Avatar billede dream4 Nybegynder
12. november 2001 - 14:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tilføj bones.

Jeg har lavet en figur i 3ds max 4 og vil nu gerne tilføje bones til figuren så jeg kan rotere den rundt omkring.
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede zerohero Nybegynder
12. november 2001 - 15:28 #1
Mini tutorial på hvordan man anvender Bones i 3D Studio Max:

1. Lav en cylinder i din TopView.

2. Under Create panelen tryk på knappen Systems (knappen har et ikon med to tandhjul). Indsæt 3 Bones punkter i din LeftView (en i toppen af din cylinder, en på midten og den sidste i bunden.)

3. Vælg Cylinderen. Under Modify-Panel tryk på knappen \"More...\" Vælg nu \"skin\" fra listen.

4. Tryk nu på \"Add Bone\" og vælg dine Bones.

5. Vælg nu alle dine bones og ryk frem og tilbage med din Pivot.

Du vil nu se at cylderens form bliver ændret i forhold til dine Bones...
Meget simpelt...

6. Prøv nu kun at vælge den øverste punkt i dit Bones System.

7. Under Hierarchy-Panel tryk på knappen \"IK\" og gå ned til \"Rotation Joints\". Her kan du lave Limits og Ease for dine Bones punkter.

8. Sidst men ikke mindst, prøv så at lave en Dummy. Åbn Schematic View. Du vil se tre kasser en der reprensetere din Cylinder, dine Bones og din Dummy. Link dine Bones til din Dummy (Meget vigtigt: link FRA dine Bones TIL din Dummy - ikke omvendt).

9. Luk Schematic View og vælg din Cylinder. Under Modify panelen tryk på \"Add Bone\" igen og vælg din Dummy fra listen.

10. Vælg nu din Dummy og ryk lidt rundt med den. Du skulle nu gerne se at din Dummy er blevet Parent-Link til din øverste Bone. Altså alt, hvad din Dummy gør, vil din øverte Bone gør efter (ikke omvendt).

Ideén med det er, at du nu kan linke al verden Bones til din Dummy som har lyst til (hvis du linker rigtigt sammen selvfølig) vil blive Parent. Dermed kan du lave mere omfattende Bones-Systems, så som til mennesker, elefanter, edderkopper osv.

Håber det kan hjælpe dig videre...

ZeroHero
Avatar billede dream4 Nybegynder
12. november 2001 - 16:00 #2
Det jeg gerne vil er at kunne sætte flere figurer sammen til en figur. Altså fx. nogle boxe og cylindere sammen til ÉN figur.
Avatar billede dream4 Nybegynder
12. november 2001 - 16:00 #3
Måske er det ikke bones jeg skal bruge, ved det ikke.
Avatar billede zerohero Nybegynder
12. november 2001 - 23:04 #4
hmmm.... Bones har altså ABSOLUT INTET med det at gøre... Nå men det du skal gøre er at konvertere dine objekter (mesh) til Editble Mesh, hvis du ikke allerede har gjort det.

Mini Tutorial...

1. For at konvertere et object (mesh) til et Editable Mesh skal du bare vælge objektet og dernæst højre klikke på det. Der popper nu en menu frem på skærmen.

2. Find menuen \"Convert to Editable Mesh\" og vælg den. Nu er dit objekt konverteret!

3. Dernæst finder du knappen, under Modify panelen, der hedder \"Attach List\". Klik på den og vælg derefter dine ønskede objekter fra din scene.

4. De er nu alle et objekt (editable mesh) og bliver nu kaldt for elementer... for at skille dem ad igen, skal du tykke på knappen \"Sub-Object\", dernæst \"Element\" (knappen har en rød kasse som ikon).

5. Vælg nu det ønskede element du vil adskille fra dit objekt og tryk på knappen \"Detach\". Du vil nu blive spurgt om du ønsker dit valgte element som en klon (kopi) eller som et element.

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
12. november 2001 - 23:09 #5
og så alligevel... Jeg mener, hvis du vil lave en figur af boxe og cylindere, kan du faktisk godt linke dem sammen og anvende dem nøjagtigt ligesom de bones, jeg tidligere har omtalt...
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
13. november 2001 - 14:22 #6
Bones er bare pivot points der kan styre en vis mængde vertex\'s.
Skal du lave en figur skal du selv modelle ham ligesom zero har forklaret.
Avatar billede dream4 Nybegynder
07. december 2001 - 20:20 #7
...