Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2019 - 15:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Advarsel mod Readiy / Seguraso

Jeg installere RSS læseren Readiy, som ligger i Windows apps, og som kan hentes i Microsoft store.
Men samtidig fik jeg noget malware "Seguraso" med i installationen.
Den ville jeg ikke have og besluttede at slettede den.
Først prøvede jeg med Revo uninstaller, som ikke kunne klare det, Så prøvede jeg med Wipe folder og PrivaZer, som heller ikke kunne.
Jeg gik ind i programmets egen uninstaller, som ville genstarte, men slettede ikke programmet.
Til sidst prøvede jeg bare "Slet" efter, i sikkerhed, at have givet alle  rettigheder. Det virkede heller ikke, programmet var låst.
Jeg var advaret mod Readiy af "Malwarebyte" men troede det var en falsk advarsel, fordi den lå hos Microsoft.
Så jeg måtte have Disken i en anden PC for at slette Seguraso, hvorefter jeg formaterede disken, for en sikkerheds skyld.
Men heldigvis har jeg et Image af Windows, som jeg derefter kunne køre ind.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2019 - 15:32 #1
Ps. Seguraso er klædt ud som en virusscanner, som straks går i gang med at scanne computeren.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2019 - 15:34 #2
Ps 2. Det rigtige navn er vist Segurazo Antivirus.
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. oktober 2019 - 16:04 #3
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2019 - 16:07 #4
#3 Jeg var advaret mod Readiy af "Malwarebyte"
Den har du vist overset, men det var jo også en lang smør. :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. oktober 2019 - 16:13 #5
Det er en fælde hvis du har søgt den  Med Segurazo Antivirus.
Med mit link får du kun Malwarebyte .
Men det er jo op til dig selv
Avatar billede falster Ekspert
15. oktober 2019 - 16:23 #6
#2: Det er vist rent faktisk et antivirusprogram, men distributionsmåden er klart uacceptabel.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2019 - 16:27 #7
Det forholder sig sådan, at jeg har haft Malwarebyte Premium i mange år.  Jeg købte den på tilbud for et lille beløb med status: Udløber aldrig. Det er bare skønt, når den nu er blevet så dyr. :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2019 - 16:31 #8
Men hvorfor forhindrer programmet så, at det kan slettes? Jeg har nu set på nettet, at andre klager over det problem.
Avatar billede Poko1 Ekspert
15. oktober 2019 - 16:51 #9
Hvis du vil fjerne den helt Hvad så med Revo uninstaller
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2019 - 17:55 #10
#9
Også fra mit indlæg.    "Først prøvede jeg med Revo uninstaller"
Det går vist for hurtigt i dag.  Det kender jeg godt fra mig selv  :-)
Avatar billede falster Ekspert
15. oktober 2019 - 19:05 #11
Som Valby skriver. Et kendt og diskuteret problem. Se f.eks. her:

https://www.reddit.com/r/AskTechnology/comments/apjrwc/cant_uninstall_segurazo/

(mveras1972's løsning)

Valby har tilsyneladende løst problemet, men jeg ville foreslå løsningen med WinPE boot USB(/CD). Man kan redde meget, når styresystem mm. således tilgås "udefra" uden, at det er startet.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2019 - 19:39 #12
#11
Fint link, især hvis man ikke har et Image af Windows. :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2019 - 11:26 #13
Det er vist lukketid. Tak for jeres interesse i emnet. 😊
Avatar billede Slettet bruger
20. oktober 2019 - 22:53 #14
For dem som stadig hænger på her, har jeg dårligt nyt.
Segurazo havde geninstalleret sig selv. Jeg fandt ud af, at der i
C:\ Bruger\navn\Data\Roaming lå en hel række filer fra programmet efter sletning, inklusiv en exefil.
Jeg bootede op på en USB Linux og fik slettet programmet. Derefter fik jeg ved hjælp ad "Malkuler" fra Privazer slettet alt (tror jeg da)  under bruger. Og til sidt, fandt jeg noget under regedit. 😒