07. november 2019 - 13:44 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

PATA harddisk (med pigge) til USB

Hej computerworld. Jeg er ny herinde og ganske uvidende indenfor computerverdenen. Jeg søger derfor jeres hjælp!

Jeg købte tilbage i 2005/2006 en Acer bærbar PC, som jeg efterfølgende skulle have med ud at flyve. Jeg var ikke særlig gammel og jeg fik bare pakket den i lastrummet. Da jeg nåede frem på ferie kunne jeg ikke tænde den, og den har været død lige siden. Nu er jeg så blevet tæt på de 30 og kunne godt tænke mig at se hvad der mon ligger på den gamle computer af sjove ting fra mine tidligere teenage år ;-)

Findes der en adapter som harddisken kan sættes i, som så kan sættes i min macbook?

På forhånd tak!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2019 - 13:57 #2
UNDSKYLD!! - den jeg linker til er en SATA adapter. PATA adapterne er ikke så almindelige længere... - jeg leder lige efter en.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2019 - 14:00 #3
Her var der en fra danmark: https://www.dustinhome.dk/product/5011153489/usb-30-til-sataide-adapter

Den kan både SATA og PATA

Der findes tonsvis, men de fleste skal købes på udenlandske hjemmesider som ebay, amazon eller aliexpress...
07. november 2019 - 14:05 #5
Hej Ole. Det var du hurtig til. Jeg har selv siddet og googlet på livet løs, men syntes kun at kunne finde udenlandske, og var ikke helt sikker på at det var korrekt. :-)

Jeg synes at kunne læse i en tidligere tråd fra 2017, hvor du faktisk også var behjælpelig, at det også afhang af om det er 2,5" eller 3,0"? Har det betydning ift. den du har fundet?
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 14:05 #6
Og du skal ikke være sikker på at en MacBook kan læse den.
07. november 2019 - 14:05 #7
OG er PATA det samme som IDE? :-D Det er jeg også faldet over et par gange efterhånden.
07. november 2019 - 14:06 #8
Hvis en Mac ikke kan, har min kone heldigvis en Windows :-)
07. november 2019 - 14:08 #9
For lige at svare på #4 Poko1, så ringede jeg til AVXperten, og han sagde at han aldrig havde hørt om PATA, så han kunne ikke hjælpe mig. Jeg havde nemlig fundet præcis den samme som du linker til.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 14:10 #10
Det samme
ATA (PATA, also called IDE or EIDE;
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 14:13 #11
Det lyder sku mærkeligt jeg har en liggende der er købt der
07. november 2019 - 14:13 #12
Hvis jeg tæller de pigge der er i den harddisk jeg sidder med her, og så hvor mange huller der er til piggene på adapteren, så er der flere pigge på min harddisk, end der er plads til. Kan det være tilfældigt, at der måske bruges samme billeder til flere forskellige modeller?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. november 2019 - 14:20 #13
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2019 - 14:28 #14
PATA = IDE, ja. Og pas på den POKO linker til - jeg synes det er en SATA?

Som jeg husker benene, var der flere på 3½" diske, end der var på 2½" (dem til bærbare). Men jeg er ret overbevist om at adapteren vil kunne tage begge. ét af hullerne bør være blændet, og et af benene på harddisken fjernet, så du kan se hvor stikket skal sidde.

Siden du bare sætter stikket direkte på, er der ingen forskel på om disken er 3½" eller 2½" - det er kun hvis disken skal monteres i en "dock" eller kabinet der kan være problemer.
07. november 2019 - 14:35 #16
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/74392398_425773841439566_6056199213606240256_n.jpg?_nc_cat=107&_nc_oc=AQkPDRv2FZRWF2F7_JA_VrI1I-mUo9P0CbmwgvKj7Y6O9AWsJLBj9MY-g5S9Aa_En44&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=4ec0be5f7539e40727fccb55191f8337&oe=5E5791AF

Jeg ved ikke om jeg gør det korrekt, men har forsøgt at linke til et billede af harddisken.

Vil det sige at jeg i virkeligheden kan bestille både din Ole og din Poko1 (Den du linkede til sidst)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2019 - 14:39 #17
Den sidste her ser fin ud, fordi der følger strømforsyning med til. Man kan godt risikerer at USB-porten ikke kan levere strøm nok til harddisken - specielt hvis det er en ældre en. Det hjælper den eksterne strømforsyning med.

Jeg er dog lidt usikker på tilslutningen - det ser egentlig ud til at strømmen skal sluttes direkte til et strømstik i harddisken, hvilket en 2½" harddisk ikke har...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2019 - 14:40 #18
Med den disk du har lagt et billede af, burde du ikke få problemer, uanset hvilken disk adapter du vælger.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 14:44 #19
Du kunne jo også købe et kabinet så har du en USB Ekstern Harddisk.
https://ibb.co/vmPhF1F
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 14:50 #20
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2019 - 14:54 #21
:-) Og så er kabinettet oven i købet billigere end adapterne...

Har du ikke behov for at slutte andre diske (PATA/SATA) til, ville jeg vælge kabinettet.
07. november 2019 - 14:56 #22
Poko1 vil det sige at jeg bare skal åbne kabinettet og sætte harddisken i? (kan det gøres bare sådan uden videre??) og så koble den til mac eller anden pc?
Altså sidder der de der huller som piggene skal ind i inden i kabinettet? :-D
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 15:00 #23
Ja for at sige det er så ligetil Der er en vejledning og USB Kablet følger også med
Pas på de meget meget små Stjerne skruer der er også en Lille skruetrækker med
07. november 2019 - 15:07 #24
Lige en lille kommentar, mest til #14 og #17
Og sakset fra Wikipedia:

44-pin variant[edit]
A 44-pin variant PATA connector is used for 2.5 inch drives inside laptops. The pins are closer together and the connector is physically smaller than the 40-pin connector. The extra pins carry power.

Og her hele artiklen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA#IDE_and_ATA-1
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2019 - 16:56 #25
Jeg ville nok købe noget med ekstern strømforsyning. Som ole_madsen skriver, det er ikke sikkert, USB-porten kan trække tilstrækkeligt. En USB-port kan normalt trække 500mA, og mange 2,5 harddiske kræver mere end det for at komme i gang (spin-up).

Jeg bruger selv den i linket herunder:

https://www.edbpriser.dk/produkt/deltaco-usb3-sata2ide/
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 18:29 #26
#25 Det er jo derfor der følger et Y Kabel med Jeg har aldrig haft en 2½" HDD som ikke har kørt i hvertfald ikke  med ykabel
07. november 2019 - 18:44 #27
Jeg har bestilt kabinettet som Poko1 foreslog, og så håber jeg at det virker. Hvis jeg har brug for hjælp i den forbindelse håber jeg på jeres fremragende hjælp igen. Tak indtil videre gutter
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2019 - 18:50 #28
#26.
Du har sikkert ret. Jeg kiggede kun på beskrivelsen af kabinettet i #20, hvor der kun står "Strømforsyning via USB-porten" (i ental) :-)