Avatar billede Computer idiot Praktikant
23. december 2020 - 14:59 Der er 8 kommentarer

Gamer bærbar.

Jeg er komplet computer spade men min søn på 13 år er gamer.
Nu er hans Asus brændt sammen og julehumøret er helt i bund.
Jeg har fået tilbudt en Lenovo Thinkpad L480 i5 8 gen. Den er ca 1 år gammel.
Men nu er spørgsmålet om den overhovedet kan køre Minecraft,Roblox osv?
Noget med grafikkort(har jeg hørt)

Computeren skal KUN bruges til spil-Men kan det virke??
-og hvad må sådan en koste?
Jeg vil være sindssyg taknemmelig for hjælp!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2020 - 17:00 #1
L480 ser ud til at være en fin PC - hvad den skal koste er ikke til at svare på - det afhænger af RAM mængde og størrelse på HDD - men den er til at søge på nettet - priserne står stadig rundt omkring.

SpillePC - Nix. Det indbyggede grafikkort er Intel UHD Graphics 620 - godt til kontor/internet/let billede redigering. Du´r ikke til spil.

Du vil sandsynligvis kunne starte spillene op, men de vil ikke være sjove at spille særlig langt tid.
Avatar billede Computer idiot Praktikant
23. december 2020 - 17:49 #2
Hej Ole
Titusinde tak for din hjælp.!
Jeg kan få den til 4000 men hvis den er ubrugelig er det godt nok mange penge især d 23 december!
Kan du eller andre evt være mig behjælpelig med hvad Søren jeg så skal gå ud efter?
Altså drengen er jo på vej ind i en lettere vinterdepression her efter 2 døgn uden computer! Så panikken er total for julegaven er jo købt.
Kan jeg få noget til 4000.-?? Allerhøjst 5000 hvis ikke vi skal gå fra hus og hjem samtidig.
Behovet bliver næppe mindre med tiden og jeg ved som sagt INTET -jeg ville være rent guld for en sælger ude i byen og er i risiko for at blive snydt SÅ gevaldigt.
Jeg værdsætter input vanvittigt-på forhånd tak!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2020 - 18:23 #3
Til prisen er det nok nærmest umuligt.

Problemet er i sær grafikkortet, som du har hørt.

Nu er jeg ikke den skarpeste på gaming-omårdet, men har selv en teenage-knægt, og har hjulpet venner og bekendte... - dem der plejer at kunne svare superskarpt på disse spørgsmål, har jeg ikke set aktive de sidste måneder... (Lad os kalde det her en slags ansvarsfraskrivelse :-)

En af de billigste PC´ere, "all in one" jeg kan finde, er https://pc-lager.dk/da/p/computeretablets/baerbar/gamingbaerbar/lenovo-ideapad-l340-15irh-gaming-15-6-i5-9300hf-512gb-gtx-1650-windows-10-home-64-bit-996052075 - den vil sagtens kunne køre Minecraft og Roblox. Går du skridtet videre til Fortnite og de større spil, vil den også virke fint på en "ren" PC - men over tid blive sløv. Det er helt normalt at man reinstallerer PC´en en gang imellem for at genvinde spillekraft. De største spil vil den ikke være god til.

Hvis det skal være billigt - billigt, men stadig virke, skal du satse på noget brugt der kan opgraderes. Men det er også hamrende svært.

Jeg regner med at vi snakker bærbar? - det gør det nemlig sværere. En brugt erhvervs-stationær med 3-4 år på bagen kan fint opgraderes med et grafikkort til kr. 2000,- ( https://www.edbpriser.dk/produkt/gainward-geforce-gtx-1660-ti-pegasus/?searched=nvidia%20ti ) - men det kræver så at der er en ordentlig ekstern skærm til rådighed, samt mus, tastetur, højttaler m.m. - det får man jo alt sammen foræret i en bærbar. Det giver så også en bedre oplevelse at spille på en ekstern 24" skærm, end på en 14" bærbar.

Min erfaring er MINDST 8GB RAM.
Mindst 128GB SSD systemdisk og 500GB ekstra HDD. (Det er den billige løsning - det er fedest at have 1TB SSD disk, men det er urimelig dyrt).
Nvidia/AMD grafikkort af nyere dato.
Intel i5 6gen CPU eller tilsvarende (og helst nyere).

Men samlet for 4-5000,- - så skal der altså tænkes kreativt.

Hvis det primært er Minecraft og Roblox, kan den nævnte Lenovo L480 formentlig klare opgaven - men ikke mere ressourcekrævende spil. Og 4000,- for den lyder ikke urimeligt - antaget den har 8GB Ram og 256GB HDD.

Du kan i øvrigt selv slå spillenes krav op på siden https://www.systemrequirementslab.com/cyri - det giver en idé om hvor krævende spillene er. Men husk at de godkender efter minimumskrav... - og det er ikke spor sjovt at spille på minimumskrav... - det vil hakke og "lagge".

