Avatar billede Michael Eisenberg Praktikant
25. oktober 2019 - 13:36 Der er 13 kommentarer

Wake up from, standby

Jeg har en kun 10 måneder gammel, kraftig computer, som har svært ved at vågne op fra standby.  Det er en Lenovo Y530. Den har været tre gange i Tyskland til service og reparation. Den har aldrig været i regelmæssig drift i mit lille firma.

Når den er i standby, sker der en af følgende tre ting:

1. Man trykker på mellemrums- eller piletasterne, og den vågner. Det er helt fint.
2. Man er nødt til at trykke let på on/off-tasten, og den vågner. Det anser min professionelle it-konsulent og jeg for ikke ok. Vi har ikke kunnet få en melding fra Lenovo på det.
3. Man er nødt til at holde on/off-knappen nede længe, til computeren slukker helt med muligt tab af data til følge. Herefter kan man genstarte. Det er selvfølgelig helt uacceptabelt.

Hvordan ser Computerworld på mulighed 2? Er den ok for jer? Også hvis computeren står i et hjørne og er koblet til ekstern skærm og tastatur med mus, så man skal rejse sig og gå hen til den for at få den ud af standby?

Det er et kendt problem med Y530, og det har været omtalt på Lenovos egen hjemmeside, hvor de anbefalede, at man rodede med standby-indstillingerne, hvilket vi hart gjort. Men det er slettet fra deres hjemmeside - muligvis for at undgå, at de må acceptere et produktansvar.

Jeg har aldrig oplevet noget lignende før.

Hvad tænker I?

Bedste hilsener
Michael Eisenberg
Kommunikartionsrådgiver, cand.mag.
Intercom
Grønnegade 43
DK-1107 København K
Danmark
Tlf: (+45) 33 15 65 95
Mobil: (+45) 22 21 43 17
Mail: michael@intercom.nu
Web: www.intercom.nu
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. oktober 2019 - 14:22 #1
Hvis jeg var dig ville jeg forlange at få en anden maskine. Du skriver maskinen har været tre gang i Tyskland til service og reparation.

https://www.forbrug.dk/artikler/forbrug/test-og-raad/forbrugerguides/reparation-eller-ombytning/reparation-og-ombytning-uden-udgift-for-forbrugeren/
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. oktober 2019 - 16:31 #2
Jeg har haft utallige PC: der har problemer med pause indstillinger Derfor Styrerjeg det fra Kontrolpanelet Strømstyring! Af en eller anden grund kører det ikke perfekt i Windows 10.
https://ibb.co/XSQ1NpK
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2019 - 17:05 #3
Jeg vil i strømstyring sætte usb og wifi til altid at køre på maks, og aldrig lukke ned for at spare strøm. Har selv en klappet-sammen Lenovo-bærbar (Ideapad 320-15IKB)  som styres via ekstern logitech tastatur/mus og en skærm - pc kører kun 'alene' når jeg skal bruge den ud af huset.
Da jeg altid er på strømforsyning hjemme, så står alle indstillinger til maks når der er strøm på - og har ikke haft problemer med at vække dyret (jeg bruger så kun slumre, og aldrig dvale - den er tændt, eller nedlukket - dvale har jeg ikke brugt/testet - igen strømstyringsindstillinger)
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2019 - 17:24 #4
jeg ville hæve købet, og finde en anden model
Avatar billede milter Ekspert
25. oktober 2019 - 18:12 #5
Lige en lille, forsigtig kommentar, som du kan betragte som urelevant eller ej.

