Avatar billede mefa Seniormester
20. februar 2023 - 10:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Konvertere tekst til datoformat

Hej
Jeg har fundet mange gode løsninger ved jeres hjælp men nu rækker evnerne ikke længere eller også er jeg ude i noget som ikke kan lade sig gøre.

Jeg har følgende i tekstformat

11. november 2022

Det vil jeg gerne ændre til datoformat f.eks. 11.11.2022 så jeg kan arbejde videre med det i forhold til at finde ugedag og ugenummer. Jeg har styr på at finde ugedag og ugenummer men kan ikke knække den med at ændre tekst til dato.

På forhånd tak Eva
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. februar 2023 - 11:07 #1
Hvilken version af Excel bruger du?
Avatar billede mefa Seniormester
20. februar 2023 - 11:19 #2
Microsoft 365 for entreprise
Avatar billede claes57 Ekspert
20. februar 2023 - 11:22 #3
prøv lige at se der, hvor du har teksten (fx i a1), og så i en tom celle skrive =a1+3
hvis det giver 14.11.22, så ved excel godt, at det er en dato.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. februar 2023 - 11:42 #4
Med dato i A1:

=DATE(--TEXTAFTER(A1;" ";2);MATCH(TEXTBEFORE(TEXTAFTER(A1;" ";1);" ");{"januar";"februar";"marts";"april";"maj";"juni";"juli";"august";"september";"oktober";"november";"december"};0);--TEXTBEFORE(A1;"."))gust";"september";"oktober";"november";"december"};0);--TEXTBEFORE(O6;"."))

Det kan sikkert gøres mere enkelt.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. februar 2023 - 11:44 #5
Glem #3, brug den her i stedet for:

DATE(--TEXTAFTER(A1;" ";2);MATCH(TEXTBEFORE(TEXTAFTER(A1;" ";1);" ");{"januar";"februar";"marts";"april";"maj";"juni";"juli";"august";"september";"oktober";"november";"december"};0);--TEXTBEFORE(A1;"."))
Avatar billede mefa Seniormester
20. februar 2023 - 14:41 #6
Kan ikke få det til at virke- prøver senere.

Tak for hjælpen
Avatar billede mefa Seniormester
20. februar 2023 - 17:24 #8
1000 tak. Det virker :)

I morgen bliver f.eks.

"● 17. januar 2023 -  18. januar 2023" osv. med din hjælp til blot ved kopiere datoerne fra andet dokument til

UGE
03  tirsdag den 17. januar 2023 til onsdag den 18. januar 2023.

Jeg har brug for at kende ugenummeret og hvilken ugedag perioden starter og slutter til brug for videre den videre beregning.

Jeg kan selv fjerne prikken, finde ugenummer, ugedag og samle datoer igen med den hjælp jeg tidligere har fået.
Avatar billede mefa Seniormester
21. februar 2023 - 15:49 #9
Fordi man kan :)

Nye muligheder der gør hverdagen lettere så nu står der i en celle foran datoerne

F.eks. "tirsdag i uge 3" så spares der nogle "mellemregninger"

= TEKST(B2;"dddd") & " i uge " &  UGE.NR( B2;21)

Det er vigtigt at kende hvilken ugedag og uge datoerne er i forhold de videre beregninger.

Igen mange tak for hjælpen.