Avatar billede Stine Praktikant
27. oktober 2019 - 11:55 Der er 6 kommentarer

Strømforsyning til grafikkort

Hej,
Jeg har fået et brugt grafikkort af en kammerat men er lidt udfordret i forhold til tilslutningen af strøm. Kortet kræver to strøm kabler men der er kun et udgående fra selve strømforsyningen på computeren.
Må man godt sætte et y-stik på og derved splitte det til de to stik graffikkortet kræver eller kræves der en større strømforsyning med flere stik udgange for at det bliver godt?
Kortet er et XFX Radeon HD 6950
Har indgang til to PCI-E 6 pin kabler (gul og sort)
Strøm forsyningen er fra shg model SCP400LN-2X

På forhånd tak.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. oktober 2019 - 13:05 #1
Jeg har kikket på din strømforsyning (PSU), og kan se at ydelsen er på 400 Watt.
Det vil jeg bedømme er i underkanten.
Det vil være bedre med en kraftigere (PSU) på f.eks. 600 W eller højere. Hellere en ydelsesmæssig overdimensioneret PSU end en der kører på kanten af max. ydelsen.

Herunder er nogle eksempler.

https://www.proshop.dk/Stroemforsyning?fv~stromforsyningerups_watt=600-799&b=corsair~be-quiet~cooler-master~nzxt~seasonic~thermaltake&o=1028&pre=0
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
27. oktober 2019 - 18:56 #2
#1: Er ikke helt enig. Det anbefales at PSU'en er på 350W, men videokortet kræver kun 200W for at fungere i flg dette website...

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-hd-6950.c405

Så det kommer an på hvor mange strømslugende enheder, der er installeret i PC'en, da PSU'en er på 400W.

Er egentlig mere bekymret over om man kan splitte strømkablet til videokortet uden belastningsproblemer på PSU'en...?
Avatar billede Stine Praktikant
27. oktober 2019 - 19:26 #3
Ja det er lidt det jeg også spekulerer i ..
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. oktober 2019 - 19:30 #4
#2 Det var også min tanke. Man kunne jo få en tanke om, at der ville kunne opstå problemer. Jeg ville være lidt forsigtig med et Y-kabel.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. oktober 2019 - 21:09 #5
Det svarer på en måde til, at have en 230 V vægudtag og koble to meget strømslugende apparater til dette, vha. en dobbelstikdåse, eller en forlængerledning med en stikdåse. I det tilfælde vil sikringen brænde over, når strømforbruge bliver for stort.

https://www.silvan.dk/elworks-dobbeltstik-d2-2-runde-udtag-hvid?id=2680-5765377
Avatar billede Stine Praktikant
28. oktober 2019 - 07:00 #6
Så den umiddelbare løsning er en anden pcu med flere udgange og evt større.

Tak for alle jeres svar 😊