Jeg ville aldrig offentliggøre alle de oplysninger, du har givet i slutningen af dit spørgsmål i et helt åbent forum som dette eller noget som helst andet sted på nettet, medmindre formålet var at generere så megen opmærksomhed omkring dit navn,  firmaet og websiden som muligt. Resultatet af den slags er som regel, at man bliver spammet med et væld af uønskede opkald på telefonen og i indbakken på mailaddressen.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2019 - 18:41 #6
>Milter - aldrig tale ned til en cand. mag., der ikke kan stave til Kommunikartionsrådgiver (fjern selv et r)
Den unge, relativt nyansatte, skal lige finde sin plads i det der nye internet som alle vi andre jo er opvokset med, og har fået ind fra barnsben med modermælken... ;)
Avatar billede milter Ekspert
25. oktober 2019 - 19:29 #7
#6.
Tjah, min modermælk indeholdt nu mere ord som mono, stereo, AM, FM, MB, 78'er, 45, 33, Sputnik, Ungarnsopstanden, Hawker Hunter, Vauxhall Velox og den slags, men bortset fra det, så har du nok ret :-)
Avatar billede Michael Eisenberg Praktikant
25. oktober 2019 - 21:18 #8
Stor tak til alle, især milter og claes57
Jeg er ny her fra i dag og troede i min naivitet, at jeg skrev til redaktionen og ikke til hele Danmark. Jeg har brugt pc'ere siden 1985, så jeg har prøvet lidt af hvert. Det er flovt, at jeg ikke kan stave til min egen titel, jeg har endda skrevet roste bøger og softwareprogrammer om erhvervskommunikation, men jeg havde måske lidt for travlt. Det har drænet lidt, at jeg i ti måneder ikke har haft min nye computer i regelmæssig drift på grund af standbyproblemer. Så mit kernespørgsmål er vel stadig: Skal man ikke til enhver tid kunne vække en computer ved at trykke på mellemrums- eller piletasterne? Eller skal man være nødt til at fiddle med on/off-knappen. Har jeg fået et klart svar på det? Tak til alle, der har svaret so far. I øvrigt talte milter jo ikke ned :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2019 - 21:59 #9
Hvis du vælger 'slumre' så starten den ved en tast/mus aktivitet. Hvis den er gået i 'dvale' så er den reelt slukket, og skal startes på on/off men indlæser så alle gemte data fra sidst. Dvale bruger ikke strøm, og er til længere nedlukninger, mens slumre er med kørende CPU som bruger lidt strøm, og derfor til fx kaffepauser osv.
Jeg har på min i strømstyring slået dvale helt fra : når jeg lukker ned, så lukkes ned. Men det er kun på batteridrift. Når den har el, så går den altid i slumre (luk af låg gør intet, da jeg kører med pc lukket pga ekstern skærm og tastatur/mus)
Avatar billede Michael Eisenberg Praktikant
25. oktober 2019 - 22:25 #10
claes57:
I "Strømstyring og slumretilstand" eksisterer der kun "vågen tilstand# (default) og slumretilstand. Dvaletilstand findes ikke, så vidt jeg da kan se. Kan man indstille den?
Avatar billede milter Ekspert
25. oktober 2019 - 22:31 #11
Jeg forstår ikke helt dit problem. Du skriver selv, at den "har svært ved at vågne op fra standby", men så skriver du også: "1. Man trykker på mellemrums- eller piletasterne, og den vågner. Det er helt fint.

Du skriver, at du ikke synes om "2. Man er nødt til at trykke let på on/off-tasten, og den vågner...."  Hvad er det i det, du og din it-konsulent ikke synes om?

Der findes et utal af strømsparefunktioner. Nogle ligger i Windows som vist i linket herunder, andre i computerens eget medfølgende software, og det burde du kunne finde oplysninger om i vejledningen til computeren.

https://support.microsoft.com/da-dk/help/20443/windows-10-battery-saving-tips

Jeg må indrømme, at mine egne erfaringer (både på mine egne computere og andres) med dvale, standby, slumre, og hvad de nu ellers kaldes, har fået mig til at anbefale ikke at bruge den slags. Måske er jeg gammeldags på det område, men jeg foretrækker at computeren bliver lukket helt ned, når jeg ikke mener at få brug for den i et stykke tid. Jeg kan godt leve med de 25 sekunder, det tager at få liv i den igen :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
26. oktober 2019 - 09:08 #12
Når du er i billedet 'strømstyring og slumretilstand' så se ude til højre - klik 'flere indstillinger for strømstyring'
du skal igennem punktet Vælg, hvad tænd/sluk knapperne gør (det næste punkt viser faktisk samme billede, så overflødigt)
Jeg ville fjerne 'dvale' hvor den er, og vælge en af de andre muligheder - jeg kører fx med eksterne skærm/tastatur på strøm, så jeg har valgt at lukke ned når den er på batteri, og intet gøre, når den er på strøm ud for 'når jeg lukker låget' mens tænd/sluk knapper er sat til 'Luk' uanset strømkilde
Bemærk, at der derunder kan vælges, om slumre og dvale skal vises når du lukker ned via menu
Avatar billede Poko1 Ekspert
26. oktober 2019 - 09:15 #13
Jeg kan vel ligeså godt hoppe fra "'flere indstillinger for strømstyring" er jo tilbage der hvor jeg startede
men gentagelse fremmer nok F***