Avatar billede Heidi Christensen Praktikant
01. marts 2023 - 10:15 Der er 7 kommentarer

HVIS formel i betinget formatering virker ikke

Håber i kan hjælpe, så en amatør kan forstå det :D

Jeg har en HVIS-formel, jeg gerne vil have til at fungerer som betinget formatering.
Formlen virker, men kan IKKE få det til at virke i betinget formatering

Formlen skal kunne fortælle, hvis der i Kolonne D står Delist, skal der i kolonne G stå "Udfyld".Der skal ikke stå noget, hvis der ikke står Delist
Den er som sådan simpel nok
=HVIS(D136="Delist";"Udfyld felt";" ")

Hvis jeg kopierer den ind i betinget formatering, sker der ikke en skid.

Hvordan gør jeg sådan at feltet bliver betinget af formlen, så formlen ikke skal stå synlig?
Avatar billede ebea Ekspert
01. marts 2023 - 12:11 #1
Jeg er ikke helt med på, hvad/hvorfor du skal bruge betinget formatering.
Hvis du placerer din formel i G kolonnen (i ønsket celle), får du det resultat du ønsker.
Avatar billede Heidi Christensen Praktikant
01. marts 2023 - 12:16 #2
Ebea

Jeg vil gerne have at resultat kommer i cellen, uden at formlen er synlig :)
Avatar billede ebea Ekspert
01. marts 2023 - 13:00 #3
#2 - Betinget formatering, kan ikke tilføje noget tekst til en celle, Som ordet "formatering" siger, kan du kun formatere celler, baseret på en formel.
At tilføje tekst, er ikke en del af formateringen.
Avatar billede store-morten Ekspert
01. marts 2023 - 13:27 #4
Betinget formatering vil have en formel der giver: SAND eller FALSK

Prøv at lege med: =HVIS(D136="Delist";SAND;FALSK)
Avatar billede Heidi Christensen Praktikant
01. marts 2023 - 13:59 #5
#3

Ok, tak for det - Jeg jeg så i stedet kunne få den til at henføre til "Hvis sand, indsæt værdi fra denne celle"

Ala
=HVIS(D136="Delist";"(=F136)";"0")

For har prøvet at lave præcis ovenstående formel, men den giver mig heller ikke noget resultat i kolonne G
Avatar billede store-morten Ekspert
01. marts 2023 - 14:13 #6
Se #3 Betinget formatering kan ikke skrive i en celle, kun ændre formatering.
Avatar billede ebea Ekspert
01. marts 2023 - 14:41 #7
#5 - Det du gør med den viste formel, er blot at evaluere, hvad du allerede har fra din oprindelige formel. Men du kan stadig ikke få vist din tekst, ved brug af Betinget formatering.
Hvis du skrev din formel sådan:  =HVIS($D136="Delist";F136;"")  ville du få dit resultat som er i F136 (Udfyld), men kun i selve Excel.