10. marts 2021 - 10:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Ryzen 7 3700x temperatur

Har købt en PC med en Ryzen 7 3700x CPU.

Stock køler monteret. Tempersturen peaker indtil videre på 99 grader celcius - målt med Ryzen master og HWMonitor (CPUID).

Jeg vil mene, det er i overkanten ... også selvom jeg presser maskinen med Flight Simulator 2020.

Erfaringer med varme og denne CPU?

Overvejer at smide denne køler i: Arctic Freezer 34 eSports DUO

Men kan det passe, at standardkøleren ikke rigtigt kan køle? Og bør den ikke lukke ned, inden den når 99 grader celsius?

/Lars
Avatar billede thomas_bk Ekspert
10. marts 2021 - 10:26 #1
Har du prøvet andre programmet til at se temp? evt i bios...

Temperaturen påvirkes jo også af kabinettet og den luft der kan ledes igennem.
Men en bedre køler er bestemt ikke en dum ide.

Husk evt også at der er sket en del på bios siden cpuen var ny. Så overvej også fordele og ulemper ved en bios opgradering af bundkortet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. marts 2021 - 10:30 #2
Jeg vil sige at 99 grader er alt for meget.
Jeg undrer mig over at maskinen ikke lukker ned inden.
Prøv at installere gratisprogrammet "Speccy" - dette giver mange oplysning om pc´en.

https://www.ccleaner.com/speccy/download

Man kunne have på fornemmelsen at måleresultatet i er retvisende.
10. marts 2021 - 10:41 #3
Jeg prøver at se på BIOS og installere Speccy - har også undret mig over, at den ikke lukker ned, når den beskrevne maksimal temperatur er 95 grader.

Der er monteret to kabinetkølere - indblæsning i fronten og udsugning bagtil. Overvejer også at montere en ekstra ind foran og så en udsugning bagtil for oven.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. marts 2021 - 11:05 #4
12. marts 2021 - 10:14 #5
Alle programmer viste samme temperatur.

Over 80 grader Celsius, når junior spiller Minecraft.

Underdimensioneret køler installeret fra fabrikken. Har fundet en del om samme emne på Lenovo's forum.

Køb ikke Lenovo Legion T5 med en Ryzen 7 3700x processor. Bundkortet er bygget af gamle dele og man kan derfor ikke montere en Standard AM4 socket køler i denne PC.

Lenovo har fejlet 100 procent. Computeren er afleveret i Elgiganten igen - de tog den uden brok. Leder nu (igen) efter gaming PC.

Tak for hjælpen!

/Lars