Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 15:30 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Anonymitet i Windows 10

Jeg har svært ved at vænne mig til tanken om jeg efter skift til 10 er logget på en Microsoft konto og at den forbinder til en masse på computeren. Jeg har med andre ord svært ved at overskue hvad man kan følge med i jeg foretager mig og hvad ikke. Altså hvor omfattende overvågningen er.

Kan jeg. f.eks.. læse dokumenter, afspille musik, se billeder og video - og være sikker på der ikke bliver sendt informationer videre?.

Vil også gerne vide hvor mange steder der oprettes en historik og hvor.

Sikkerhed og anonymitet betyder meget for mig.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 15:40 #1
Du kan logge ind med en lokal konto i stedet.
Start / PC indstillinger / Konti, venstre side.
Der finder du også "Beskyttelse af personlige oplysninger".
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 15:58 #2
Ps. Du behøver heller ikke at bruge dit eget navn. https://ibb.co/KwbqMR4
17. november 2019 - 16:02 #3
Du kan jo starte med at droppe google, og bruge qwant som søge maskine :)
, den snager ikke.
Jeg er begyndt at bruge qwant. den er f.eks min standard søge maskine i edge

qwant.com
17. november 2019 - 16:04 #4
En anden ting. sæt din browser op til at slette cookies og søge historik, hver gang du lukker den.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2019 - 16:40 #5
Anonymitet i Windows 10 skal man allerede under installation tage stilling til. Personligt er jeg enig i at bruge lokal konto i stedet for Microsoft konto som der foreslås. Der er en video her der viser en fremgangsmåde man kan bruge allerede under installationen. Her fravælger jeg altid den exspress indstilling der foreslås, og tager kritisk indstilling til de spørgsmål der stilles når men vælger brugerdefineret installation: https://www.youtube.com/watch?v=-1TCSPoXMTc
Personligt deaktiverer  jeg stort set alt herinde.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2019 - 16:42 #6
Har du valgt express indstillingen kan du stadig deaktivere mange ting. Går du i indstillinger- Beskyttelse af personlige oplysninger, kan du deaktivere de ting du ønsker at beskytte imod.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2019 - 16:44 #7
Ps: Se de to første videoer om emnet der kommer efter hinanden.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 16:57 #8
Jeg valgte alt det fra der ikke lød godt, under installationen. Men da min viden om det alt samme er begrænset, ved jeg ikke om jeg har gjort det godt nok.

*Mange steder* kan jeg ikke gennemskue konsekvensen af at slå det fra. Altså om det giver problemer.

For eksempel:

Tillad apps at få adgang til dine kontooplysninger
Visse apps kræver adgang ….o.s.v.

Nedenunder kan jeg så vælge hvilke apps der skal have adgang. Det er kun Edge der er slået til. Spørger så mig selv om jeg kan slå den fra. Jeg aner det ikke! Sådan er det mange steder.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2019 - 17:07 #9
#8 Det er generelle indstillinger som Microsoft har valgt som express indstilling.
Jeg vil da tro og mene at skal et program/app  have en tilladelse fra dig vil det spørge hvis du har fravalgt under installation
Min filosofi er hellere tage stilling til enkelte spørgsmål der kommer hen ad vejen, i stedet for at tage en generel beslutning fra start af som du ikke har overblik over.
Jeg har ikke haft problemer med at jeg har fravalgt stort set alt under installationen. Manden i video 2 fra linket gør ligeså som du vil se hvis du bruger en lille halv time på det.
17. november 2019 - 17:18 #10
Meget enig med #9.

Hvis man vælger sikkerhed/privat liv m.m. så vælger man jo også nogle ting fra.
Om du vælger den ene eller den anden browser, er mere eller mindre det samme.

F.eks. Vælger man Chrome, får man en tynd, fimset og nærmest ubrugelig scroll bar.
Så kan man installere en bredere scroll bar.
Det kan man så bare ikke i icognito mode, i hvert tilfælde har jeg ikke haft held med det.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2019 - 17:29 #11
Og som den sidste tilpasning af Win 10 har jeg fravalgt stort set alle de programmer, spil mm., som der kommer med Windows 10. Har stort set kun Edge liggende, da resten for mig ikke er relevant. Edge er der kun fordi den griber ind som en del af systemet. Jeg har før fjernet den, men da jeg så ind imellem har fået bluescreens, har jeg her på det sidste ladet den være.
Jeg vil hellere selv vælge det jeg vil bruge. Måske der med disse apps også er tråde der sender info tilbage til Microsoft, og det ønsker jeg ikke.
PowerShell fjerner let programmer man ikke ønsker. Der findes kommandoer for hvert program, men man kan også med en kommando fjerne dem alle.
Nogle programmer kan fjernes direkte fra programlisten.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2019 - 17:30 #12
Edge er så derfor ikke mit foretrukne valg som browser. Det er Firefox som jeg altid har brugt.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:03 #13
Syntes ikke det er nemt at bruge videoen når det hun viser er fra installationen. Den er jeg jo for længst færdig med.

