Avatar billede Søren Praktikant
24. december 2020 - 23:13 Der er 7 kommentarer

Klisteret tastatur

Jeg har spildt mokai på min pc tastatur og nu er mange af mine taster klisteret og sværere at trykke på og det er et stort problem da jeg bruger min pc til skole og gaming.
Skal jeg skille den ad eller er der en anden måde?
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. december 2020 - 23:37 #1
Jeg går ud fra at der er tale om en bærbar!
I så fald er det ikke så godt fordi tastaturet nærmest er at betragte som en enhed.
På et tastatur til en stationær er det nemmere da tasterne i mange tilfælde kan fjernes og efter rensning kan monteres igen uden større problemer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. december 2020 - 01:44 #2
Som skrevet - er det en bærbar, vil det stort set være umuligt. Så må du finde en "tør" måde at "uklistre" det igen. En tosset tanke her sent på julenatten, kunne være at drysse kartoffelmel ned i tastaturet - men du risikerer bare at gøre det værre...

Et stationært tastatur ville man som beskrevet, kunne tage tasterne af. Og evt. skille hele tastaturet ad på, og tørre printbanerne af (folie bruger man i dag - ikke print), Men omvendt ville et nyt tastatur næsten være lige så billigt at købe.

En nødløsning er at anskaffe et eksternt USB-tastatur, og bruge det i stedet.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
25. december 2020 - 02:08 #3
Hvis det er en bærbar, så er det første du skal gøre i sådan et tilfælde...
Træk stikket ud og fjern batteriet, så hurtigt som muligt!

Mens den er på hovedet, så ryst den forsigtigt for at få så mange dråber væske ud. Lad den ligge på hovedet i et godt stykke tid, for at få så meget ud af maskinen.

De klistrede taster kan renses med køkkenrulle/vatrundeller duppet i husholdningssprit. Håndsprit kan også bruges, hvis det ikke er typen der er tilsat smørrelse som f.eks. glycerin. Ellers bliver tasterne bare mere fedtede.

Tænd ikke pc'en igen før den er knastør! Ellers risikerer du at ødelægge den.

Væske og elektronik er en dårlig cocktail.

Håber du får løst det.
Avatar billede fase Professor
25. december 2020 - 10:17 #4
Du har godt nok et seriøst problem. Hvis du kan komme til det så stabel computeren op med tastaturet vendende nedad. Lav noget sæbeskum og før det på tasterne med en blød børste. Hvis der kommet noget af den klistrede væske ned i tastaturet, kan det gå ud over kontaktpunkterne, og så er tastaturet udskiftnings modent.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2020 - 11:28 #5
Har tastaturet ikke lidt skade og man ikke lige kan få klisteret af så kan taster afmonteres fra tastaturet og vaskes. Man kan dog være uheldig at låse clipsen knækker. Der findes en side hvor man kan købe både taster og clips.

https://www.laptopkey.eu/
Avatar billede claes57 Ekspert
25. december 2020 - 11:49 #6
Jeg ville købe nyt tastatur (en reservedel) og skifte. Eneste svære opgave er, at sætte det tynde 'film'kabel fra tastatur til motherboard. Se på youtube, og åben/luk stikket korrekt og forsigtigt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. december 2020 - 11:58 #7
#5 og #6
Der er også en mulighed her:

https://www.datamarked.dk/tastatur/