Avatar billede visto Professor
08. marts 2023 - 18:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rotere søjlediagram 90 grader

Kan det lade sig gøre at rotere et søjlediagram i Excel 90 grader (med uret)?
Digrammet skal stadig være dynamisk forbundet med data.

Jeg bruger Excel 2013.
Avatar billede kim1a Ekspert
08. marts 2023 - 18:33 #1
Jeg vil mene du kan vælge en anden type - så bar i stedet for column - hedder nok noget andet på Dansk.
Avatar billede visto Professor
08. marts 2023 - 18:39 #2
Ja, det hedder "Liggende søjle".
Tak skal du have.
Avatar billede visto Professor
08. marts 2023 - 18:43 #3
Arrh, der er lige en enkelt ting mere. Når jeg vælger liggende søjle, vises de laveste værdier øverst; de skal i min sammenhæng vises øverst. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede kim1a Ekspert
08. marts 2023 - 18:58 #4
Det er lidt forbi hvad jeg lige kan, men prøv at se dette:
https://www.quora.com/How-do-I-get-a-bar-graph-on-Excel-to-sort-from-highest-to-lowest
Avatar billede visto Professor
08. marts 2023 - 20:05 #5
Tak for hjælpen. Dit link ledte mig på sporet.

Det, der fik det klaret, var:
- Vælg diagramtypen Liggende søjle
- Klik så den loddrette akse markeres
- Højreklik på den markerede akse, vælg Formater akse
- Vælg Kategorier i omvendt rækkefølge under Akseindstillinger

Jeg håber, at du kan acceptere, at jeg markerer nærværende kommentar som løsning, da det er den opskrift, jeg fandt anvendelig på baggrund af dit link, og som andre i en lignende situation måske kan have gavn af.