Avatar billede Ole Skjold Larsen Praktikant
05. januar 2021 - 13:17 Der er 10 kommentarer

Periodisk virker USB ikke på min PC

Under normal brug af min PC kan den pludselig ikke reagere på min USB-mus eller USB tastaturet. De er med kabel til bagsiden af min HP PC.
Jeg har prøvet at tage begge ud af PC'en og vente  og sætte dem i de to andre USB-stik på bagsiden og vente ½ min. Uden at de vækker forbindelserne op.
Eftersom ingen input enheder virker, må jeg foretage en brutal genstart.
PC'en starter normalt op og begge USB-porte virker igen (alle 4 virker).
Nogen gode ideer?
Mv.h.
Ole Skjold Larsen
Avatar billede xou1963 Juniormester
05. januar 2021 - 13:23 #1
håber jeg må leje med :
måske er der en usb der konslutter dem altså en defekt usb,
prøv at kigge i enhedshåndtering
når problemmet ikke er der
når det er der...
Avatar billede Ole Skjold Larsen Praktikant
05. januar 2021 - 13:33 #2
Ingen fejl at spore i enhedshåndteringen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
05. januar 2021 - 14:23 #3
Prøv at gå i BIOS og kig under konfiguration se hvilke USB Indstillinger der er og om du kan enable dem  eller Legasy og Always on eller andre USB Indstillinger.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
05. januar 2021 - 14:30 #4
Skal det forstås sådan at du bruger mus/tastatur og fra det ene øjeblik til det andet så fungerer de ikke?

Eller skal det forstås sådan at du er gået fra din pc, som så går i dvale, og når du kommer tilbage kan du ikke vække computeren til live via mus/tastatur?

Hvis det er det seneste eksempel, så synes jeg du skal kigge hvordan usb enheder er sat op i windows 'strømstyringsplan'.
Dog kan det også som nævnt være relevant at gå i bios og tjekke indstillinger der.
Avatar billede Ole Skjold Larsen Praktikant
05. januar 2021 - 14:58 #5
Det første. Mens jeg arbejder stopper begge med at fungere. Jeg har tjecket strømsparefunktionen og tjecket indstillingerne for USB med henblik på strømforbrugs-grænse (500mw) og her synes der heller ikke at være problemer. Usb drivere og USB HUB driverne ligner nyeste versioner.
Et lille hint, måske, ummidelbart inden hørte jeg sidste gang det skete, at cpu-blæseren fik travlt
Avatar billede xou1963 Juniormester
05. januar 2021 - 15:08 #6
prøv med nogle andre enheder på din hp
Avatar billede Ole Skjold Larsen Praktikant
05. januar 2021 - 15:17 #7
Jeg har en kingston USB med billeder på, den sidder foran på PC'en og den falder ikk ud
Avatar billede thov Forsker
05. januar 2021 - 16:25 #8
Det kunne være et varme problem, siden CPU køleren
får travlt, lige inden USB enhederne svigter.

Windows har det også med at gemme data om alle tidligere USB tilslutninger.
Det er sandsynligvis for at være klar til at genkende gamle enheder,
for de kunne jo vende tilbage.
Det gamle skrammel kan der ryddes op i med USBdeview.
Find USBdeview her:  https://www.filehorse.com/download-usbdeview-64/
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2021 - 16:26 #9
Vil det sige du i enhedshåndteringen under usb porte hvor du har gået i egenskaberne og fundet strømstyring her og så valgt at Windows ikke må lukke for enhederne?
Kører du høj ydelse i strømstyringen?
Avatar billede Ole Skjold Larsen Praktikant
05. januar 2021 - 16:33 #10
Ja indstillingerne har jeg sat til høj ydelse, det er en stationær PC med power på hele tiden.
Iøvrigt ka jeg tilføje at USB-enhederne ikk er nye men har været brugt nok et par år herpå og det er for nyeligt at problemet er opstået. Ikke fordi det sker særligt hyppigt, men moske ca sån en gang om ugen.