Avatar billede QuakIIE Novice
09. maj 2020 - 17:15 Der er 4 kommentarer

Forslag og ideer til ny gaming PC

Hej!

Jeg har bestemt mig for at jeg gerne vil bygge en ny gaming pc, den gamle blev bygget i 2013 og er doneret til min nevø:)
De sidste par dage har jeg søgt rundt på hvad der i dag er godt at investere i på et budget hvor man ikke vil kaste penge ud af vinduet, der var dog det at det skal være en mATX hvilket gør det en lille smugle dyre. Den står dog gemt væk så der er ingen krav til RGB eller noget.
Jeg er god til at selve bygningen af PC'en men bliver altid lidt usikker på hardware, derfor ber jeg om jeres hjælp her.

-Kabinet: CORSAIR Crystal Series 280X
-Bundkort: GIGABYTE B450 AORUS M Bundkort - AMD
-CPU: AMD Ryzen 5 3600 Processor - AMD Wraith Stealth Cooler
Jeg er meget i tvivle om jeg bør købe en bedre CPU køler, for eksempel Noctua NH-L12S. Jeg vil jo gerne overclocke CPU'en til dens bedre potentiale men mange siger at Wraith Stealth køleren er rigtig god.
-Grafik: Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G - OC Edition
Har søgt en del efter det rigtige her, dette virker dog som om at man får mest for pengene her.
-RAM: CORSAIR Vengeance LPX DDR4 16GB: 2x8GB - 3200MHz CL16
-PSU: Corsair TX650M Strømforsyning 650 Watt
-Lager: Kingston A2000 Solid state drive -500 GB M.2
-Blæser: Noctua NF-A14 PWM 140 mm
Der kommer 2 stk. 120mm med kabinettet som skal sidde i fronten og så skal den store her sidde bagerst i toppen.

Prisen på dette bliver rundt regnet 8800.- Jeg vil helst ikke højere op i prisen og mener også at det er muligt at holde den her.

Nu håber jeg ikke at det er helt ved siden af det som jeg har fundet frem til, så er spændt på at høre om nogen har en god ide til en forbedring uden at gå højere op i prisen. På forhånd mange tak!
Avatar billede milter Ekspert
09. maj 2020 - 19:51 #1
Delene ser ud til at passe sammen. Det eneste, jeg umiddelbart undrer mig lidt over, er din SSD på 500 GB. Hvor meget samlet lagerplads har du på din nuværende computer?
Avatar billede QuakIIE Novice
09. maj 2020 - 20:04 #2
#1. 500. Jeg er måske lidt atypisk men har aldrig haft brug for mere end de 500, jeg spiller ofte det samme spil når det udkommer i en måneds tid og der efter går videre til det næste. Men fedt at jeg er på sporet af det rigtige.
Avatar billede QuakIIE Novice
09. maj 2020 - 21:05 #3
Lille update: Jeg har fundet en alternativ case der passer mål "Cooler Master MasterBox Q300L" den vil give ca 600 kr.- ekstra i budgettet minus det at der bliver brug for minimum 1 ekstra fan til 150-200 kr. Tænker at de ekstra 400 så vil skulle bruges på enten RAM i 3600mhz eller en bedre CPU køler.
Avatar billede milter Ekspert
09. maj 2020 - 21:31 #4
Jeg er ikke gamer, men jeg ved, at mange gamere kan tale i timevis om RAM-hastigheder. Jeg holder mig til, hvad langt de fleste test siger, nemlig at der måske godt kan måles en forskel på testudstyr, men at den reelle forskel IRL for brugeren mellem f.eks. 3200 og 3600MHz er umærkelig :-)