 3D Freaks som ønsker at gå deres egne veje... når alt kommer til alt kan man jo sige at de i hvert fald er blevet taget hensyn til handkappede/motorik-besværede folk der har svært ved at anvende musen optimalt - spørgsmålet er så, hvor mange af dem der har kastet sig over 3D design meeennnnn.... ;-)) Jeg tror næppe der findes en løsning på problemet, ud over at sende et hav af klage-breve til Discreet. Men jeg vil straks give lyd fra mig i tilfælde af det modsatte.

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
13. november 2001 - 20:39 #2
GLEM ALT JEG HAR SAGT!!!! Det kan godt lade sig gøre... Prøv eventuelt at gøre følgende:

1. Under menuen \"Customize\" vælg \"Preferences...\" der åbner nu en dialogbox.

2. Find eksempelvis \"Display Grids (toggle)\" i listen. I Shortcut sektionen tryk på knappen \"Press Key\" og tast derefter \"f\" på dit tastetur.

3. Markér dernæst \"Alt\" med et flueben og tryk på knappen \"Assign\". 3D Studio Max spørger dig om vil gemme?

4. tra da da da (fanfare høres)... Afprøv din nye definerede short-cut i en af viewportene... og du vil se mirakler.

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
13. november 2001 - 20:43 #3
rettelse til nr. 3:

3D Studio Max oplyser dig om følgende:

\"You have changede keyboard macros and not saved those changes. If the changes arent saved they will not appear in future sessions. Continue anyway?\"

...gæt selv, hvilken knap du skal trykke på... he he..
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
13. november 2001 - 20:44 #4
Kunne da forestille mig at en eller anden Max Script Nørd kunne få lavet et Script der fjerner Windows Hotkeys i Max.
Det er så ondsvagt når man styre musen med ALT. Så er det langt nemmere at også have hotkeys ved ALT så man ikke hele tiden skal fjerne fingeren derfra.
Det er blandt andet en af grundende til at jeg ikke bruger Max.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
13. november 2001 - 20:45 #5
Ohh.. Ok thanks.. Skal jeg lige prøve når jeg for installeret Max ;)
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
13. november 2001 - 20:57 #6
Ved ikke om vi har samme version af Max. Jeg bruger Max 4.2
For at ændre Hotkeys skal jeg op i Customize > Customize User Interface
Der skal man bare vælge en funktion og så indtaste sin hotkey. Der er ikke noget Alt flueben her.
Så det virker stadig ikke.. Men vis det er muligt i en ældre version af Max.. Så må det også være muligt i en nyere på en eller anden måde.
Avatar billede zerohero Nybegynder
13. november 2001 - 23:13 #7
Jeg bruger 3D Studio Max r3. Jeg får snart r4 versionen... jubiiii. Men som du siger - hvis man kan i en ældre version af Max så....