Avatar billede jcr18 Professor
14. oktober 2019 - 15:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

hvilken strømforsyning?

Min seasonic SS-350ET https://www.mm-vision.dk/sonic-SS-350ET-80-Bronze-350W, stod af forleden i forbindelse med et pludselig strømsvigt:(
Da den sad på en reserve pc som kun bliver brugt til lettere kontorarbejde, internet osv, er spørgsmålet hvilken billig model I vil anbefale mig som alternativ?
Jeg ved ikke om den her: https://www.proshop.dk/Stroemforsyning/Inter-Tech-SL-500-Plus-Stroemforsyning-500-Watt-120-mm-80-Plus/2534777, måske kunne bruges?, men 200 kr niveauet ville passe mig fint.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. oktober 2019 - 17:29 #1
Jeg synes den ser fornuftig ud. Hellere en overdimensioneret PSU end en der kører lige på kanter ydelsesmæssigt. Når den defekter er på 350 W så er 500 W fint.
Avatar billede milter Ekspert
14. oktober 2019 - 19:47 #2
Er du sikker på, problemet ligger i PSU'en? Ved et almindeligt og pludseligt strømsvigt ville jeg have mere mistanke til fejl i harddisk/SSD/styresystemet. Hvis det drejer sig om et kraftigt, såkaldt power surge, kan sikringen i PSU'en være brændt af. Kig på linket herunder:

https://www.wikihow.com/Re-Fuse-a-Power-Supply

Når du trykker på tændknappen, er der så slet ingen reaktioner fra computeren, dvs. ingen blæsere, ingen lys, osv.?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. oktober 2019 - 20:03 #3
Har du testet forsyningen?
Tager men en kontorclips og retter den ud og putter den ene ende i den grønne ledning og den anden ende ien af de sorte skal psu køre når du tænder den.
Kører den kan man så tjekke om den leverer de spændinger den skal
Sort er stel
Orange skal give 3,3 volt
Rød skal give 5 volt
Gul skal give 12 volt.
Ligger spændingerne lavere vil pc formodentligt ikke starte op.
Og det er på det store 24 pin stik du kortslutter med clips mellem den grønne og den sorte ledning.
Avatar billede jcr18 Professor
14. oktober 2019 - 22:14 #4
Jeg er ikke mere sikker milter, end ud fra hvad jeg tror kan være det typiske problem og hvad jeg har kunne læse mig til. Prøvede at sætte en anden strømforsyning på systemet, og den virkede (havde ikke 24 ben, kun ca. det halve, men ved ikke om det havde nogen betydning?) Den virkede i hvertfald. Så ud fra det resultat ved jeg så at det ikke er bundkortet der var problemet. Og mht. papirclips fidusen, så viste den sig desværre negativ. Strømforsyning gav ingen reaktion overhovedet. Og 220661: jeg har endnu ikke afprøvet om der er spænding nok og jeg ved heller ikke om sikringen er brændt af (milter). Hvordan kontrollerer jeg sikringens stand? Jeg kan sige at jeg som noget af det første koblede alt hardware fra således at det kun var strømforsyningen der var tilsluttet pc`en. Så næste skridt vil være at afprøve spændingerne som du skriver 220661. Desværre når jeg det ikke i dag eller i morgen. Vender tilbage så snart jeg ved bedre.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2019 - 08:39 #5
Ok. Hvis den slet ikke kører så er det enten sikring eller afbrænding der er tale om. Vigtigst er det dog du har en pc der kører igen😂
Avatar billede milter Ekspert
15. oktober 2019 - 13:03 #6
#4.

" Hvordan kontrollerer jeg sikringens stand?". Det kan du gøre som beskrevet i Billede 5 i mit link.
Avatar billede jcr18 Professor
16. oktober 2019 - 14:20 #7
Jeg takker for jeres gode indput som jeg gemmer i mine bogmærker hvis problemet skulle dukke op med den nye jeg har valgt at købe. Der var ingen udslag på spændingskontrollen så jeg har købt denne her: https://www.proshop.dk/Stroemforsyning/Inter-Tech-SL-500-Plus-Stroemforsyning-500-Watt-120-mm-80-Plus/2534777 som ser ud til at kunne beskytte strømforsyningen ved akutte strømsvigt.
God dag.