Avatar billede Dammy30 Novice
10. marts 2023 - 16:10 Der er 2 kommentarer

formatering

Hejsa

Jeg vil gerne formatere en række celler

Jeg starter en ny regel
"brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres"

Her sætter jeg så min værdi ind og vælger formateringen

Men jeg vil gerne have den samme formatering på en lang række specifikke celler. Men når jeg kopierer så skubber den udgangscellen videre.
Ex
Hvis jeg siger celle B6 skal blive gul hvis jeg skriver i B4, og jeg så kopierer den videre til eksempelvis celle B8, så referer B8 til B6 og ikke B4

Håber det giver mening
Avatar billede jens48 Ekspert
10. marts 2023 - 16:56 #1
Du skal bruge absolutte adresser, altså ikke B4 men $B$4
Avatar billede Keld Broe Seniormester
16. marts 2023 - 08:16 #2
Når du kopierer en regel, der bruger en relativ reference (f.eks. "B4"), vil Excel justere referencecellen relativt til den celle, som reglen kopieres til. Dette kan dog ændres ved at ændre referencen til en absolut reference, så den ikke justeres relativt, når du kopierer reglen.

For at ændre en reference fra relativ til absolut, skal du tilføje et dollartegn ($) foran både kolonnen og rækken i referencecellen. For eksempel, hvis du vil have formateringsreglen til at bruge celle B4 uanset hvor den kopieres til, skal du ændre formelformateringen fra "=B4" til "=$B$4".

På denne måde vil Excel ikke justere referencen relativt, når du kopierer reglen til andre celler. Så hvis du kopierer reglen fra celle B6 til celle B8, vil den stadig referere til celle B4, fordi række- og kolonnekoordinaterne er absolutte.