Avatar billede Proffpartner Praktikant
01. marts 2020 - 15:57 Der er 9 kommentarer

Ip adresse

Jeg har opsagt min stilling og dermed afleveret min pc. Jeg er startet ved en konkurrent. Min gamle virksomhed har tilbageholdt løn idet de påstår at jeg downloadet flere hundrede PDF filer på kontrakter og lign. De har sendt en rapport med ip adresse og tidsrum hvor det foretaget på dato og uaktuel 4 minutter. Jeg er målløs for jeg har ikke foretaget denne handling. Jeg kan også bevise at jeg ikke er hjemme i det pågældende tidsrum.
Så er en ip adresse et udsagn for min pc på mit private netværk?
Eller er der en anden forklaring?
Avatar billede INK Ekspert
01. marts 2020 - 16:17 #1
Hvis du ikke har foretaget download af disse filer på noget tidspunkt, så ville jeg få mig en advokat. Her skal vist andre boller på suppen. Formoder der er tale om anseelige beløb.
Avatar billede supportsiden Professor
01. marts 2020 - 16:30 #2
Er det en IP adresse der starter med 10.x.x.x , 172.x.x.x eller 192.x.x.x er det alle LAN IP adresser, som der er tusindvis andre der bruger. Er der tilknyttet en MAC adresse i deres rapport og den tilhører dit udstyr er det noget andet da den er knyttet til det netkort der er benyttet.
Er det en WAN IP adresse (som ikke starter som ovennævnte LAN IP) kan den muligvis tilknyttes til din Internet forbindelse.
Har du arbejdet med Remote Desktop eller Citrix forbindelse er det foregået internt.
Jeg ville absolut få fat i en advokat, helst gennem din faglige organisation da de kan skaffe en der ved noget om tingene
De kan få svært ved at bevise det men du kan også få svært ved at modbevise det.
Hvordan med kodeord. Var det pludselig ændret efter dette ? Har du oplyst koder til nogle kollegaer ? Har du haft adgang efter opsigelsen ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. marts 2020 - 16:59 #3
Er det data de har logget fra deres netværk - eller er det noget fundet på din PC ?

Har du haft en mail klient installeret kan den have hentet vedhæftede filer uden duspecifikt har bedt om det.
Avatar billede Proffpartner Praktikant
01. marts 2020 - 18:08 #4
Ip adresse
Tak for alle de gode input.
Men er lidt mere info:
Jeg har hjemmearbejdsplads og kan se og downloade data fra et offline sharepoint. Dette sharepoint kan selvfølgelig også tilgået online.
De påstår at jeg har downloades en hel mappe dom har hørt hjemme i offline salg/18 jeg skulle altså have håndteret denne mappe på 7 sek og dernæst 8 PDF filet manuelt på 4 minutter.
I skemaet står der
Source:masse af tekst og tal på mappe der er døbt offline salg
Location: n/a
Evidence number:case67-jhc-evidence3-20191218-t460s
Recovery Metrodome:parsing

Håber det giver mening. Fagforening er koblet på men jeg vil gerne selv have viden og hvad der sker.
Ps:har læst alt igennem og de ikke noget med min IP adresse. Blot denne rapport som skulle underbygge deres påstand
Avatar billede Jan Seniormester
02. marts 2020 - 02:32 #5
kontakt din teleudbyder og bed om logning for det pågældende tidsrum, hvad din computer har foretaget sig. det kræver måske en dommerkendelse, så det må fagforening hjælpe dig med advokat, som andre nævner.
Avatar billede Jan Seniormester
02. marts 2020 - 02:35 #6
ved retsag kan man ikke bare påstå ting.
din anklager skal fremlægge dokumentation for at din computer har tilgået filerne.
evt. IP nr skal han derfor fremlægge, fra solidt bevis.

han kan ikke bare lave det selv, han skal bruge logning fra din teleudbyder, for at bevise sin påstand.
Avatar billede Jan Seniormester
02. marts 2020 - 02:36 #7
det vil også sige, hvis han vil bevise at du har tilgået filerne, skal anklageren beslaglægge din computer, for at kunne bevise det.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. marts 2020 - 13:18 #8
For det første kan det undre, at de tilbageholder løn for sådan en handling, i stedet for at politianmelde og gå rettens vej, som de reelt både bør og SKAL.

Med det sagt, så fortæller den IP#, der er hentet data til kun noget om, hvor data er landet, ikke hvem der har siddet på lokationen, så igen, med en anmeldelse og dermed jo også bevissikring, burde de jo så også kunne fastslå, om de har en sag.

Som det er fremlagt her, lyder det lidt som om nogen har fået ondt bagi og lige skal have det sidste ord, så sfvent fagforeningens jurists vurdering af sagen og lad være med at gå i panik endnu.
Avatar billede Proffpartner Praktikant
02. marts 2020 - 13:57 #9
Hejsa
endnu engang tak for alle di gode kommentar.
sidste nyt er følgende:
Min fagforening mener kun at modparten har fremlagt påstande og ikke konkrete beviser, som vi har anmodet om.
Jeg har hertil undersøgt min whereabouts og kan dokumenter via en transaktion at jeg på det pågældende tidspunkt var 50 km fra mit hjem og dermed min pc.
Der opsættes nu et møde med modparten og min advokat vil derfra vurdere om vi skal gå rettens gang, for de er også træt at denne skriven frem og tilbage uden reelt bevis