Hvilken video 2??
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:04 #14
Kan jeg ikke bare smide alle min indstillinger herind? Så kan i fortælle mig om der er noget der er skidt eller om det er ok.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:05 #15
Ja ok, det er nok for meget på en gang.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:17 #16
Jeg slår bare fra hvad jeg tror jeg kan og bør slå fra.
Er dog i tvivl om hvad jeg skal gøre med disse. Lade være som de er eller ændre?

Vis aktiviteter fra disse konti [/i]
Disse er dine konti på denne enhed. Slå dem fra for at skjule deres aktiviteter fra din tidslinje.
"email@adresse.dk  TIL
> Kan ikke finde ud af om man ska slå denne fra. Om det vil have negative konsekvenser.

[b] Vis aktiviteter fra disse konti [/i]
Disse er dine konti på denne enhed. Slå dem fra for at skjule deres aktiviteter fra din tidslinje.
"email@adresse.dk  TIL
> Kan ikke finde ud af om man kan/bør slå denne fra. Om det vil have negative konsekvenser.

[b] Apptilladelser

Placering
Tillad apps at få adgang til din placering. TIL
>  Forstår det sådan det går meget ud overbrugeroplevelsen (f.eks. kort) hvis jeg slår den fra?

Kontakter
Tillad apps at få adgang til dine kontakter. TIL
Vælg, hvilke apps der kan få adgang til dine kontakter. Kun Beskeder slået TIL

Kontooplysninger
Tillad at apps får adgang til dine kontooplysninger. TIL (Edge)

Meddelelser
Tillad, at apps får adgang til dine meddelelser. TIL
Opkaldsoversigt
Tillad apps at få adgang til din opkaldsoversigt. TIL
Vælg, hvilke apps der kan få adgang til din opkaldsoversigt. Alle tre, Beskeder, Personer og Windows Search, slået FRA

Mail
Tillad apps at få adgang til din mail. TIL
Vælg, hvilke apps der har adgang til din mail. Begge, Personer og Windows Search, slået FRA

Beskeder
Tillad apps at læse eller sende beskeder. TIL
Vælg, hvilke apps der kan læse eller sende beskeder. Begge, Personer og Windows Search, slået fra.

Andre enheder
Kommuniker med enheder, der ikke er parret. TIL

Billeder
Tillad adgang til billedbiblioteker på denne enhed. TIL
Tillad apps adgang til billedbiblioteket. TIL
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:18 #17
Beklager der gik kuk i formateringen. Fik det ikke kopieret rigtigt.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:24 #18
Det hel er endt som noget rod. :(

Vil bare gerne have svar på denne. Glem resten!

Vis aktiviteter fra disse konti.
Disse er dine konti på denne enhed. Slå dem fra for at skjule deres aktiviteter fra din tidslinje.
"email@adresse.dk TIL

Kan ikke finde ud af om jeg kan/skal/bør slå denne fra.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:26 #19
Nej glem det helt. Gider ikke. Har ødelagt det. Lukker.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:26 #20
Lader l*rtet være som det er.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:27 #21
(Lad dem fælge med. Foretager mig aldrig noget som helst interessant. Det værste der kan ske er, at de keder sig ihjel!)
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:27 #22
følge
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:40 #23
Holder aldrig op med at ærgre mig over jeg ikke kunne fortsætte med 7. Windows 10 er utryg (og mere indviklet)!
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:41 #24
Tror jeg vil hente tor og købe vpn.
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:41 #25
(Hvis jeg kan finde ud af hvordan dét bruges.)
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 18:42 #26
Jeg er på en eller anden måde kommet til at fjerne tidligere besøgte sider fra Opgavevisning.
Hvordan får jeg dem tilbage?
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2019 - 19:09 #27
Selv fundet ud af det.

**** Windows 10.
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. november 2019 - 19:40 #28
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2019 - 19:52 #29
#28. Jeg tror ikke vi skal sende parla ud på flere opgaver som der ikke kan klares. Der rodes noget  frygteligt rundt i det.
Video 2 jeg omtaler parla er den video der starter med det samme op efter den første jeg linkede til.
Jeg hopper af tråden her.
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. november 2019 - 20:12 #30
#29 Det kan du have ret i :-)