Avatar billede visto Professor
15. marts 2023 - 13:32 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Forhindre at formel forårsager at tekst skjules

I det uploadede demo-ark (nederst) vil jeg om muligt gerne have, at teksten i celle A1 ikke skjules fra og med celle D1 (gulmarkeret), hvilket sker, fordi der er en formel i D1. Formlen returnerer aktuelt "", så der ingenting står i cellen.
Kan det lade sig gøre, at celle D1 ikke blokerer for teksten, men at denne kan brede sig ind over D1 og videre forbi ud over celle E1?

https://www.dropbox.com/scl/fi/75yrr3169q8s454o6p3bw/tekst-afbrydes-af-formel.xlsx?dl=0&rlkey=h0zs1tfdge2sxwxmjdz5f7lql
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
15. marts 2023 - 14:48 #1
Nej.
Kan du ikke gøre kolonne A så tilpas bred at hele teksten kan vises?
Avatar billede visto Professor
15. marts 2023 - 15:37 #2
Jo, det kan jeg selvfølgelig godt. Det vil bare gøre at hele strukturen i alt det, der er ovenover (og som ikke fremgår af demo-arket), kommer til at se tåbelig ud.
Men når det ikke kan lade sig gøre, må jeg jo finde en måde at flytte rundt på tingene, så det kan se ok ud.
Tak for svar.
Avatar billede visto Professor
15. marts 2023 - 15:39 #3
Tænk at jeg så alligevel fandt noget, der ikke kunne lade sig gøre i Excel. Jeg troede aldrig det skulle ske :-)
Avatar billede jens48 Ekspert
15. marts 2023 - 15:47 #4
Med en makro kan man indsætte en formel i D1, hvis A1 er tom. Prøv at højreklikke på fanebladet og sæt denne makro ind under koder.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
If Target <> "" Then
Range("D1").ClearContents
Else
Range("D1").FormulaR1C1 = "=R[2]C*R[3]C"
End If
End Sub
Avatar billede visto Professor
15. marts 2023 - 16:11 #5
Jeg forstår ikke, for A1 er jo netop ikke tom, når problemet er der.
Avatar billede jens48 Ekspert
15. marts 2023 - 16:16 #6
Når A1 er tom indsættes formelen, og når A1 ikke er tom slettes den, så teksten i A1 kan vises i sin fulde længde. Har du afprøvet makroen?
Avatar billede visto Professor
15. marts 2023 - 19:17 #7
Ja, nu har jeg afprøvet makroen, som virker som du skriver.
Mit demoark er en forenkling af et mere kompleks setup, som jeg nok først får afprøvet på fredag - men tak foreløbig.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
17. marts 2023 - 08:52 #8
Kan teksten stå i et Tekstfelt?

Jeg forestiller mig at Tekstfeltet er uden fyld og uden ramme - sort tekst.

Derved kan Du få teksten til at svæve over arket, hvor Du ønsker det.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
17. marts 2023 - 08:58 #9
Et forsøg på forklaring til tidligere :

https://ibb.co/7R76w7R
Avatar billede visto Professor
17. marts 2023 - 11:52 #10
Jeg har besluttet at gå med den simple løsning: at udvide bredden ikke blot af én kolonne men af flere ved siden af hinanden liggende (der er flere i mit virkelige ark end i demoarket), hvilket jeg ved at arrangere lidt på det øvrige indhold i arket, kan få til at give en visuelt tilfredsstillende løsning.
Jeg har valgt at markere både #1 og #4 som løsninger, idet # er den lavpraktiske og enkle løsning - og den jeg har valgt at bruge - mens #4 jo er det teknisk brugbare svar på mit oprindelige spørgsmål.
Jeg har, fordi valget at gøre som ovenfor nævnt var foretaget, inden #8-#9 blev skrevet, ikke kigget nærmere på den løsning, men jeg er taknemlig for viljen til at hjælpe.

Tak for hjælp og input!