Avatar billede LordAje Praktikant
20. oktober 2019 - 12:11 Der er 12 kommentarer

Defekt grafikkort eller MB?

Motherboard: Asus P7P55D
Grafik: NVIDIA GTX 1050-TI

Forløb:

Får bygget en PC af en bekendt - kører kører fint i et års tid.
Pludselig kommer et seriøst drop i performance, og jeg kører benchmark hvor grafikdelen falder helt igennem, men ellers kører windows 10 fint.

Jeg prøver derfor at skifte grafikkortet til et GTX 960 fra en anden PC, men der får jeg kun sort skærm. Blæser og LED lys kører som det skal - ingen lyde, intet billede - heller ikke Bios opstart.

Jeg skifter så tilbage til det oprindelige grafikkort (GTX 1050-TI) - og her får jeg nu heller ikke noget billede - samme som med GTX 960.

Det skal lige siges at GTX 1050-TI kortet som den var bygget med, kun får strøm via PCI slot (ingen ekstra PSU forbindelse). Det grafikkort jeg satte i, forbandt jeg til PSU.

Jeg har testet GTX 1050-TI i en anden maskine, og her kunne windows starte fint op. Det fungerede dog ikke da jeg startede et spil, men jeg tænker at det måske hænger sammen med at PSU'en i test maskine ikke er kraftig nok.

I mit hoved tyder det jo på at Motherboardet er røget, men jeg er slet ikke nok på hjemmebane til at kunne stole på den konklusion... Any ideas?
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2019 - 14:33 #1
kør uden gfx kortet. maskinen skal kunne køre på internt kort, skift til det i bios.
hvis den nu ikke kan, så er mb i stykker
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2019 - 14:51 #2
Hvad med drivere til kortet??
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2019 - 16:21 #3
start i fejlsikret. opdater driverne.
jeg kan ikke forestille mig at gfx kort kan køre uden strømstik, som du skrev at det gjorde...
Avatar billede LordAje Praktikant
20. oktober 2019 - 17:25 #4
Tak for svar :)

Problemet er at motherboardet har ikke grafikcard onboard, så jeg er lidt solgt... kan ikke komme ind og se hverken driver eller bios settings uden et eksternt grafikkort.

Det er et Inno3D GeForce GTX 1050 Ti (ikke compact udgaven) og hvad jeg kan se på nettet om det, så er det helt rigtigt at det kører uden strøm.
https://www.youtube.com/watch?v=HF8xxGgDQ5s&feature=youtu.be&t=170
Avatar billede milter Ekspert
20. oktober 2019 - 18:11 #5
Du kan godt starte Win10 i fejlsikret tilstand med billede, selv med internetforbindelse, uden et grafikkort. Kig herunder:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode

Nogle GTX 1050 Ti-kort , herunder mit, kan ikke nøjes med strøm fra forbindelserne i bundkortet. Dit ser ud til at være et af dem, som ikke behøver det.

Hvis jeg var dig, ville jeg starte op i fejlsikret tilstand med nettilslutning og derfra fjerne alle Nvidia-grafikdrivere i Enhedshåndtering. Dine forsøg med GTX 960-kortet kan have skabt forvirring mht. grafikdrivere på dit system. Derefter ville jeg søge efter en ny driver fra Nvidia til dit 1050 Ti, gemme den på skrivebordet og derefter installere den.

Det er ikke sikkert, det løser dit problem, men så kan du i det mindste udelukke den fejlmulighed.
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. oktober 2019 - 18:16 #6
Er der ikke en Vælger på skærmen de står forkert
til HDMI LGA SVG
Tag batteriet ud af motherboard gen indsæt så er Bios nulstillet.
Avatar billede LordAje Praktikant
20. oktober 2019 - 19:34 #7
Nej det er desværre ikke noget med forbindelsen til skærmen. Har forsøgt et andet kabel og en anden skærm, og tjekket alle indgang - og den viser den rigtige.

Jeg kan heller ikke få den til at starte op i safe mode - har prøvet den med power off et par gange.

Har også prøvet at tage batteriet på MB ud og sat et nyt i efter 10 sek.

Men... nu så jeg lige en spøjs ting.. Der er ikke lys i caps lock... tastaturet får ikke strøm (virker på en anden pc) fra nogle af USB portene.
Avatar billede milter Ekspert
20. oktober 2019 - 20:27 #8
#7.

Mener du, at du intet billede får på skærmen ved start i safe mode, eller ...?

Virker tastaturet overhovedet ikke på PC'en med problemer, eller ...?
Avatar billede LordAje Praktikant
20. oktober 2019 - 20:53 #9
Ja præcis... intet på skærmen overhovedet, og caps og num lock reagerer/lyser ikke på tastaturet heller - det gør det når jeg sætter det til i en anden pc (men der er den jo selvf også inde i windows).

Jeg ved jo ikke om det er lykkedes mig at få pc'en i safe mode. Microsoft beskriver at man skal tage strømmen når bios logoet er på skærmen - 3 gange, men jeg kan jo kun gætte mig til hvornår det sker.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. oktober 2019 - 20:57 #10
Defekt strømforsyning?
Den bør også tjekkes
Avatar billede LordAje Praktikant
20. oktober 2019 - 21:10 #11
Tak for input.. det forsøger jeg...
bliver dog hverken i aften eller i morgen, men tillader mig at vende tilbage når det er afprøvet :)
Avatar billede LordAje Praktikant
28. oktober 2019 - 08:43 #12
Der var desværre lidt leveringstid på den strømforsyning jeg bestilte, men den er nu skiftet, og det hjalp desværre ikke på problemet.

Resume:
Når jeg tænder for PC'en er der strøm på faner (kabinet og CPU), lys i diode på motherboard, ingen strøm på USB, og ingen andre lyde harddisk eller beep.
Intet signal på skærm - hverken BIOS eller opstart - og skærm viser fra korrekt input signal.
Har forsøgt mig med et andet grafikkort, uden held.
Har skiftet batteri og har haft flyttet jumper på CLRTC og tilbage, samme resultat.
Skiftet strømforsyning, samme resultat.