Avatar billede mort1 Ekspert
10. oktober 2019 - 17:00 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Partitionering eller ?

Jeg skal i gang med at installere en ny pc - Den er udstyret med 1 TB SSD og 2 TB HDS. De 2TB på HD har jeg tænkt at opdele i 3-4 partitioner, for derefter at bruge dem til bl.a.Billeder, Video og dokumenter.
SSD'en skal naturligvis bruges til styresystemet (Win 10) og til programmer - Spørgsmålene er så:
1. Er der andet man med fordel kan lægge på SSD'en
2. Vil det være formålstjenligt at partitionere SSD'en i 2 eller flere partitioner, og i givet fald hvor mange, og hvad lægges hvor ?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2019 - 17:11 #1
1 Alle programmer der installeres skal på ssd for at får den hurtigste ydelse på programmerne.
2 Så stor en disk ville jeg dele op. Personligt bruger jeg Aomei backupper til at tage et systembackup en gang imellem, så derfor skal programmer og system ikke blandes for meget sammen. Kun programmer der jævnligt opdateres lægger jeg på c drevet så de indgår i backuppen. Andre programmer kan med fordel ligges på anden partition på ssd'en.
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. oktober 2019 - 17:22 #2
Lidt andet forslag :
SSD : Til windows 10 og programmer
Når installationen  er færdig går du i indstillinger -->system--> lager--> Rediger hvor nyt indhold gemmes vælg din 2TB disk for alt  (dog ikke apps)
W10 opretter en mappe på drevet med <ditnavn> og undermapper
Efterfølgende åben din brugerprofil c:brugere/<ditnavn> og træk de mapper du gemmer data i (dokumenter,skrivebord, billeder osv) til den mappe der er oprettet på 2TB disken.

Eneste evt ekstra partitioner jeg laver er en Backup partition , hvor der ligger en system afbildning af C drevet (SSD)  - som selv følgelig opdateres jævnligt :-)
Avatar billede hjolsen Ekspert
10. oktober 2019 - 17:24 #3
-ulempen ved at opdele en disk i partitioner er at hvis den ene løber tør for plads er den vanskeligere at udvide !
Avatar billede claes57 Ekspert
10. oktober 2019 - 17:54 #4
de større SSD'er skal man lige kontrollere. Dem, der hedder noget med Q i navn er quatro = 4 lags opbygget. De er gode til at have data på, men ved større skriv til disken kan den hastighedsmæssigt gå helt død. Optimalt pt er SSD'er i 3 lag.
Jeg ville fx flytte windows temporære og browseres cache til en alm hd, så der ikke skrives hele tiden med overflødige nonsens-data til SSD.
Q-SSD = vedvarende data, som du bruger ofte (boot + windows og programpakker) andre SSD'er er til alt. Den nørdede forklaring på 3 og 4 lags SSD'er er på https://www.youtube.com/watch?v=WACyyFF_ci0
Avatar billede mort1 Ekspert
10. oktober 2019 - 18:05 #5
#1 og #2 - Tak for jeres input - Umiddelbart er jeg mest til at opdele SSD'en, og så lave den øvelse som #1 beskriver, så må jeg prøve at beregne, hvor store partitionerne skal være.
Vedrørende de 2 TB HD, så vil jeg først prøve helt at forstå hjolsens forslag - men jeg læser det således, at jeg, uden problemer, kan starte med at lave den primære installation, styresystem og programmerne på SSD drevet, og derefter arbejde videre med at samle resten på 2 TB disken - men undervejs oprettes der f.eks. ved installationen af Microsoft Office pakken nogle biblioteker / mapper -  Dokumenter og mapper til Word, Excel osv., skal de ikke under installationen styres hen imod 2 TB disken, eller er det dem som kan de trækkes "på plads" ? !
Avatar billede mort1 Ekspert
10. oktober 2019 - 18:16 #6
#4 - Dit indspark er kommet medens jeg skrev på ovenstående, så jeg kigger på det, men om SSD'en ved jeg umiddelbart kun følgende: Intel 660P 1 TB MVMe M.2 (SSD)

Installationen bliver nok først foretaget i weekenden, så forslag og ideer modtages fortsat gerne.
"Det skal sgu helst laves rigtigt første gang"
Avatar billede 220661 Ekspert
10. oktober 2019 - 18:18 #7
"Det skal sgu helst laves rigtigt første gang"
Enig!!
Avatar billede claes57 Ekspert
10. oktober 2019 - 18:36 #8
det er så nok https://www.proshop.dk/SSD/Intel-660p-SSD-M2-NVMe-1TB/2676192
og under Generelt er
NAND Flashhukommelses-type    3D quad-niveaucelle (QLC)
så det er Quad...
Så det er en disk til blivende data, og alle ting, der opdateres hele tiden, bør flyttes til din HD.
Den er glimrende til boot, windows og programpakker (inkl spil), men temporære filer,  dokumenter, billeder, musik osv bør ligge på HD
Avatar billede mort1 Ekspert
13. oktober 2019 - 18:46 #9
hjolsen - Jeg har besluttet at gå med din model, men kan ikke helt få sidste del til at fungere.
"W10 opretter en mappe på drevet med <ditnavn> og undermapper" -
"Efterfølgende åben din brugerprofil c:brugere/<ditnavn> - Den er der - "og træk de mapper du gemmer data i (dokumenter,skrivebord, billeder osv) til den mappe der er oprettet på 2TB disken" - Ser ikke umiddelbart den mappe på 2 TB disken ?!
Der må være noget jeg misforstår, kan du beskrive det anderledes ?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. oktober 2019 - 19:09 #10
du skal oprette mapper med navne som 'dokumenter', 'billeder', 'musik' på 2TB disken, og så kan du flytte data og dermed windows' egen reference til dine brugermapper til 2TB disken.
For så vidt, så kan du lave det som <ditnavn>\dokumenter osv, hvis du vil have dem samlet i en rod.
Jeg har mine i en \cloud\ mappe, hvor onedrive, dropbox og google drev ligger med deres undermapper (har så office365, så dokumenter, billeder, musik osv ligger under onedrive - i stifinder er det stadig fx mappen dokumenter  osv)
Avatar billede hjolsen Ekspert
13. oktober 2019 - 19:42 #11
Windows lagerstyring laver en mappe med <ditnavn> på det ønskede drev , hvis du ikke ser den har du så husket at trykke anvend  efter at du indstiller det i lagerstyringen ?
(har  lige testet den gør det også i de nyeste build )
Avatar billede claes57 Ekspert
13. oktober 2019 - 19:55 #12
Mort1 - du har måske overset linjen med
Når installationen  er færdig går du i indstillinger -->system--> lager--> Rediger hvor nyt indhold gemmes vælg din 2TB disk for alt  (dog ikke apps)
fra #2
Avatar billede mort1 Ekspert
14. oktober 2019 - 18:03 #13
Jeg havde, i flere omgange, IKKE trykket "Anvend", det var problemet, så nu er den, i hvert fald på det punkt, kørende.
Tak for inspiration og hjælp til jer alle tre.