Hvordan med den gamle PC - er den helt opgivet? - hvis det er en stationær, kunne den muligvis genoplives...
Avatar billede Computer idiot Praktikant
23. december 2020 - 18:46 #4
Dvs at denne er under standard?
Det er eller en attraktiv pris.

https://www.elgiganten.dk/product/gaming/gaming-laptop/226783/msi-gf63-thin-9scxr-1252ne-15-6-barbar-gaming-computer-sort

Den skal være bærbar.
Ja den gamle er død-2 eksperter labtech og pc center har dødsdømt den (ladestikket er brændt af)

Tak tak tak!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2020 - 19:43 #5
Nej, den er faktisk "OK" - fin CPU, OK grafikkort (nogle generationer gammel, men fint til de nævnte spil). SSD disken på 256GB bliver i underkanten - OK til Minecraft og Roblox, men så skal der heller ikke mere end ét spil til at den er fyldt op.

Men det kan så måske være fødselsdag eller næste julegaveønske...
Avatar billede kurtba Ekspert
23. december 2020 - 21:17 #6
MSI er kendt for at lave gode bærbare gamer computere.
Den du linker til, ser også ud til at være helt fin til prisen.
Jeg er ikke helt enig med #5 i hans bedømmelse af harddisken. Personligt vil jeg også gerne have mere plads, men det er i mine øjne ikke en reel bedømmelse, at sige at når der er roblox og minecraft, så er der kun plads til et spil mere.
Roblox fylder kun ca. 20 mb og Minecraft 5 gb. Der er altså langt op til 250 gb.
Der kan altså installeres en del spil på den, inden der bliver pladsproblemer.
Samtidig skal det jo også holdes op imod, at I har et budget, som I gerne vil holde.
Mange gamere vil gerne have en Rolls Royce, men kan i virkeligheden klare sig med en Skoda. Samtidig slipper man for det store værditab der er for dem, som hele tiden skal have det bedste og dyreste.
Glem Lenovoen. Den er bygget til brug for virksomheder som arbejds pc. Slet ikke til det brug, som din søn har brug for. Desuden er den kun på 14", og han bør gå op til mindst 15".
Avatar billede Computer idiot Praktikant
23. december 2020 - 23:36 #7
Hvis bare vidste hvilken hjælp det er for mig at i bruger jeres tid på hjælp -stadig meget glad og kommet løsningen lidt nærmere.
Jeg har netop erfaret at der ligger 1000.- kroner under juletræet fra bedsteforældre  imorgen-og jeg ved på forhånd at de sikkert går direkte med i puljen til nyt computer køb.

Gør det nogen forskel at budgettet stiger til 5-6000.-??
Jeg er meget åben for ideer eller links?
Jeg er efterhånden med på at man dårligt kan fremtidssikre sig i denne Verden men det gør jo ikke noget hvis han kan “vokse lidt i den” hvis i forstår. (Nok ikke muligt med det budget?)

Rigtig glædelig lille juleaften-her midt i risengrøden 😊
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. december 2020 - 11:41 #8
Nej, hvis du har så stramt budget, synes jeg du skal holde dig til den MSI du selv fandt. Det er meget små forbedringer du får for kr. 1000,- - ser du specifikationsmæssigt op mod den jeg lagde link til, får du faktisk meget lidt ekstra for pengene.

Den kan som sagt ikke holde til de store ny spil, men kan sagtens holde til spil i samme niveau som de nævnte i 3-4 år - selv om der nok høres lidt brok om et par år.

Og som kurtba er inde på, afhænger det selvfølgelig af spillet, om en disk på 256GB er lille eller stor - et spil KAN sagtens fylde 2-300GB i dag, men ikke nødvendigvis. Kan du finde en tilsvarende med 500GB disk til en lille smule flere penge, ville jeg mene det var værd at gå efter, men ellers så hold dig til den du fandt.

Jeg kan se at man kan ændre konfigurationen på den du fandt - skifter man til den med 500GB disk, bliver prisen på 6000,- - og det er efter min mening alt for dyrt. det skyldes at de øvrige specifikationer også ændrer sig - der er en bedre skærm med, men på et lavprisbudget er det ikke noget jeg ville betale for, når man kan købe disken for sig selv for ca. kr. 850,- : https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-970-EVO-Plus-SSD-M2-2280-500GB/2695178
Omvendt kommer du selvfølgelig på den måde ud i at skulle skifte harddisken, og enten klone den gamle disk, eller installere PC´en på ny - og kender du ikke nogen der kan hjælpe med det, er de 6000,- måske ikke så dårlige.

HUSK dog Kurtba´s ord - det er ikke sikkert at 250GB er for lidt til at starte med...