Avatar billede Peter rapano Praktikant
26. marts 2020 - 12:01 Der er 3 kommentarer

Fysik: Stofmængde af atmosfæriske luft i flaske

Hej, håber i kan hjælpe med mit spørgsmål. Jeg har fået til opgave at beregne stofmængden af en flaske før og efter den er kommet i fryseren.

Jeg har brugt idealgasligningen til at finde stofmængden hvor jeg har isoleret n. Jeg har beregnet stofmængden med trykket 101300 Pa.  (Før fryser)

Spørgsmålet er så: Hvordan beregner jeg stofmængden af det atmosfæriske luft i flasken efter flasken har været i fryseren (-15 grader)?

Håber det giver mening :) Tak!
Avatar billede acore Ekspert
26. marts 2020 - 12:35 #1
Ændrer temperaturen fra 293 til 258 K (medmindre der er prop på flasken ;))
Avatar billede Peter rapano Praktikant
26. marts 2020 - 13:06 #2
Der er nemlig en prop på flasken - Så tænker ikke at luftmolekylerne kan komme ud - Dermed vil stofmængden vel være konstant?

Tak for svaret :)
Avatar billede acore Ekspert
26. marts 2020 - 15:51 #3
Ikke hvis proppen er tæt - så er det samme mængde