Avatar billede visto Professor
12. april 2023 - 16:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forhindre automatisk udregning til decimaltal

Når jeg fx skriver 80/100 eller 149/90 i en celle, uden at jeg har indledt med = eller +, laver Excel en udregning og formaterer som tal med 2 decimaler, hvor jeg blot vil have det, sådan som jeg har skrevet det.

Jeg ved godt, at jeg forinden kan formatere som tekst eller indlede med apostrof. Men hvis der findes en indstilling, der sørger for at denne automatiske om-formatering forhindres, vil jeg foretrække det. Det kunne være en indstilling, der gør, at det kræves, at jeg indleder med = eller + for at der laves en udregning. Hvis dette ikke er muligt, kunne det være en indstilling, der sørger for at om-formateringen kunne undgås i dette specifikke tilfælde, da jeg godt vil beholde, at når jeg skriver 20% eller 5:25, så skifter formateringen automatisk til henh. procent og tt:mm.

Kan det løses?

Jeg bruger Excel 2013.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. april 2023 - 16:32 #1
Hvis jeg indtaster 80/100 så bliver det stående sådan i Excel: 80/100. Jeg kan ikke genkende det, du skriver i dit første afsnit.
Avatar billede visto Professor
12. april 2023 - 16:45 #2
Åhh, pinligt. Det ark, hvor jeg har problemet, der er cellerne i forvejen formateret som tal. Så er det jo ikke så mærkeligt...
Så er det problem ude af verden - tak!
Avatar billede Tom K. Forsker
12. april 2023 - 19:49 #3
ellers kan du bruge :
    Åbn Excel og klik på "Fil" i menuen øverst til venstre.
    Klik på "Indstillinger" i venstre side af menuen.
    Klik på "Avanceret" i venstre side af indstillingsmenuen.
    Rul ned til afsnittet "Arbejde med tal" og fjern markeringen i afkrydsningsfeltet ved siden af "Automatisk indstilling af talformat".
    Klik på "OK" for at gemme ændringerne.
Avatar billede visto Professor
12. april 2023 - 20:04 #4
Tak for tippet - men jeg har hverken det afsnit eller afkrydsningsfelt, du nævner.
Er det Excel 2013, du har tjekket?
Avatar billede Tom K. Forsker
12. april 2023 - 21:57 #5
Sorry. det er fra en 2021.