Avatar billede Theakj Praktikant
25. december 2019 - 23:04 Der er 11 kommentarer

Studie computer og lagring

Hej.
Jeg er ikke så god til det med computere, så håber I vil hjælpe mig lidt.
Er 128 GB lagring nok til en studie computer?
Jeg spiller ikke rigtig nogen store/krævende spil og downloader ikke musik eller film osv. Så det vil mest være brug af Word, Excel, PowerPoint mm., surfe på nettet og måske også lidt billeder - men altså hovedsageligt skolearbejde.
Jeg har kigget på en Macbook pro med 8 GB ram, 2,3 GHz og 128 GB, vil i mene den kan klare mine behov?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2019 - 23:26 #1
Og det skal være Mac?
Du får jo noget mere hardware for pengene hvis du vælger en Windows pc.
128 Gb er ikke nok i mine øjne. Mindst 256  (helst dog 512 Gb)
En Mac med det du skriver her koster i omegn af 10000 kr. Muligt det er en stærk maskine men jeg synes den er dyr.
Avatar billede stjans Guru
26. december 2019 - 08:22 #2
Jeg tror den vil passe fint. Du kan gemme i en "sky" og behøver derfor ikke den store lagerplads.

Det er faktisk en fordel, for går din Mac eller PC ned, så vil du, såfremt du bruger harddisk som lager, være på herrens mark uden backup - og hånden på hjertet... hvormange får taget den s....  backup jævnligt..

Jeg har to piger, der begge har studeret i mange år.
Min helt klare erfaring er: Mac er dyrere end PC - men de holder !!.

De billige "knirke-sataner", man kan købe i Elgiganten eller Bilka til 3.500-5.000 er simpelthen kun egnet til at stå på et skrivebord, og bruges til lettere surfing.

At kalde dem "studie-PC" er i mine 'øjne ganske enkelt falsk varebetegnelse.

De holder ganske enkelt ikke til transport dag efter dag-

Så jeg ville klart gå efter at købe an Mac - selvom de er dyrere.

Just my 5 cents - rigtig god jul herinde :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
26. december 2019 - 10:51 #3
Macbooks holder objekivt set ikke længere end andre PC'er. Punktum.

Lenovo ThinkPad har f.eks. et glimrende ry. Jeg har selv en ThinkPad X230 på mit kontor, som groft sagt har kørt med fuld belastning i over seks år, og den kostede kun omkring 7500 tilbage i 2013. I samme periode har jeg set adskillige Macbook-PC'er til 15-20000 kr. svigte.

Denne her nye model får fremragende anmeldelser: https://www.pricerunner.dk/pl/27-4971231/Baerbar/Lenovo-ThinkPad-E595-(20NF001HMX)-Sammenlign-Priser

Skærmene og lydkvaliteten på Macbooks er generelt bedre end hos de fleste andre mærker (måske med undtagelse af Dell, som design- og prismæssigt ligger tættere på Apples Macbooks end andre producenter). Men har man en PC til over 10000 passer man nok ubevidst bedre på den end på én til det halve. Men jeg har på kontoret set to nye Macbook Pro'er som helt uprovokeret "sveder" efter kort tid, fordi de selv ved normal brug har svært ved at slippe af med varmen i kabinettet, som har meget få luftkanaler. Det får dem til at larme meget. Men det er formentlig kun bestemte modeller, som har problemet.
Avatar billede stjans Guru
26. december 2019 - 11:46 #4
Uden at dette skal udvikle sig til en religionskrig, så fastholder jeg det faktum, at jeg har måttet kassere adskillige (ja) HP PC´er i tøsernes studie tid, mens deres MBP´er bare holder længere - punktum ! :-).

Mon ikke vi dog kan bliver enige om, at man får hvad man betaler for - uanset om det drejer sig om PC eller Mac.

Tilbage til det oprindelige spørgsmål: Ja 128 GB er nok i min optik.
Avatar billede stjans Guru
26. december 2019 - 11:50 #5
Til de interesserede er her en ganske udemærket blog om emnet:

https://www.quora.com/Which-has-longer-term-reliabilty-Mac-or-PC

Om den er farvet eller er, det aner jeg ikke..
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. december 2019 - 15:20 #6
#3 Der er stor forskel på Windows pc´er. Det er ikke mange, der er ligeså robuste som ThinkPad X230 og andre af den gamle X og T serie med magnesiumchassis metalhængsler og taster der minder om et rigtigt tastatur. Macbook holder erfaringsmæssigt længe bl. a. på grund af metalkabinettet.
Avatar billede Theakj Praktikant
26. december 2019 - 19:03 #7
Mange tak for svar :)
Det skal ikke nødvendigvis være en Macbook, det er vigtigere, at det er noget, der virker, men på nuværende tidspunkt har jeg en Lenovo Thinkpad (??) på 3-4 år, som desværre svigter sommetider, så der er vel altid en risiko for svigt uanset mærke. Jeg tror, at valget (indtil videre) falder på Macbook'en med 128 Gb, og så håber jeg det kommer til at gå.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2019 - 23:03 #8
#4 Nu er Hp bærbare ( evt sammen med Acer) jo også en af dem med flest fejl.
Havde du valgt en Asus, Thinkpad eller en Dell ville situationen nok have set anderledes ud :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. december 2019 - 23:30 #9
#7 hvis der ikke står "Thinkpad" på den er det ikke en Thinkpad, Køb mindst Thinkpad X hvis du vil have Thinkpad. Man kan også med fordel købe en let brugt Thinkpad fx. her
https://brugtecomputere.dk/baerbar/3982-lenovo-thinkpad-x250.html
Lenovo ThinkPad X250, 12,5", i5, 240GB SSD, 8GB 2495,-
X serien er med den lille skærm meget velegnet til transportabelt brug. Det er bedst at købe brugt i en butik, hvis du køber på nettet er det lidt uvist hvordan den ser ud. Med lidt held kan du finde en brugt, der nærmest er som ny. Og en helt anden kvalitet end de billige "plastic" pc´er.
Avatar billede eurositi Ekspert
27. december 2019 - 00:35 #10
Jeg kan da tilføje, at jeg har tabt min ThinkPad på gulvet (tændt endda) indtil flere gange uden at det har haft negative konsekvenser. ;-)

Dell Precision-serien har de samme metalkabitetter som de dyre Macbooks (har selv én, som jeg skriver dette på). Dells XPS-serie ligger på et mere fornuftigt prisleje, og hér faldt jeg over denne model til 6999 kr: https://www.dustinhome.dk/product/5011127135/xps-13-9380-ubuntu
... Ubuntu medfølger som OS, men Windows kan installeres efterfølgende.

Maskinen er bedre end en Macbook Air til cirka 7600: https://www.pricerunner.dk/pl/27-4011004/Baerbar/Apple-MacBook-Air-1.8GHz-8GB-128GB-SSD-Intel-HD-6000-Sammenlign-Priser ... Macbooks i dette prisleje ligger - som de eneste Macbooks - nogenlunde fornuftigt ift. kvaliteten. Husk dog på, at kabinettet er limet sammen. Det samme gælder for Microsofts Surface Books, som tilmed er endnu dyrere end sammenlignelige Macbooks.

Problemet med at betale mange penge for en bærbar er, at hardwaren ikke kan opgraderes, så den må helst ikke ha' et svagt punkt fra starten.
Avatar billede stjans Guru
27. december 2019 - 06:53 #11
# 7

Hej Thea

Jeg er sikker på, at du med din Mac har en velfungerende følgesvend i mange år :-)