Avatar billede Esmark Praktikant
09. juli 2020 - 18:42 Der er 6 kommentarer

Intet billede eller Bob lyd

Hej.
Jeg har en ældre pc der køre med DDR 3 ram. Skulle kunne køre op til 1600 MHz
Jeg havde nogle DDR ram der kørte med 1333 MHz og købte nogle nye hyper DDR 3 ram der skulle kunne køre op til 1866 MHz

Når jeg sætter dem i sker der ikke noget andet end systemet starter med intet billede eller adgang til bios  ...
alt virker når jeg sætter de gamle ram i men den skriver overclocking failed ..
kan jeg ikke bruge disse ram ? Tænkte bare så så Max ville køre med 1600 MHz
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2020 - 18:53 #1
Når men blander ram med forskellig hastighed vil de ram, hvis pc kan køre med dem, blive downgraded i hastighed som de langsomme ram. Sådan har det altid været.
Dine ram der er på 1866 mhz kan bundkortet så sikkert ikke understøtte, så derfor ingen boot.
Avatar billede milter Ekspert
09. juli 2020 - 19:02 #2
For det første, forskellen mellem 1333 og 1600 eller 1866 MHz RAM er så lille, at du reelt ikke vil kunne mærke nogen forskel mellem dem.

For det andet, dit bundkort kan formentligt ikke køre med 1866 MHz RAM uden overclocking. Og selv det er tvivlsomt.

Så, mit råd er: Fortsæt med at køre med de gamle RAM-blokke, hvis du gerne vil hive nogle få måneders levetid ud af den gamle computer :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2020 - 20:01 #3
Jeg er helt enig med milter :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juli 2020 - 20:04 #4
Der er flere parametre i forhold mellem ram og processorer. Skal man køre på max hastighed som bundkortet understøtter, skal der nogle gange være en bedre processor til at håndtere ram klodserne. Og bios version kan også have betydning for om bundkortet kan håndtere ram klodserne.
Avatar billede kurtba Ekspert
09. juli 2020 - 22:04 #5
Din nok eneste mulighed for evt. at få de nye ram til at virke er, at der evt. ligger er opdatering af bios som gør, at den kan køre med disse ram. Der må du ind på hjemmesiden for motherboardet for at se, om der ligger noget og om en opdatering evt. giver mulighed for hurtigere ram.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. juli 2020 - 06:59 #6
Jeg ville undersøge hvilke ram bundkort kan køre Max med og så vurdere om man ville forsøge bios opdatering. Går opdatering galt kan man miste forbindelse til bundkort